En tiedä, onko tämä oikea paikka, valitsin rakennusluvan ja rakennustekniikan väliltä.

Joka tapauksessa, olemme saaneet rakennusluvan, mutta aloittamissuojaksi he haluavat asiakirjat radonsuojauksesta.
Läheisillä ystävillä ei ollut tätä rakennusluvassa;
milloin tätä vaaditaan ja mikä on syy siihen, että sitä vaaditaan?
mitä se on?
Kuka toimittaa sen, onko se yritys, joka tekee perustukset?
Meillä on kellari, joten ajattelimme rakentaa ylös leca-harkoilla, jotka täytetään ja sitten valaa laatta päälle.
 
On hämärä muisto tästä, kun rakensin nykyistä taloani. Onkohan se mahdollisesti tekemistä sen kanssa, että kaikki mahdolliset putkiläpiviennit perustuksessa pitäisi tiivistää, jotta radonkaasu ei pääsisi virtaamaan taloon?
 
Aha, ja se kuulostaa järkevältä! Ehkäpä se liittyy siihen, että rakennamme kylpyhuonetta, ystäväni ei tehnyt sitä. Siinä tapauksessa se tuntuu hyvältä, olin hieman huolissani siitä, että asuimme alueella, jossa on korkea taustasäteily (soitin kumminkin kunnalle ja tarkistin kun muutimme sisään, mutta luottamukseni kuntaan on "niin ja näin").

Joten sitten on todennäköisesti oikein aavistukseni siitä, että se on maanrakentaja/laatantekijä, joka tekee sen.

roland53 sanoi:
Muistan tämän hämärästi, kun rakensin nykyistä taloani. Onko mahdollista, että se liittyy siihen, että kaikki mahdolliset läpiviennit täytyy tiivistää laatan päällä, ettei radonkaasu pääse "virtaamaan" taloon?
 
Lane sanoi:
(ringde iofs kommunen och kollade när vi flyttade in men mitt förtroende för kommunen är "sådär").
Ja, är det kommunen som kräver det så är det väl deras förbannande skyldighet att kunna upplysa om vad dom vill ha också. Ta det skriftligt. :cool:
 
Jos teillä on normalradonmark, rakennuksen tulee olla radonsuojattu. Jos se on högradonmark, rakennuksen tulee olla radonturvallinen. Jos kyseessä on lågradonhalt, erityisiä toimenpiteitä ei tarvita.

Kunta haluaa todennäköisesti nähdä tutkimuksen maaperän radonpitoisuudesta (matala, normaali, korkea) sekä esityksen siitä, miten rakennus on radonsuojattu tai radonturvallinen.
Etsi verkosta radonturvallinen ja radonsuojattu, niin saat paljon osumia.
 
Joo, se on suunnitelma, mutta en halua soittaa käsittelijälleni. Odotan, kunnes se on saanut lainvoiman... Yksi askel kerrallaan on se, mitä täällä noudatetaan :)

roland53 sanoi:
Kyllä, jos kunta sitä vaatii, on se heidän kirottu velvollisuus myös pystyä kertomaan, mitä he haluavat. Ota se kirjallisena. :cool:
 
Juuri radonsuojausta googlasin tietenkin, mutta se ei anna kovin selkeitä osumia, vähän erilaisista maaperäkankaista, asioista, jotka laitetaan laattaan ja niin edelleen. Mutta ei helppoja vastauksia siihen, mitä kunta haluaa meiltä, emmehän ole edes kertoneet heille, millaista perustusta olemme kaavailleet (sisältyy myös aloitustodistukseen).

Viktor Cz. sanoi:
Jos teillä on normaali radonmaa, rakennus on suoritettava radonsuojatusti.
Jos se on korkearadonmaa, rakennus on suoritettava radonturvallisesti.
Jos radonpitoisuus on matala, erityisiä toimenpiteitä ei tarvita.

Mitä kunta haluaa nähdä, on todennäköisesti tutkimus siitä, mikä on maaperän radonpitoisuus (matala, normaali, korkea) ja selvitys siitä, miten rakennus suojataan radonilta tai siitä tehdään radonturvallinen.
Hae verkosta termillä radonturvallinen ja radonsuojattu, niin saat paljon osumia..
 
En oikein ymmärrä mitä tarkoitat. Kirjoitat alussa, että olet jo muuttanut sisään?:(

Sittenhän ei voi olla kyse tiivistämisestä levissä? Vähän myöhäistä miettiä nyt :confused:
 
Aiomme laajentaa taloamme!

roland53 sanoi:
En oikein ymmärrä mitä tarkoitatKirjoitat alussa, että olet jo muuttanut sisään?:(

Sittenhän se ei voi liittyä levyn tiivistykseen? Vähän myöhäistä miettiä nyt :confused:
 
Radonsuojaus voi olla vaikka mitä, ensin kannattaa varmaan tarkistaa, kuinka paljon radonia on maassa, ja sitten siitä riippuen päättää, tarvitseeko laittaa putkia perustukseen ja tuulettaa pois radonia, vai riittääkö kumitiivisteet viemärin ympärille ja tiivistäminen kaasutiivisteellä kaikkien läpivientien ympärille laatassa!

Voi olla, että tätä he tarkoittavat!
 
ok, kiitos, vaikuttaa järkevältä myös. Täytyy soittaa ja pyytää heitä tarkentamaan ennen kuin aloitetaan mittauksia... Kaikki tämä tuntuu vähän typerältä, kun laajennetaan. Kukaan ei välitä nykyisestä 70-luvun talosta ilman ilmanvaihtoa, suoraa sähkölämmitystä jne. Mutta laajennukseen pitää olla ilmanvaihtosuunnitelma, energiakartoitus ja radonsuoja... Mutta nyt minulla on ainakin käsitys siitä, mitä se voi olla.

Nefcairion sanoi:
Radonsuoja voi olla vähän mitä tahansa, ensin on varmaan tarkistettava kuinka paljon radonia on maaperässä, sitten voi päättää, onko tarpeen laittaa putkia perustukseen ja tuulettaa radoni pois vai riittääkö, että laitetaan kumitiivisteet viemärin ympärille ja tiivistetään kaasutiiviillä vaahdolla kaikki läpiviennit laatassa!

Tätä he ehkä tarkoittavat!
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.