Tässä on levy, jota ajattelin. Olen itse kokeillut ruuvata siihen ja voin vakuuttaa, että se pysyy hyvin!
[linkki]
Näyttää todella hyvältä. Kysymys onkin, onko kompakti levy niin paljon parempi kuin puinen kehys. Mutta epäilemättä tämä on tuote, joka ratkaisisi ongelman.
Näyttää todella hyvältä. Kysymys on, onko kompakti levy paljon parempi kuin puukehys. Mutta epäilemättä tämä on tuote, joka ratkaisisi ongelman.
Lambda 0,059 verrattuna puun 0,14 tai tavallisen mineraalivillan 0,036. Joten se on hieman huonompi kuin tavallinen mineraalivilla, mutta parempi kuin puu!
Jos aiotaan laajentaa ulos lisätolpilla, joihin ikkuna kiinnitetään, mihin sitten julkisivulevy kiinnittyy? Ei mihinkään juuri ikkunan kohdalla?
Ehkä riittää, että lisätään pystyyn olevia tolppia, ja vaakasuoria ei laajenneta, jotta julkisivulevyt voidaan ainakin kiinnittää ylä- ja alapuolella ikkunaa olemassa oleviin tolppiin?
Minun tapauksessani on kyse uudisrakennuksesta, mutta periaate lienee sama.
Jos aikoo rakentaa lisätukia fönsterin kiinnittämistä varten, mihin sitten julkisivulevy kiinnitetään? Ei mitään juuri ikkunan kohdalla?
Ehkä riittää, että lisätään pystysuorat tukipuut, sitten vaakasuoria ei rakenneta enempää, joten ainakin julkisivulevyt voi kiinnittää ylä- ja alapuolella ikkunaa olemassa oleviin tukipuihin?
Minun tapauksessani on kyseessä uudisrakennus, mutta periaate on kai sama.
Ajatus on, ettei niin pitäisi tehdä, jotta ei syntyisi kylmäsiltaa; seinän läpi ei pitäisi olla puuta. Jos ei halua asentaa karmia linjaan rungon kanssa, siihen on olemassa tarvikkeita/kiinnikkeitä.
Joo, olen nähnyt kyseisen palan. Mutta en ole löytänyt mitään manuaalia tai videota niiden käytöstä, tai kokemuksia keneltäkään henkilöltäkään, joka olisi käyttänyt niitä. Vaikuttaa hieman hankalalta sellaiselle, joka ei ole koskaan asentanut ikkunoita edes tavallisella tavalla?
Olen vain lukenut vinkkejä siitä, että kannattaa lisätä extra regel. Ja jos niin tehdään, mietin, onko ajattelutapani oikea?
Aluksi ajattelimme kiinnittää ikkunat tukirakenteisiin, kuten aiemmin ketjussa mainittiin, mutta sen sijaan rakensimme rungolle kehikon, johon asensimme ikkunat. Meillä on ponttilauta, joten veden pääseminen sisään tuntui epätodennäköiseltä.
Ajattelimme ensin ripustaa ikkunat kannakkeilla, kuten aiemmin ketjussa mainittiin, mutta lopulta rakensimme rungolle kehyksen, johon asensimme ikkunat. Meillä on pontattu paneeli, joten veden sisäänpääsy tuntui epätodennäköiseltä.
[kuva]
Miten kiinnititte julkisivulevyjen reunat ikkunan ympärille? Mitä hyötyä kehyksestä on ylös/alas? Ei kai ikkuna ruuvata kuin sivuilta?
Miten kiinnititte julkisivulevyjen reunat ikkunan vierestä? Mikä hyöty on kehyksestä ylhäällä/alhaalla? Eiväthän ikkunat ruuvata kiinni vain sivuilta?
Levyt ovat melko jäykkiä, riittää, että ne kiinnitetään ja asennetaan runkoa vasten kuten muuallakin. Sitä voi rakentaa miten haluaa, mutta haluan käyttää kaikki ikkunan kiinnityspisteet ja saada mahdollisuuden tiivistää ympäriinsä. Mutta jos on kapeat ikkunat, saattaa näitä voida jättää pois, mutta ikkunoissa, jotka ovat leveämpiä kuin ~12, on karmireiät myös keskellä. Nämä ikkunat ovat 20 leveitä.
Levyt ovat melko tukevia, riittäähän, että kiinnität ne ja asennat ne rungon vastaisiksi kuten kaikkialla muualla. Voit rakentaa miten haluat, mutta haluan käyttää kaikki kiinnityskohdat ikkunassa ja mahdollisuuden tilkitä ympärilleen. Mutta jos on kapeita ikkunoita, ne voi ehkä jättää väliin, mutta ikkunoissa, jotka ovat leveämpiä kuin ~12, on karmireiät myös keskellä. Nämä ikkunat ovat 20 leveitä.
Okei, minun ovat enimmäkseen 110 ja 140 leveitä, joten on yhtä hyvä laittaa ympärille kuin tehdä siitä monimutkaista. Minulla on ennestään 140 cm, jossa ei ole ruuveja ylhäällä/alhaalla, mutta suuremmissa näen, että on.
Minkä kokoisia olet käyttänyt koolauksina ja julkisivulevynä? Aion käyttää 50 mm levyjä, mutta koolaukset ovat yleensä 45 mm, vaikka joissakin paikoissa on myös 50 mm. Ehkä se ei haittaa, että vain 5 mm puuttuu, jos valitsen 45x45 koolaukseksi. Sinulla näyttää olevan paksumpaa.
Okei minulla on pääasiassa 110 ja 140 leveitä, joten on yhtä hyvä laittaa ympärilleen kuin tehdä hankalaksi. Minulla on olemassa oleva 140cm, jossa ei ole ruuvia ylhäällä/alhaalla, mutta suuremmissa minä näen nyt.
Minkä kokoisia koolauksia ja fasadskiva:ta sinulla on? Aion käyttää 50mm skivor:a mutta reglar on yleensä 45mm, vaikka joissakin paikoissa on 50mm. Ehkä ei haittaa, että vain 5mm puuttuu, jos valitsen 45x45, mihin tehdä reglar. Sinulla näyttää olevan paksumpi.
Minä olen reglar ut 95 mm, fasadskivorna ovat 100 mm, joten laitoin palikka 5 mm spikläkten väliin