Olen asunut Elementhouse-talossa reilut viisi vuotta nyt ja alan oppia suurimman osan asioista. Tällä hetkellä olen remontin parissa kellarissa ja olen törmännyt kahteen hieman epäselvään asiaan.

Portaikossa alas kellariin on jonkin verran ulkopuolista kaapelointia, jonka haluaisin siirtää toiselle puolelle, seinän sisään. Kyseinen seinä on lyhyt pätkä, jonka epäilin olevan enemmän tai vähemmän ontto, koska yläkerran pattereiden paluu kulkee siellä. Mutta näin ei ollutkaan. Sen sijaan törmäsin jonkinlaisiin elementteihin, joita en ole ennen talossa nähnyt. Ne ovat paljon pienempiä kuin muut elementit (noin 10 cm leveitä ja syviä). Ne näyttävät enemmän lankuilta (jokainen elementti on vain yhden laudan leveä sen sijaan, että olisi ristiin liimattu puu). Ne ovat täytetty pahvilla sahanpurun sijasta ja näyttävät puuttuvan masoniittia sivuilta.

Uskaltaako näitä käsitellä hieman, jotta saisi tilaa pistorasioille ja muoviputkille? Ne ovat aivan tolppien ja palkkien vieressä portaikossa, jossa kaide oli (lasiseinä siellä nyt). Vaihtoehto on, että rakennan sitä hieman listalla saadakseni tilaa muoviputkille ja pistorasialle, joka on 35mm.

Toinen mielenkiintoinen asia, johon olen törmännyt, on reikä lattian kellarissa portaiden alla. Se oli aiemmin peitetty masoniitilla, laminaattilattialla ja muilla homeisilla aineksilla, jotka eivät kuulu kellariin. Reikä on noin 11 cm leveä ja 6 cm syvä. Pohjassa näyttää olevan muovikansi. En pysty saamaan sitä ylös ja en mielelläni riko sitä, kun en tiedä mitä se on. Epäilykset ovat tietysti, että se liittyisi jotenkin viemäriin, mutta en ymmärrä miten viemärin pitäisi kulkea. Alkuperäisessä piirustuksessa lukee, että siinä pitäisi olla "Svale". Tässä vaiheessa siihen tulee todennäköisesti kokolattiamatto, mutta kuka tietää, ehkä vaimo haluaa laattoja viikon kuluttua...

• Kuva kellarin sisääntulosta, jossa muovilla peitetyt seinät, puulevy ja lattian rajassa porraskulma. Imuri lattialla avaran tilan edessä.
  • Pyöreä reikä puupaneelissa, paljastaen sisällä olevan aaltopahvin.
  • Lattialevyssä oleva reikä kellarissa, jossa on muovikansi pohjalla, ympärillä olevia kaapeleita ja betonipinta.
  • Betonilattia, jossa on ohut kaapeli tai putkikela sekä pyöreä kuoppa, jossa muovinen kansi tai korkki. Värimaalaus näkyy myös pinnalla.
G Greggen sanoi:
Olen asunut Elementhus-talossa yli 5 vuotta ja alan oppia suurimman osan. Tällä hetkellä olen kellarissa kunnostushommissa ja olen törmännyt kahteen hieman epäselvään asiaan.

Portaikossa alas kellariin on jonkin verran ulkopuolista kaapelointia, jonka haluaisin siirtää toiselle puolelle, seinän sisään. Kyseessä oleva seinä on lyhyt pätkä, jonka epäilin olevan enemmän tai vähemmän ontto, koska yläkerran patterien paluu menee siellä. Mutta näin ei ollut. Sen sijaan törmäsin jonkinlaisiin elementteihin, joita en ole nähnyt talossa aiemmin. Ne ovat paljon pienempiä kuin muut elementit (n. 10 cm leveitä ja syviä). Ne näyttävät enemmän laudoilta (jokainen elementti on vain yhden laudan levyinen). Ne on täytetty aaltopahvilla sahanpurun sijaan ja niistä näyttää puuttuvan levy sivuilta.

Uskallanko koskea näihin, jotta saisin vähän laiteasennusrasioita ja muoviputkia sisälle? Ne ovat aivan pylväiden ja portaiden palkkien vieressä, missä kaide oli (lasiseinä siellä nyt). Vaihtoehtona on, että rakennan ulospäin hieman latojilla saadakseni tilaa muoviputkille ja pinta-asennusrasiolle, joka on 35 mm.

Toinen mielenkiintoinen asia, johon olen törmännyt, on reikä lattialla kellarissa portaiden alla. Se oli aiemmin peitetty levyllä, laminaattilattialla ja muulla, joka ei kuulu alakertaan. Reikä on noin 11 cm leveä ja 6 cm syvä. Pohjalla näyttää olevan muovikansi. En saa sitä ylös ja en halua rikkoa sitä, kun en tiedä mitä se on. Epäilys on tietysti, että se liittyisi viemäriin, mutta en saa sitä lainkaan täsmäämään siihen, miten viemärin pitäisi olla vedetty. Alkuperäinen piirustus sanoo, että siellä pitäisi olla "Svale". Tässä vaiheessa siellä on todennäköisesti kokolattiamatto, mutta kuka tietää, ehkä vaimo haluaa laatoitusta viikon päästä...
Meillä on elementtitalo vuodelta 1969/Etelä-Tukholman läheltä. He laittoivat kaikki mahdolliset viemärilipat kellariimme valmiina muuhun käyttöön rakennusvaiheessa. Se näyttää olevan valmisteltu lattiakaivolle. Kerro mielellään miten se meni. (Löysimme noin 12 liitospistettä valetusta pohjasta viemäriputkien kuvauksen yhteydessä).

Anorlunda Anorlunda sanoi:
Meillä on elementtitalo vuodelta 1969/Etelä Tukholmasta. He laittoivat alas kaikki mahdolliset viemärin ulostulot kellariimme valituksena muulle rakentamiselle. Tämä näyttäisi siltä, että se on valmisteltu lattiakaivolle. Kerro mielelläsi, miten se meni. (Löysimme noin 12 sivuliitäntää valettuun sokkeliin viemäriputkien kuvauksessa).
Se kuulostaa.... Jännittävältä XD On erittäin todennäköistä, että se on jonkinlainen liitäntä viemäriin.

Koskien miten se meni niin... Ei ole tapahtunut vielä paljoakaan, yksinkertaisesti. Olen tekemässä kellarii mutta lasten, läksyjen, urheilun ja muun keskellä edistys ei ole hirveän nopeaa. Olen aloittanut rakentamisen uudelleen ja ratkaisu tulee yksinkertaisesti olemaan jonkinlainen tulppa, jolla täytetään/tasoitetaan reikä ja sitten kokolattiamatto (kellariin sopiva) tässä tilassa. Se oli suunnitelma alun alkaen, ja se antaa mahdollisuuden päästä siihen käsiksi tulevaisuudessa, jos se olisi tarpeellista.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.