Revin tänään ylös parketin olohuoneesta ja löysin sieltä jonkinlaista tasoiteainetta askelvaimennuskankaan sijasta tai mitä olin odottanutkin.
Kerros on 3-5 mm paksu ja on ajan myötä alkanut hajota jauheeksi, joka tuntuu erittäin hienolta hiekkalta.
Tietääkö kukaan mitä se on, mitä he ovat käyttäneet? ja jos on, onko se vaarallista. Massa näyttää siltä, että se on kuituvahvistettu ja olen tietysti huolissani siitä, että se voi olla asbestia.
Minusta näyttää myös siltä, että kyseessä on vanhan kokolattiamaton jäänteet.
Minulla oli samanlaista, kun revin ylös vanhan parkettilattian viime talvena, se oli keltaista sen sijaan. Muovimattojäänteet olivat minun tapauksessani vuodelta -71.
Onko se löysä vai kiinteä
Oli samanlaista liimatun maton alla, jouduin raaputtamaan veitsellä koko lattian, ei onnistunut koneellisesti,
vanhempina aikoina oli liimattuja mattoja, joissa oli asbestikerros alla kangasmuodossa mutta väri oli harmahtava, ei musta
Kiitos kiinnostuksesta, jota osoitatte.
Se on kiinteää mutta huokoista, ja sen voi helposti murskata hienoksi jauheeksi.
Epäilen, että kyseessä olisi vanhan maton jäännökset, koska näkee, että se on aikanaan valunut tai tasoitettu. Olen myös vakuuttunut siitä, että tämä parketti on ollut täällä vuodesta 73 lähtien.
Ymmärrän, että minun täytyy lähettää näyte analysoitavaksi.
Alkukantaan on liimattu muovimatto, raidat ovat liimasta. Kun muovimatto vedettiin pois, se jakautui irtoamatta kokonaan alustasta.
Minun täytyy saada kaikki pois, jotta voin tasoittaa koko lattian tasaiseksi. Lopulta jouduin vuokraamaan seinähiomakoneen ja käymään sen käsin läpi, ensimmäinen vuokraamani ABS-hiomakone ei jaksanut sitä.
Voi olla jonkinlainen tasoite, jotta ei näy saumoja lautojen tai levyjen välillä. En ole nähnyt mitään sellaista, kuten mitä näytät. Vihje: ota mukaan ja mene isoon mattoliikkeeseen, he varmasti tietävät, mitä se on, eikä maksa mitään.
Olen saanut testitulokset ja onneksi ne eivät sisältäneet asbestia. Haluan kiittää teitä sitoutumisestanne ja palaan asiaan, jos selvittääkseni, mitä se oli.