Olen asunut Elementhouse-talossa reilut viisi vuotta nyt ja alan oppia suurimman osan asioista. Tällä hetkellä olen remontin parissa kellarissa ja olen törmännyt kahteen hieman epäselvään asiaan.
Portaikossa alas kellariin on jonkin verran ulkopuolista kaapelointia, jonka haluaisin siirtää toiselle puolelle, seinän sisään. Kyseinen seinä on lyhyt pätkä, jonka epäilin olevan enemmän tai vähemmän ontto, koska yläkerran pattereiden paluu kulkee siellä. Mutta näin ei ollutkaan. Sen sijaan törmäsin jonkinlaisiin elementteihin, joita en ole ennen talossa nähnyt. Ne ovat paljon pienempiä kuin muut elementit (noin 10 cm leveitä ja syviä). Ne näyttävät enemmän lankuilta (jokainen elementti on vain yhden laudan leveä sen sijaan, että olisi ristiin liimattu puu). Ne ovat täytetty pahvilla sahanpurun sijasta ja näyttävät puuttuvan masoniittia sivuilta.
Uskaltaako näitä käsitellä hieman, jotta saisi tilaa pistorasioille ja muoviputkille? Ne ovat aivan tolppien ja palkkien vieressä portaikossa, jossa kaide oli (lasiseinä siellä nyt). Vaihtoehto on, että rakennan sitä hieman listalla saadakseni tilaa muoviputkille ja pistorasialle, joka on 35mm.
Toinen mielenkiintoinen asia, johon olen törmännyt, on reikä lattian kellarissa portaiden alla. Se oli aiemmin peitetty masoniitilla, laminaattilattialla ja muilla homeisilla aineksilla, jotka eivät kuulu kellariin. Reikä on noin 11 cm leveä ja 6 cm syvä. Pohjassa näyttää olevan muovikansi. En pysty saamaan sitä ylös ja en mielelläni riko sitä, kun en tiedä mitä se on. Epäilykset ovat tietysti, että se liittyisi jotenkin viemäriin, mutta en ymmärrä miten viemärin pitäisi kulkea. Alkuperäisessä piirustuksessa lukee, että siinä pitäisi olla "Svale". Tässä vaiheessa siihen tulee todennäköisesti kokolattiamatto, mutta kuka tietää, ehkä vaimo haluaa laattoja viikon kuluttua...