Mielestäni se näyttää olevan valmiita kevytbetonielementtejä, jotka on asetettu osittain valettuun ja muurattuun perustukseen. Ne ovat 500 mm leveitä ja niissä on viistot reunat.
Luulen löytäneeni paikan, josta voisin lähettää tarkastuskameran lattian läpi ryömintätilasta. Täytyy kokeilla sitä seuraavan kerran, kun tekee mieli sotkea itseni kunnolla. Tuntuu kuin stranger things ”the upside down” siellä alhaalla.
Seuraan omaa ketjuani nyt kun olen löytänyt vastauksen.
Postasin kuvan ryömintätilasta, jossa putket nousevat ylös, siellä täsmälleen suorassa linjassa on patteri ja se näyttää samalta alhaaltapäin kahdelle muulle patterille.
Tältä se näyttää yläpuolelta.
Ei mitään erikoista tähän asti.
Mutta sitten lainasin hauskan jutun, lämpökamera-lisäosan puhelimeen ja siitä tuli selkeää.
Koska sinulla on krypgrund, voit varmasti hyödyntää alapuolista eristystä esimerkiksi 10cm styroksilla, joka liimataan kiinni.
Minulla on sama tilanne ja olen miettinyt tätä. Jotkut mainitsevat kosteusongelmat, mutta eihän täällä ole mitään orgaanista kuitenkaan. Kuitenkin betonin raudoitus voi ruostua!
Minulla on sama tilanne ja olen miettinyt tätä. Jotkut mainitsevat kosteusongelmia, mutta eihän täällä ole mitään orgaanista kuitenkaan. Kuitenkin betonin raudoitus voi ruostua!
Onko joku tehnyt tämän?
Jos eristät jotain, nostat lämpötilaa. Se tekee siitä kuivemman.
Kaikissa taloissa on eristys alla, mikä olisi riski?
Minulla on 10 cm styroksieristys ryömintätilan katossa.
Sen päällä tavallinen palkisto lasivillan kanssa.
Kuivaa ja hienoa.
Kosteus ryömintätilassa on kevätongelma, eli kun lämmin kostea ilma pääsee sisään ja kohtaa jotain kylmempää. Se tapahtuu lähinnä eristyksen ulkopuolella, joten sen ei pitäisi olla ongelma. Ajattelen, että se pahenee, jos se tiivistyy eristyksen ja lattian väliin. Meillähän on esimerkiksi radonsuodatin, joten sen pitäisi oikeastaan osittain ratkaista ongelma, koska ilman ei pitäisi pyrkiä nousemaan taloon. Mutta ehkä meillä on päinvastainen ongelma, kun lämmin kostea ilma imetään talvella alas ja jää kiinni lattian ja eristyksen väliin? Tuntuu kuitenkin kaukaa haetulta. Eristys tulee olemaan melko lämmin.
Mutta tämä tuntuu melko teoreettiselta eikä soveltuvalta, kunhan on lattialämmitys pääasiassa?
Palatakseni alkuperäiseen viestiin: Tiedätkö, että lattia on alkuperäinen? Talossa on myös lattialämmitys kevytbetonissa melkein koko talossa, mutta se tehtiin noin 20 vuotta sitten. Joku väitti, että ne jyrsivät kiertoletkut suoraan kevytbetoniin!
Huomasitko selvän eron eristämisen jälkeen?
Täytyykö tehdä tiiviisti vai onko suurin pinta-ala se, joka ratkaisee. Eli palkiston pinta, joka peitetään styroksilla?
Mikä on palkistomateriaalisi?
Se on puolet sisääntulokerroksen pinta-alasta, jolla on ryömintätila, se on kokonaan laajennus, joka tehtiin vuonna 2018.
Puupalkisto, jossa on lasikuituvilla välillä.
10 cm styroksia alla, joka on liimattu niin tiiviisti kuin mahdollista.
Yhteensä siis 22 + 10 cm eristystä.
Lattia on puulattia ja ikkunoiden alla on lämpöpattereita.
Palatakseni alkuperäiseen viestiin: Tiedätkö, että lattia on alkuperäinen? Minullakin on lattialämmitys kevytbetonissa melkein koko talossa, mutta se tehtiin noin 20 vuotta sitten. Joku väitti, että he olisivat jyrsineet putket suoraan kevytbetoniin!
En tiedä varmasti. Muutin tänne 5 vuotta sitten. Ennen sitä sama perhe asui täällä erittäin pitkän aikaa, mutta on epäselvää, rakensiko tämä perhe laajennuksen vuonna 1967.
En ole avannut lattiaa ja tarkistanut, porasin sen läpi kerran 5 vuotta sitten, mutta en muista mitä opin silloin.
On kevytbetoniholvi, sen näen, ja yläpuolella on lautalattia, jollaista yleensä käytettiin alustana. Siinä oli kokopeitematto vielä 6 vuotta sitten. Taivaansininen kokolattiamatto. Olisi pitänyt tehdä hiili-14-datointi sille. Millä vuosikymmenellä se oli viimeksi suosittu? Kun se poistettiin, lautalattia oli hajanainen, joten se hiottiin ja saumattiin lautojen välistä.
Mitä on puulautojen ja holvin välillä, voin vain arvata. Luulen, että siellä on välikkö koolauksineen ja kutterinlastuja. Lattia ei ole kova, se joustaa jos vähän tömähtelee.
Ilmeisesti siellä on myös putkia, jotka lähtevät patterijärjestelmästä. Jos nämä on jyrsitty kevytbetoniin tai ovat koolauksen välissä, en tiedä.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.