Hei,

Olemme parhaillaan remontoimassa huonetta kotonamme ja kun irrotimme lattialistat, löysimme nämä porareiät niiden takaa. Mikä voi olla niiden tarkoitus? Ne ovat tasaisesti jakautuneet koko seinän pituudelle, joka on ulkoseinää vasten. Koko ruuvimeisseli menee sisään, ja vaikuttaa olevan eristystä välissä. Ulkopuolella on kevytsoraharkkoja ja reiät näyttävät olevan samalla korkeudella.

• Reikäinen seinälevy patterin alla, tasaisesti jakautuneet reiät yläreunassa, tumman puun näköinen lattia.
  • Lattialistan takana rivissä olevia porausreikiä tummalla puulattialla, reiät seinän alaosassa lähellä patteria.
  • Seinässä oleva reikä, paljastunut jalkalistojen poistamisen jälkeen, eristys näkyy sisäpuolella.
Minulla on kaksi arvausta.

Ensimmäinen, mikä tuli mieleeni, on tuulettava jalkalista. Mutta se ei aivan sovi.

Lattiarakenteissa, joissa alhaalta nousee kosteutta, voidaan käyttää platonmattoa, joka on sekä tiivis ylöspäin että tuulettaa. Platonmaton alla oleva kostea ilma voi kiertää. Jotta päästään eroon siitä kastelematta lattiamateriaalia, platonmatossa on rako pitkin seiniä, ja tuulettava jalkalista. Se on siis lattialista, joka asennetaan esim. 3 mm välein seinästä, jolloin syntyy tuuletusrako.

Mietin, onko sinulla jotain vastaavaa, mutta ilma mahdollisesti tuulettuu seinän kautta, ja jos ette purkaneet tuulettavaa jalkalistaa, joku toinen on voinut vaihtaa sen aiemmin.

Toinen arvaus on, että kyseessä ovat koereikä kosteuden mittaukseen. Mutta en usko, että yleensä avataan niin monta reikää sitä varten, ja luulen, että yleensä porataan vinosti alaspäin mittaamaan kosteutta jos se on betonissa.

Voida olla tärkeää selvittää reikien tarkoitus. JOS ne ovat kosteuden tuulettamiseksi, voi olla erittäin tärkeää, ettei niitä tukita. Lattia, joka on siellä, ei ehkä ole ollut kovin kauan, ja jalkalista pitäisi olla vaihdettu, kun lattia asennettiin. Jos siellä on ollut tuulettava jalkalista, asia tulisi palauttaa ennalleen.

Onko lattia, joka on nyt paikallaan, alkuperäinen? Muuten ajattelen, että vanhempi jalkalista on ollut ruuvattu ja että siellä rei'issä on ollut jonkinlainen ruuvitulppa.

Kiitos vastauksesta,

Lattia, joka siellä nyt on, asennettiin aiemman omistajan toimesta ja on Ikean lattia. Olemme nyt väliaikaisesti poistaneet sen ja alla on muovimatto (luultavasti alkuperäinen), joka on liimattu suoraan betonilattiaan. Jalkalista, jonka poistimme, oli itse asiassa listaa. Takaosassa oli tarra. Reiät sijaitsevat melko korkealla, joten oletan, että tarvitsivat jotain leveämpää peittämään.

Olen myös miettinyt, onko kyseessä jokin ilmanvaihto, mutta tuntuu oudolta, että on niin monta reikää, jotka menevät suoraan seinään (ja luultavasti pysähtyvät harkkoihin). Kun remontoimme keittiön, joka on toista ulkoseinää vasten, ei ollut tällaisia reikiä.

Tuntuu myös järkevältä saada selville, mitä ne ovat, jotta emme vahingossa peitä niitä, jos niillä olisi jokin ilmanvaihtotarkoitus tai vastaava.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.