Claes Sörmland
  • Tykkään
torparavgrund
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund sanoi:
Vetlandassa, Mollbergs Byggvaror on paikka. Hän oli vaikea löytää; hänen tavaransa ilmestyivät kolmannella kerralla, kun etsin oikeaa lattiaa. Minulla oli koko Excel-dokumentti eri merkkien kanssa suurten jälleenmyyjien verkkosivuilla, useimmissa paikoissa sain maksaa massiivisesta 25 mm mäntylattiasta 280-500 kr/m² riippuen leveydestä ja laadusta, ja kuusilattiaa tuntui olevan tuskin saatavilla.

Ja satun löytämään tämän ystävällisen (mutta hieman hämmentyneen?) Kenneth Mollbergin, jonka ainoa markkinointi on blocket-ilmoitus, joka on kirjoitettu niin epävirallisesti, että se vaikuttaa tuskin vakavasti otettavalta, kuusilattian 28 x 220 hintaan 250 kr/m² + rahti.

Vastuuvapauslauseke, en ole vielä saanut lattiaa, ja vaikka toimituksesta on sovittu ensi viikoksi, hän ei vielä tiedä millä päivällä. Hän pitää rahtihinnan alhaisena kuljettamalla yhdessä katukivivalmistajan kanssa, jolla ilmeisesti harvoin on enemmän kuin päivän ennakointi? Kuulostaa hieman kyseenalaiselta, mutta en ole maksanut mitään etukäteen, joten...
Kiitos!
Kuulostaa jännittävältä - ja smoolantilaiselta. Jos saat lattiasi, olisi kiva saada päivityksiä.
Etsin myös lattiaa taloon, jota ei talvisin lämmitetä kuin satunnaisesti, ja haluaisin mielelläni paikallisesti tuotetun lattian. Vetlanda toimii minulle hyvin.
Onnea matkaan!

• Tykkään
Kristina Bonander
  • Laddar…
Jiji Jiji sanoi:
Kiitos!
Kuulostaa jännittävältä - ja smålantilta. Jos saat lattiasi, päivitä meidät mielellään.
Etsin myös lattiaa taloon, jota ei lämmitetä kuin satunnaisesti talvella, ja haluaisin mielelläni paikallisesti tuotetun. Vetlanda sopii minulle hyvin.
Onnea matkaan!
Päivitys: se tuli! Muutama päivä myöhemmin kuin ajattelin sairauden vuoksi, ei sillä, että sillä olisi suurta merkitystä minun tapauksessani.

Se oli kaikki, mitä toivoin, ja vähän enemmän! Et tajua, kuinka leveä ja ylellinen 220 mm näyttää ennen kuin pidät lautaa käsissäsi. Kuitenkin paketissa oli 72 m2, olin tilannut 75 m2 (varauksella, että olen voinut laskea hieman väärin). 72 laudasta yksi on varmaankin kierrätettävä (haljennut itsekseen melkein koko pituudeltaan) ja 4-5 kappaletta, joissa oli pieniä kosmeettisia vikoja. Muuten keräsin koko määrän itse (siirsin pakkauksestaan lasitetulle verannalle), enkä nähnyt yhtäkään, jolla olisi oksanreikä! Pinta on uskomattoman sileä ja pehmeä; monet lattianvalmistajat suosittelevat lattian hiomista heti asentamisen jälkeen, ja Kenneth kuulosti melkein järkyttyneeltä, kun kysyin, suositteleeko hän samaa, ja vastasi monilla rullilla Smålandin erikoisuus "Ei, käytämme tällaista rototasolaitetta, joten jos hiot, tuhoat vain pinnan rakenteen".

Suurin haitta niissä on, että takapuolen urat kuvataan jyrsittyinä, mutta ne näyttävät pikemminkin sahatuilta. Urat on tehty kolmeen syvään uraan keskellä, mutta katsotaan, miltä ne tuntuvat, kun asennan sen parin viikon päästä. On olemassa riski, että ne halkeavat pituussuunnassa, kuten yksi niistä on näköjään tehnyt kuljetuksen aikana.

Tällä hetkellä ne ovat turvassa lasitetulla verannalla muovin ja eristysmateriaalin peittämänä.

Muokkaus: kun luin juuri kirjoittamaani, mietin asiaa uudelleen ja tajusin, että olin tehnyt huolimattoman pyöristysvirheen, paketissa oli itse asiassa 76 m2. :lying:

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
7ender ja 1 muu
  • Laddar…
Päivitys: se tuli! Muutama päivä myöhemmin kuin ajattelin, sairauden takia kuljettajalle, ei sillä ollut suurta merkitystä minun tapauksessani.

Se oli kaiken toiveeni ja vähän enemmän! Ei ymmärrä kuinka leveältä ja ylelliseltä 220mm näyttää ennen kuin pitää lauta kädessä. Paketin sisällä oli kuitenkin 72 m2, olin tilannut 75 m2 (varaten että olen voinut laskea hieman väärin). 72 laudasta yksi täytyy varmaan hylätä (haljennut keskeltä lähes koko pituudelta) ja 4-5 kappaleessa oli hieman naarmuja. Muutoin poimin pinon itse (siirsin pakkauksesta lasitetulle terassille) enkä nähnyt yhtäkään oksankohtaa! Pinta on uskomattoman sileä ja pehmeä; monet lattianvalmistajat suosittelevat hiontaa heti asennuksen jälkeen, Kenneth oli melkein järkyttynyt kun kysyin suosittelevatko samaa ja vastasi monilla rullaavilla smoolantilaisilla R:llä, että "Ei, me käytämme tällaisia roto-planer, niin jos hiot, pilaat ennemminkin pinnan rakenteen".

Suurin haittapuoli on, että takana olevat urat kuvataan jyrsityiksi mutta näyttävät pikemminkin sahatuilta, keskelle on kolme melko syvää uraa koottu, mutta nähdään kuinka se tuntuu, kun asennan sen muutaman viikon kuluttua. On mahdollista, että ne halkeavat pituussuunnassa, kuten yksi ilmeisesti teki kuljetuksen aikana.

Tällä hetkellä se on turvassa lasitetulla terassilla peitettynä muovilla ja eristyksellä.

Muokkaus: kun luin mitä juuri kirjoitin, mietin uudelleen ja tajusin, että olin tehnyt huolimattoman pyöristyksen, paketissa oli todellisuudessa 76 m2. :lying:
Hauskaa!
Odotan jännityksellä, että laitat lattian paikoilleen. :D

Päivitys: se tuli! Muutama päivä myöhemmin kuin suunniteltu johtuen sairaasta kuljettajasta, mutta sillä ei olekaan suurta merkitystä minun tapauksessani.

Se oli kaikkea mitä toivoin ja vielä enemmän! Ei ymmärrä, kuinka leveältä ja ylelliseltä 220 mm näyttää ennen kuin pitää lautaa kädessään. Paketissa oli kuitenkin 72 m2, olin tilannut 75 m2 (varauksella, että olen voinut laskea hieman väärin). Näistä 72 laudasta yksi on luultavasti poistettava käytöstä (haljennut lähes koko pituudeltaan) ja 4-5 kappaletta, joissa oli hieman kauneusvirheitä. Muuten keräsin itse koko kasan (siirsin pakkauksesta lasitetulle terassille) enkä nähnyt yhtäkään, jossa olisi ollut oksanpohjia! Pinta on uskomattoman sileä ja pehmeä; monet lattianvalmistajat suosittelevat lattian hiomista heti asennuksen jälkeen, Kenneth kuulosti melkein järkyttyneeltä, kun kysyin suositteleeko hän samaa, ja vastasi monilla pyörivillä smålantiläisillä r-kirjaimilla, että "Ei, me käytämme tällaista roto-planeria, joten jos hioo, ennemmin tuhoaa pintarakenteen".

Suurin haittapuoli on, että takapuolen uria kuvataan jyrsityiksi, mutta näyttävät ennemminkin sahoilta, keskellä on kolme uraa, jotka ovat melko syviä, mutta katson miten se tuntuu, kun asennan ne parin viikon kuluttua. On olemassa riski, että ne halkeilevat pituussuunnassa, kuten yksi niistä on näköjään tehnyt kuljetuksen aikana.

Tällä hetkellä se on turvassa lasitetulla terassilla, peitettynä muovilla ja eristyksellä.

Muokkaus: kun luin juuri kirjoittamaani, mietin vielä kerran ja tajusin, että olin tehnyt huolimattoman pyöristysvirheen, itse asiassa paketissa oli 76 m2. :lying:
Hei, miten lattia edistyy?

Jiji Jiji sanoi:
Hei, miten lattian kanssa sujuu?
En ole vielä ehtinyt sinne asti. Remonttilomani jäi viime tippaan, olen edelleen tekemisissä alapohjan ja perustuksen eristyksen kanssa. Palaan asiaan!

Vielä en ole tullut sinne. Minun remonttilomani epäonnistui, olen yhä töissä alapohjan ja perustuksen eristyksen parissa. Palaan asiaan!
Oi, kuulostaa siltä että olet kiireinen. Mutta jännittävää uuden lattian kanssa, kun se valmistuu. (y)

@torparavgrund Sopivan stressaavaa nyt, mutta mekin ihmettelemme, oletko edennyt projektissa, kun olemme myös tilaamassa Mollbergsilta, kun etsimme kuusi ja hieman paksumpaa.

Min kokemus Mollbergs 28x220 kuusilattiasta: Nopeakasvuista puuta ja paljon oksia, jotka haluavat siirtyä etelään. Lisäksi yleisesti eri leveyksiä (en muista tarkalleen, mutta leveyserot olivat lähes senttimetrin) ja mitat toisesta päästä toiseen erosivat (=vaikea yhdistää) joten oli jonkin verran askaretta asentaa se.

Ehkä ei kestävin lattia ottaen huomioon usein harvassa olevat vuosirenkaat, mutta se näytti hyvältä eikä maksanut erityisen paljon neliömetriltä.

Paras vaihtoehto voisi olla, jos mahdollista, noutaa se itse, jotta sen voi käydä läpi huolellisesti.

Tilasin sen noin 2,5 vuotta sitten.

Edit: Olen asentanut lattian ympärivuotiseen taloon, joten minulla ei valitettavasti ole vastausta alkuperäiseen kysymykseen.

• Tykkään
MmeMim
  • Laddar…
@hobbs Kiitos inputista. Juuri mitä tarvitsin. Ajattelimme hakea tällä kertaa, joten katsotaan, jos voimme saada mahdollisuuden valita myös.

• Tykkään
hobbs
  • Laddar…
MmeMim MmeMim sanoi:
@torparavgrund Sopivasti stressaavaa nyt, mutta me mietimme myös, oletko ehtinyt edetä projektissasi, koska aiomme myös tilata Mollbergsista, sillä etsimme myös kuusta ja hieman paksumpaa.
Hei,

Ei vieläkään maaliin päästy. On helppo aliarvioida, kuinka paljon pieniä juttuja ja ylimääräisiä mukautuksia vanhassa talossa tarvitaan. :) Vihdoin valmis ryömintätilan kanssa ja noin 1/3 lattiarakenteesta valmis.

Mutta kuten kirjoitin yllä, 76 m2:stä (72 lautaa) 1 rikkoutui kuljetuksessa, ja 4-5 kappaleessa oli joitain pieniä virheitä. Nämä 4-5 laitan todennäköisesti vähiten näkyville paikoille. Muuten laadussa vaikutti olevan kaikki kunnossa, ei ollut mitään oksanreikiä ja kaikki pontit olivat virheettömässä kunnossa. Joten jos ajatellaan mahdollisimman pessimistisesti ja en voi käyttää ollenkaan niitä "rumia", 6/72 joudun hylkäämään, mikä vastaa 8,3 %. Olen kuitenkin tilannut noin 15 % ylimääräistä yleisten suositusten mukaisesti.

• Tykkään
Jiji
  • Laddar…
Tiedän todella, millaista on vanhojen talojen kanssa. Koko ajan niitä pitää mukauttaa tai keksiä ratkaisuja. Mutta kaunista siitä yleensä tulee
Kiitos

72 lautojen joukossa on yksi, jonka aion heittää pois (haljennut keskeltä melkein koko pituudeltaan) ja 4-5 kappaletta, joilla oli vähän kolhuja. Muuten poimin koko kasa itse (siirtänyt pakkausmateriaalistaan lasitetulle terassille) enkä nähnyt yhtään, joka olisi ollut oksan irtoaminen!
Hain lattian myös nyt mutta mielestäni 1/3:lla oli oksat, jotka olivat haljenneet ja irronneet hieman keskeltä oksan ytimessä. Oliko sinulla sellaisia ollenkaan? Vai missä se raja meni, kun sanoit, että oli vain yksi, jota et käyttäisi? Mietin, kuinka paljon sen pitäisi olla ja saako jostain muualta erilaista. Näin ketjun moelvenista, jossa oli myös oksanreikiä ja puuseppä oli laittanut laudan niin. Kuinka paljon hyväksytään? Inhosin kävellä meidän olohuoneessa lapsena, jos sattui astumaan oksanreikään, jossa se oli irronnut ja oli suuri kuoppa.

MmeMim MmeMim sanoi:
Hain lattian myös nyt, mutta mielestäni 1/3:lla oli oksia, jotka olivat haljenneet ja irronneet hieman oksan ytimen keskeltä. Eikö sinulla ollut sellaisia ollenkaan? Vai missä meni rajasi, kun sanoit, että oli vain yksi, jota et käyttäisi? Mietin, kuinka paljon niitä pitäisi olla ja saako jostain muualta toisenlaista. Näin ketjun, jossa oli Moelven ja siinä oli myös oksanreikiä, ja kirvesmies oli asentanut laudan sellaisena. Kuinka paljon hyväksytään? Vihasin mennä meidän hienoon huoneeseen lapsena, jos sattui astumaan oksanreikään, josta oli irronnut ja oli suuri kuoppa.
Vaikea kysymys. Täysin oksatonta, niin pitkälle kuin tiedän, ei ole ostettavissa, havupuut eivät kasva sillä tavalla yksinkertaisesti. Oksaton mänty esiintyy huonekalupuuna, mutta ei kuitenkaan niin pitkänä kuin lattialauta. Se lauta, joka on selvästi sellainen, etten voi käyttää sitä, on haljennut kulmasta kulmaan kuljetuksen aikana, ja sain siitä alennusta. En muista, että minulla olisi ollut oksia, jotka olisivat irronneet tai haljenneet, ei, mutta silloin puu oli aivan uutta. Kun vihdoin ja VIHDOIN saan valmiiksi sen *%¤#*%¤ alustapohjan ja ne kolme reikää savupiipun jälkeen, voin katsoa sitä uudelleen, silloin se on maannut kaksi kuukautta, ja silloin on varmasti joitakin oksia asettunut paikalleen liikkeessä. Oksat käyttäytyvät, kuten tekevät, koska kuidut kerääntyvät ja vetävät poikittain suhteessa muuhun puuhun.

Sitten on olemassa laatuluokka, A-laatu ja B-laatu. A-laatu voi sisältää yksittäisiä oksia, mutta ei irronneita (eli oksia, jotka ovat pudonneet pois), ja reunojen oksat voivat olla vain niin pieniä, etteivät ne häiritse pontin toimintaa. B-laatu voi olla miten huono tahansa. Uskallan väittää, että Mollbergs luokitellaan A-lattiaksi.

Joten vähän oksia on aina odotettava. Joten, mitä tehdä asialle? Pienemmät, kiinteät, ehjät oksat voi jättää huomiotta, ne eivät häiritse toimivuutta. Hiukan suuremmat oksat, jotka ovat kiinni mutta niissä on halkeamia, voi käsitellä eri tavoin, yksi tapa on täyttää halkeama esimerkiksi värjätyllä epoksilla tai muulla täyteaineella (saatavilla maalikaupoista). Jos oksa irtoaa niin, että jää reikä (kuten kuvaat), voi käyttää porasahaa, sahata tasaisen pyöreän reiän siihen, missä oksa oli, ja sitten valmistaa samanlaisesta puulajista pyöreän palan, jolla "tulppaa" reiän. Pientä näpräämistä ja hieman työtä, mutta jos käyttää aikaa, tulos on erittäin kestävä, eikä siitä häiritse enää koskaan.

• Tykkään
MmeMim ja 1 muu
  • Laddar…
Kiitos. Erittäin perusteellisesti. Minulla on lauta, jota en halua käyttää, mutta kymmenkunta, jotka aion laittaa kaapin alle. Jos olisin laittanut makuuhuoneeseen, olisin ehkä joutunut jättämään vielä useampia pois. Olen hyvin epäileväinen laadun suhteen, mutta en ole koskaan aiemmin ostanut lattioita, joten minulla ei ole mitään, mihin verrata sitä.

Tässä kuva muutamasta ”keskinkertaisesta” laudasta.
Havupuun oksa levyn pinnalla, keskellä näkyvä oksanreikä. Valon ja varjon kontrastit korostavat puun syitä ja tekstuuria.
Puulauta, jossa on näkyvissä oksankohtia ja halkeamia. Valoisaa puumateriaalia tarkastellaan läheltä laadun arvioimiseksi.

Katson satavuotista lattiaamme viereisessä huoneessa ja näen samanlaista halkeilua monissa oksissa siinäkin, mutta vaikea sanoa, olivatko ne siellä alun perin.
Puulattia, jossa on oksankohta ja puun halkeama. Kuvassa näkyy myös osittain sinertävä matto oikeassa reunassa.

Kiinnostavaa tuo laatu. En löydä mitään merkintöjä, mutta oli myös vähintään kolme oksaa ponttauksessa, jotka eivät ehkä tuhoa, mutta ne ovat todennäköisesti terävät kävellä ja paljastavat pontin.

Pitäisi mennä jonnekin ja katsoa heidän lattioitaan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.