Hei!
Minulla on muutamia kysymyksiä madonsyömästä puutavarasta. Olemme katsoneet maatilaa, jossa navetan puutavarassa on pieniä reikiä toukkien tai vastaavien jäljiltä. Navettaan sisältyy muun muassa talli, jossa he ovat pitäneet hevosia melko äskettäin. Kuitenkin madonreiät löytyvät koko navetasta.
Vanhempieni navetassa on hyvin madonsyötyä puuta alueella, joka on kauan sitten ollut hevosten ja lehmien oleskelupaikka. Puu on joissakin paikoissa niin huonokuntoista, että se on alkanut antaa periksi. Näitä madonreikiä ei löydy mistään muualta navetassa.
Mitä nyt haluaisin tietää, on se, mitkä hyönteiset todennäköisimmin aiheuttavat tämän (Länsi-Ruotsissa) ja onko sillä jotain yhteyttä eläimiin? Kiitos etukäteen!
Olen melko varma siitä, että kyseessä ovat hevosmuurahaiset, jotka ovat hyökänneet puutavaran kimppuun, ei täysin epätavallista. Katso, näetkö pieniä purukasoja reikien alla, se on hyvä merkki siitä, että kyseessä ovat hevosmuurahaiset. Olen kokenut tämän kahdessa hirsitalossa (yksi ulkorakennus ja yksi venevaja) ja ruiskutin jäänöspolttoöljyllä, joka on laimennettu petroolilla.
Ostin juuri talon, jossa on puusepänverstas. Kun otimme kiinteistön haltuun, löysin paljon pieniä kasoja hienoa pölyä lankkujen ja puutavaran alta, jotka edellinen omistaja oli jättänyt verstaaseen.
Liitän kuvan. Voiko joku nopeasti sanoa, mitä tämä on ja miten pääsen siitä eroon? Ovatko ne kenties hevosmuurahaisia?
Ostin juuri talon, jossa on puuverstas. Kun nyt olemme ottaneet kiinteistön haltuunsa, olen löytänyt paljon pieniä kasoja hienojakoista pölyä lautojen ja puutavaran alta, jotka edellinen omistaja jätti puuverstaaseen.
Liitän mukaan kuvan. Voiko joku suoralta kädeltä sanoa, mitä se on ja miten pääsen siitä eroon? Ovatko ne hevosmuurahaisia?
[kuva] [kuva]
Minulla oli kerran hevosmuurahaisia ja niitä oli paljon.... ei ollut mitään ongelmaa kuulla kun ne söivät.