Seinään tehty aukko, josta näkyy kerroksittain erilaisia materiaaleja, kuten styroksia ja puukuitueristettä. Hieman vanhentunut rakennusrakenne. Ruskea, huokoinen puukuitulevyn palanen valkoisessa muovipussissa. Lähikuva ruskeasta, kevyestä eristemateriaalista, joka näyttää puukuidulta. Materiaali on huokoinen ja muutama senttimetri paksu.

Hei.

Olen sahannut reiän seinään ja löytänyt eristeainetta(?), jota en tunnista, tunnistaako joku sen kuvista ja voi valaista minua? Se on kevyt ja huokoinen levy, muutaman sentin paksu, jonkinlaisesta puukuidusta.

Sisältäpäin katsottuna se on seuraavassa järjestyksessä:
- Kuviotapetti
- Jonkinlainen puukuitulevy, muutaman millin paksu
- Styrox-levy
- Minulle tuntematon eristys
- Tuulensuojapaperi
- Ulkovuoraus

Talo on rakennettu vuonna 1956.
Olen ajatellut vaihtaa paneelin ja samalla lisäeristää ulkopuolelta. Onko tämä ”eristys” jotakin arvoista vai kannattaako repiä se pois ja korvata nykyaikaisella eristyksellä?

Kiitos etukäteen vastauksista.

/Marcello

Viimeksi muokattu:
Karrock
Milloin talo on rakennettu?
Minun 65:stä peräisin oleva taloni rakennettiin "fiberplank":lla, joka on tyypillisesti treetexiä 3 tai 4" paksuudeltaan ja johon on liimattu ohut lauta sivuille. 300mm leveitä. Joten kantavissa ulkoseinissäni ei ole palkkeja, vain nämä lamellit, joissa on ohutta puuta cc 300.

Voisiko olla jotain sellaista? Huomaat varmasti, jos sinulla on syytä suurentaa reikää.
Olen antanut niiden olla ja täydentänyt kivivillalla.

• Tykkään
Chrispy
  • Laddar…
Karrock Karrock sanoi:
Milloin talo on rakennettu?
Minun 65:n talo rakennettiin "kuitulaudasta," joka on kuin treetex, 3 tai 4" paksuudeltaan, liimattuna ohut lauta sivuille. 300 mm leveitä. Joten kantavissa ulkoseinissäni ei ole mitään rankoja, vain nämä lamellit ohuella puulla cc 300.

Voisiko se olla jotain sellaista? Huomaa kyllä, jos on syytä suurentaa reikää.
Olen jättänyt omani ja täydentänyt kivivillalla.
Näyttää siltä, että seinissä on rankoja, löysin ainakin yhden kun tein kuvassa näkyvän reiän oikealla puolella. Mutta ehkä se on sellainen ohut lauta, jota tarkoitat? Talo on rakennettu 1956. Huomaan varmasti, kun aion remontoida jonkin huoneen ja repiä sisäpuoliset puukuitulevyt ja styroksin pois.

Kiitos vastauksesta.

Mielestäni se näyttää myös kuitulevyltä. Onko se Hultsfredshus? Tuntuu siltä, että se oli heidän ratkaisunsa.

Liitän mukaan kuvia, miltä ne näyttävät meillä, niin saat ehkä paremman kokonaiskuvan.

• Huoneen nurkkaus kuitulevyseinillä, lattialla rakennusjätettä ja työkaluja, kuten vasara ja tikkaat.
  • Kuva etiketti "Fiberplank" mainosesta, jossa piirroshahmo kantaa lankkua; Hultsfreds Industrierna Hultsfred -logo tekstinä.
  • Tykkään
Karrock
  • Laddar…
R Rubb sanoi:
Mielestäni se näyttää myös kuitulevyltä. Onko se Hultsfred-talo? Tuntuu siltä, että se oli heidän ratkaisunsa.

Liitän kuvia siitä, miltä ne näyttävät meillä, jotta saat ehkä paremman kokonaiskuvan.
Materiaali näyttää melko samalta, en tiedä, onko se Hultsfred-talo, mutta tarkistan sen pienen dokumentaation, joka minulla on talosta, josko siinä olisi mainittu siitä jotain.

Ovatko nämä kuitulevyt kantavia, jos ne ovat sellaisia? Koska jos niin on, ne täytyy vaihtaa lankkuihin, jos halutaan korvata ne kivivillalla?

Karrock
M Marcello sanoi:
Materiaalit näyttävät melko samanlaisilta, en tiedä, onko se Hultsfredshus mutta tutkin talon pientä dokumentaatiota, jos siinä mahdollisesti lukee siitä jotakin.

Ovatko nämä kuitulevyt kantavia, jos ne nyt olisivat sellaisia? Sillä siinä tapauksessa ne täytyy vaihtaa tukipuihin, jos haluaisi korvata ne kivivillalla?
Teknisessä erittelyssäni taloon kuuluu 3" kuitulevyjä ei-kantaviin seiniin ja 4" kantaviin. Tämä vastaa sitä, mitä olen purkanut. Ne täytyy korvata tukipuihin, jos ne poistetaan.

Se on täysin hyvä materiaali, vaihto on varsin suuri operaatio. Mieti tarkkaan, haluatko käyttää siihen aikaa ja rahaa.

Karrock Karrock sanoi:
Teknisessä erittelyssäni talossani lukee, että kantamattomissa seinissä on 3" kuitulankkua ja kantavissa 4". Tämä vastaa sitä, mitä olen purkanut. Ne täytyy korvata tolpilla, jos ne poistetaan.

Se on aivan ok materiaalia, korvaaminen on melko suuri operaatio. Harkitse, onko se se, mihin haluat käyttää aikaa ja rahaa.
Kallistun enemmän siihen suuntaan, että kiinnitän OSB:n sisäpuolelle, jotta voin ripustaa seinille asioita, jotka painavat enemmän kuin 100 grammaa, ja sitten lisäeristän ulkopuolelle julkisivuremontin yhteydessä. Kuten sanot, paljon aikaa voi käyttää johonkin tuottavampaan.

Tiedätkö mitään siitä, miten nämä kuitulankut vaikuttavat ulkopuolelle tehtävään lisäeristykseen? Onko jotain erityistä huomioitavaa kosteuden suhteen? Vai eristetäänkö vain normaalisti ulkopuolelle ja höyrysulku sisäpuolelle?

Toinen asia, joka nyt tuli mieleen, mihin kattolautoja/julkisivua on kiinnitetty, jos ei ole kantavia tolppia? Noihin kuitulankkuihin ei voi kiinnittää mitään, tuskin sain verhotangon pysymään paikallaan.

Kiitos vastauksista!

Uskaltaako katkaista ketjua?
Meillä on -64, G-talo, 8° kaltevuus. Olemme juuri poistamassa linoleumia ja masoniittia lattiasta, kamalaa kun siellä on niin paljon nauloja juoksuissa.

Seinät ovat päällystetty 1/2 " huokoisella levyllä. Oletteko poistaneet nämä, vai onko siellä lisätty vaneri/OSB-levy ja lisäksi kipsilevy?

• Puulattia, jolta on poistettu linoleumi ja masoniitti. Lattialaudat ovat näkyvissä ja niissä on paljon pieniä nauloja tai reikiä.
namnbyte
D Denan353 sanoi:
Uskaltaako kaapata langan?
Meillä on vuodelta -64, G-talo, 8° kaltevuus. Olemme juuri poistamassa linoleumia ja masoniittia lattiasta, hankalaa kun sprinttiin on niin paljon nauloja.

Seinät on päällystetty 1/2 " huokoisella. Oletteko poistaneet nämä, vai laittaneet vaneri/gips levy päälle?
Meillä on vuodelta '47, kaikki seinät ja katot yläkerrassa ovat treetexistä. Ajan myötä kaikki tämä otetaan alas ja ulos, korvataan osb:lla ja sitten kipsillä (osb taakse monien tavaroiden helpon kiinnittämisen vuoksi). Varmaan helvetinmoinen työ, mutta nähtyäni miten treetex palaa (eikä halua sammua) päätimme tyttöystäväni kanssa tehdä näin.

• Tykkään
Denan353
  • Laddar…
Onko se Ghus julkisivutiilellä?

M Marcello sanoi:
[kuva] [kuva] [kuva]

Moi.

Olen sahannut seinään reiän ja löytänyt eristemateriaalia(?), jota en tunnista, tunnistaako joku sen kuvista ja voi kertoa minulle siitä? Se on kevyt ja huokoinen levy, muutaman sentin paksuinen jonkinlaisesta puukuidusta.

Sisältä katsottuna se on seuraavanlainen:
- Strukturtapet
- Jonkinlainen puukuitulevy, muutaman millin paksuinen
- Frigolitskiva
- Minulle tuntematon eristys
- Vindpapp
- Ulkoverhous

Talo on rakennettu vuonna 1956.
Olen ajatellut vaihtaa verhous ja samalla lisäeristää ulkopuolelta. Onko tämä "isolering" käyttökelpoinen vai kannattaako se poistaa ja korvata uudenaikaisella eristyksellä?

Kiitos etukäteen vastauksesta.

/Marcello
Nyt on ehkä jo vähän myöhäistä, mutta se on todennäköisesti fiberplank, eräänlainen esivalmistettu rakennuselementti. Se antaa kohtuullista eristystä.

• Kuitulevyyn kiinnitetty puukehikko, mahdollisesti osa esivalmistettuja rakennuselementtejä, tarjoaa kohtalaista eristystä.
  • Kuitulevyn etiketti, jossa on piirroshahmo oransseissa vaatteissa ja tekstit: "Väggmaterialet som ger lägre byggkostnader", "Fiberplank", "AB Hultsfreds Industrier".
L LargoGabriel sanoi:
Nyt se on kai vähän myöhäistä, mutta se on todennäköisesti kuitulevyä, eräänlainen esivalmistettu rakennuselementti. Se tarjoaa kohtuullista eristystä.
Joo, se vaikuttaa olevan juuri sitä mitä sanot. Kohtuullinen eristys kyllä, mutta täysin hyödytöntä yrittää ruuvata mitään siihen kiinni. Ei voi löytää lankkuja regelaasihavainnoitsimella koska se ei erota lankkuja ja kuitulevyjä. Kun on aika remontoida, saan verhoilla sisäpuolen OSB/Plyfa:lla. Kiitos vastauksesta 🙂

• Tykkään
LargoGabriel
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.