Yhdessä huoneessa minulla on perusteettoman lämmin lattia, enkä ymmärrä miksi.
Jos laitan jotain lattialle hetkeksi, esimerkiksi tyynyn tai palan kartonkia, lattia tuntuu lämpimältä koskettaessa kun nostan sen pois. Ikään kuin siinä olisi lattialämmitys.

Se ei ole lattialämmitys vaan lämpöpatterit, mutta niitä käytetään hyvin vähän, koska huone on talon lämpimin.
Huoneen alla on kylmä ryömintätila. Välipohja on kevytbetonia ja tuntematon on välipohjan ja lattian välillä.
Rakennettu 60-luvulla.
Lattia on massiivipuulattia, öljytty ruskealla värillä ja saumausaine saumojen välissä. (kuva seuraavassa viestissä) En usko, että se oli tarkoitettu pintakerrokseksi, vaan alustaksi, mutta aiempi omistaja hioi, öljysi ja saumasi sen.

Kun porasin alas ryömintätilaan vetääkseni kaapelin, se näytti olevan noin 10 cm etäisyydellä lattian ja välipohjan välillä. Jos en muista väärin, sieltä putosi vähän puulastuja, ne voisivat olla lastuja välipohjassa eristeenä, mutta en tiedä, ainoa näkymä, joka minulla on ollut sisätiloihin, on sen porausreiän kautta.
Kutterslastu välipohjassa tuntuu oudolta, koska yläpuolella kylmäullakolla on mineraalivilla. Mutta en tiedä, käytettiinkö sitä niin 60-luvulla?

Ensimmäinen asia, joka tuli mieleeni, oli että kyseessä on patteriputket, mutta ne kulkevat ryömintätilassa ja suoraan ylös missä patterit sijaitsevat. Joten se ei ole ainakaan nykyisiin pattereihin liittyvä.

Vaikka se on miellyttävä ongelma, että lattia on lämmin tassuille, talo kuluttaa paljon sähköä lämmitykseen ja mietin, mikä lämmittää lattiaa. Joten arvostaisin vinkkejä.
 
  • Tykkään
Fartland
  • Laddar…
Kuva lattialla.
En tiedä, vaikuttaako tumma väri jotenkin.
Tumma puulattia, jossa on näkyvissä puunsyyt ja oksan jälkiä.
 
Onko koko lattia yhtä lämmin vai vain osia lattiasta? Jos koko lattia on lämmin, täytyyhän siellä olla jonkinlainen lattialämmitys? Ellei sitten alla ole pannuhuone ja öljypoltin tai jotain vastaavaa, joka lämmittää alla olevaa huonetta.
 
  • Tykkään
Hank_Ö
  • Laddar…
Karrock
Voisiko ullakko olla eristämätön, niin että alkuperäiset kutterinlastut on vaihdettu mineraalivillaan? Mutta ne ovat edelleen tässä lattiapalkistossa? (Minulla oli kutterinlastuja ullakolla ja kivivillaa lattiapalkistossa talossa vuodelta 1965) Kutterinlastu eristeenä ei tietääkseni ole yllättävää 1960-luvulle saakka.

Onko koko lattia lämmin vai vain puolen metrin kaista? Tämä voisi johtua erilaisten putkien asennuksista pattereille. Vai oletko varma, että jokainen nousu on peräisin ryömintätilasta?

Ei myöskään kuumavesiputkea keittiöön tai kylpyhuoneeseen, joka voisi olla siellä?
 
  • Tykkään
Thomas M ja 1 muu
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson sanoi:
Onko koko lattia yhtä lämmin vai vain osat lattiasta? Jos koko lattia on lämmin, sen on pakko olla jonkinlainen lattialämmitys. Ellei alla ole pannuhuone polttimen tai vastaavan kanssa, joka lämmittää alapuolista huonetta.
Tarkoitan, että lattia ei ole lämmin jaloille, kuten lattialämmitys tuntuu kivipäällysteessä. Se on aina neutraali. Mutta huoneessa on aina hyvä lämpötila, vaikka patterit eivät vaikuta tekevän kovasti töitä.
Huomaan lämpöä lattiasta vain silloin, kun olen asettanut jotain eristävää sen päälle ja sitten nostanut sen pois. Joten en tiedä, onko se juuri kaikkialla, mutta ehdottomasti useissa paikoissa. (Kokonaispinta-ala on noin 25 neliömetriä)
Vain ryömintätila alla. Muutamia desimetrejä ja kalliota sen alla. "Kaivamaton" luki pohjapiirroksessa, mutta "räjäyttämätön" olisi luultavasti oikeampi.
 
Karrock Karrock sanoi:
Voisiko ullakko olla eristämätön, niin että siellä oleva alkuperäinen kutterinlastu on korvattu mineraalivillalla? Mutta edelleen tässä välipohjassa? (Minulla oli kutterinlastua ullakolla ja kivivillaa välipohjassa talossa vuodelta 1965) Kutterinlastu eristeenä ei tietääkseni ole yllättävää 1960-luvulle asti.

Onko koko lattia lämmin vai vain puolimetrinen kaistale? Se voisi johtua eri tavoin asetetuista putkista lämpöpattereille. Vai oletko varma, että ne nousevat jokaiseen huoneeseen ryömintätilasta?

Ei myöskään ole mitään kuumavesiputkea keittiöön tai kylpyhuoneeseen, joka voisi sijaita siellä?
On mahdollista, että ullakko on tehty. En tiedä.

Putket nousevat ehdottomasti sinne, missä lämpöpatterit sijaitsevat, näen sen selvästi ryömintätilasta. Mutta se ei tarkoita, etteikö siellä voisi olla muita putkia, jotka kulkevat välipohjassa, niin kuin muussa talossa (joka on rakennettu 40-luvulla). Mutta en ymmärrä, miksi siellä olisi muita putkia kiertävässä. Ne eivät voi jatkua toiseen huoneeseen, tämä on päädyssä.

Sama asia lämminvesiputkien kanssa kylpyhuoneeseen, ne kulkevat ryömintätilassa.

Oliko tavallista vetää putkia välipohjan ja lattian välillä 60-luvulla?
 
Karrock
Päädyt voivat kyllä sisältää erikoisratkaisuja, jos patterikierto täytyy yhdistää etu- ja takapuolen välillä ja samalla ohittaa ovia. Voisiko tämä olla syy siihen, että putket on vedetty palkistoon?
 
  • Tykkään
Hank_Ö
  • Laddar…
Hauska ilmiö. Mieleeni tulee Oklo, että jostain syystä talosi olisi rakennettu luonnollisen ydinreaktorin päälle, mutta se on ehkä hieman kaukaa haettua... mutta totta, meillä on jonkin verran uraania Ruotsin kallioperässä :-)

Natural nuclear fission reactor - Wikipedia
 
  • Tykkään
Hank_Ö
  • Laddar…
Karrock
H Harald Blåtumme sanoi:
Hauska ilmiö. Minulle tulee mieleen Oklo, että jostain syystä talosi olisi rakennettu luonnollisen ydinreaktorin päälle, mutta se on ehkä hieman kaukaa haettua... mutta totta kai meillä on jonkin verran uraania Ruotsin kallioperässä :)

Natural nuclear fission reactor - Wikipedia
Aivan niin, kevyessä betonilattialaudoituksessa on niin paljon uraania, että ensisijainen tuote on lämpö, pikemminkin kuin radon :D
 
  • Tykkään
Hank_Ö
  • Laddar…
Hmm, ehkä minun pitäisi ostaa dosimetri IR-termometrin sijaan.
 
  • Haha
  • Tykkään
Fartland ja 2 muuta
  • Laddar…
Eikö se ole sellainen kiva sähköjohdin? Sehän selittäisi, miksi sinusta tuntuu, että sähköä kuluu paljon?
Yleisimmin ne kulkivat juuri lattioiden reunoilla ulkoseiniä vasten, mutta voi olla erilaisia variaatioita. 70-luvun alussa se ei ollut aivan harvinaista, mutta en tiedä, esiintyikö sitä jo 60-luvulla.
 
Jiji Jiji sanoi:
Eikö se ole sellainen huvittava sähkölämmityspiiri? Se selittäisi, miksi mielestäsi sähköä kuluu paljon?
Yleisimmin niitä meni aivan lattioiden reunassa ulkoseiniä vasten, mutta voi olla myös muita variaatioita. 70-luvun alussa se ei ollut täysin epätavallista, mutta en tiedä, tapahtuiko sitä jo 60-luvulla.
Vanhassa talossani vuodelta 66 oli elementtejä koko talossa plus vesikiertoinen lattialämmitys 2 huoneessa, jotka eivät näkyneet missään.
Ei mitään ohjausta tai minkäänlaista termostaattia, vaan meni suoraan kiertoon.
Toinen oli suuri kylpyhuone ylhäällä ja toinen huone oli takkahuone kellarissa.
Molemmissa oli silloin sekä elementit että lattialämmitys.
 
  • Tykkään
Jiji ja 2 muuta
  • Laddar…
Jiji Jiji sanoi:
Ei ole sellainen hauska sähkökaapeli? Se selittäisi miksi mielestäsi sähköä kuluu paljon?
Yleisin oli varmaan, että ne menivät juuri lattian ulkoreunoilla ulkoseinien vieressä, mutta voi olla erilaisia. 70-luvun alussa se ei ollut täysin harvinaista, mutta en tiedä esiintyikö se jo 60-luvulla.
Oi. Toivon todella ettei siellä ole mitään sähkökaapelia.
En usko, koska kotitaloussähkö ei ole selittämättömän korkea. Minulla on mittari LVVP:ssä, joten tiedän, että se kuluttaa paljon pattereihin ja lämmitykseen.
En myöskään näe mitään merkkejä siitä, että kattopalkkeihin olisi vedetty sähköä. Lämpö on ehdottomasti myös keskellä huonetta, ei vain seinien vieressä.
Mutta en voi täysin sulkea pois sitä vaihtoehtoa. Joten pidän sen mielessä, jos teen jonkin tarkastuskohdan lattiaan.
 
  • Tykkään
Jiji
  • Laddar…
A Argastesnickaren sanoi:
Vanha taloni 66:lta oli elementtejä koko talossa sekä vesikiertoinen lattialämmitys 2 huoneessa, joita ei näkynyt missään.
Ei ohjausta tai mitään termostaattia, vaan kulki suoraan kierron kautta.
Toinen oli suuri kylpyhuone yläkerrassa ja toinen huone oli kellarin oleskelutila.
Molemmissa oli silloin sekä elementit että lattialämmitys.
Omituisesti rakennettu, mutta se selittäisi yhtä ja toista. Ei ole mahdotonta, että putket tekevät poikkeaman matkalla ylös ryömintätilasta pattereihin.
Oikeastaan haluaisin repiä lattian auki, eristää ja asentaa lattialämmityksen. Mutta se on vähän liian suuri projekti juuri nyt. Otan sen "seuraavalla kierroksella talossa".
 
Eikö se voi olla lämmitysputkia valetun lattian/puukehikon sisällä? "Lattialämmitys" esiintyi itse asiassa jo 40-50-luvuilla, vaikka se olikin hyvin harvinaista. Rautaputkia. Olen nähnyt sen ajan käsikirjoissa. Radiatorit saattoivat olla täydentäviä sen ajan hieman heikompaan ikkunoiden eristysluokkaan nähden. Vai voiko se olla putkia, jotka menevät johonkin, vai onko koko lattia lämmin?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.