4 215 lukukertaa ·
8 vastausta
4k lukukertaa
8 vastausta
Lisälämmöneristys Leca-rivin päälle, tuleeko käyttää höyrysulkua/sokkeleristystä?
Hei,
Olemme pystyttäneet autotallin runkoa viime päivinä, runko on klassista 145-puuta ja perustus on eristetty maanvarainen laatta.
Naapurille kuuluva rinne on lähellä, joten toiselle puolelle on muurattu yksi kerros lecaharkkoja (korkeus 19 cm) vastaamaan korkeampaa maatasoa. Lecaharkkojen ulkopuolella on platonmatto.
Ajatuksena oli eristää runko tavalliseen tapaan ja laittaa muovi, sitten lisäeristää vielä 45x45 ennen OSB/gyprocia. Samalla haluaisin vetää OSB/gyprocin alas niin, että se peittää alareunassa olevan lecaharkkorivin.
Kysymys on nyt, pitäisikö minun vetää muovi lecaharkkojen päälle? Pitäisikö minun käyttää sokkelikaistaa tai vastaavaa 45x45:n ja lecaharkkojen (sekä lattian) välissä? Vai pitäisikö minun olla eristämättä tai olla vetämättä seinää lecaharkkojen yli ollenkaan?
Kiitollinen vinkeistä!
Olemme pystyttäneet autotallin runkoa viime päivinä, runko on klassista 145-puuta ja perustus on eristetty maanvarainen laatta.
Naapurille kuuluva rinne on lähellä, joten toiselle puolelle on muurattu yksi kerros lecaharkkoja (korkeus 19 cm) vastaamaan korkeampaa maatasoa. Lecaharkkojen ulkopuolella on platonmatto.
Ajatuksena oli eristää runko tavalliseen tapaan ja laittaa muovi, sitten lisäeristää vielä 45x45 ennen OSB/gyprocia. Samalla haluaisin vetää OSB/gyprocin alas niin, että se peittää alareunassa olevan lecaharkkorivin.
Kysymys on nyt, pitäisikö minun vetää muovi lecaharkkojen päälle? Pitäisikö minun käyttää sokkelikaistaa tai vastaavaa 45x45:n ja lecaharkkojen (sekä lattian) välissä? Vai pitäisikö minun olla eristämättä tai olla vetämättä seinää lecaharkkojen yli ollenkaan?
Kiitollinen vinkeistä!
Kaikkitietävä
· Västra Götaland
· 11 967 viestiä
Vedä muovi kokonaan alas lattialle. Sitten aloitat ensimmäisellä 45x45 lattiaa vasten.
Kaikkitietävä
· Västra Götaland
· 11 967 viestiä
Hmm aivan niin. 45mm mineraalivilla eristää suunnilleen kuten 19cm leca. Silloin voit vaihtaa mineraalivillan solumuoviin ja jättää muovin pois sieltä alhaalta tai vetää muovin sisäpuolelle ja luopua asennuskerroksesta siellä.
Kosteus haluaa tiivistyä kylmälle puolelle. Autotallissa mikä puoli on kesällä kylmempi? Eristä perustus ulkopuolelta ja mieti höyrynpaineen vaikutusta. Tuleeko kosteus sisältä tai ulkoa. Lämmittämättömissä tiloissa ei ole itsestään selvää käyttää muovia seinissä. Itse muuraan kierroksen lekaharkolla (enemmän tarvittaessa) ja rappaan sokkelin. Vain voidakseni huuhdella tarvittaessa letkulla sekä välttääkseni vahinkoja, kun ajan lumisen auton sisään.
Sinun olisi pitänyt eristää leca-seinän ulkopuoli, esimerkiksi iso-dränillä tai vastaavalla. Silloin tämä ei olisi nyt hankala kysymys.
On hyvin mahdollista, että kosteusrasitus tulee aina ulkopuolelta, sillä autotalli voi olla suhteellisen viileä ja siinä voi olla vähän tai ei ollenkaan kosteustuotantoa, kun taas perusmuurin ulkopuolella oleva maa on aina 100% RH.
Silloin diffuusioesteen tulisi olla "väärällä puolella", eli mahdollisimman lähellä maata.
Kuitenkin jää epäselväksi, mihin suuntaan kosteus haluaa kulkea rakenteessasi, joten on aina vaikea sanoa varmasti, kuinka sinun pitäisi toimia.
Ehkä jätät kosteussulun kokonaan pois ja rakennat diffuusioavoimilla epäorgaanisilla materiaaleilla...
On hyvin mahdollista, että kosteusrasitus tulee aina ulkopuolelta, sillä autotalli voi olla suhteellisen viileä ja siinä voi olla vähän tai ei ollenkaan kosteustuotantoa, kun taas perusmuurin ulkopuolella oleva maa on aina 100% RH.
Silloin diffuusioesteen tulisi olla "väärällä puolella", eli mahdollisimman lähellä maata.
Kuitenkin jää epäselväksi, mihin suuntaan kosteus haluaa kulkea rakenteessasi, joten on aina vaikea sanoa varmasti, kuinka sinun pitäisi toimia.
Ehkä jätät kosteussulun kokonaan pois ja rakennat diffuusioavoimilla epäorgaanisilla materiaaleilla...
Kaikkitietävä
· Västra Götaland
· 11 967 viestiä
Jos olet epävarma, ei ole ollenkaan huono idea ajaa diffusioöppet.
Ehkä voisit ajaa kerroksen lättbetongia ja sitten rappailla päälle?
Ehkä voisit ajaa kerroksen lättbetongia ja sitten rappailla päälle?
Ajatukseni, laittaa teräspalkki pitkin lattiaa, eristää Leca-harkkojen vastaisesti ja vetää höyrynsulku eristyksen ulkopuolelle siltä kohdalta. Voi olla hankalaa ulkopuolisen kosteuden vuoksi. Vaihtoehtona on eristää ja rapata alinta osaa.
Kiitos kaikista vastauksista.
Ajatuksena on, että autotalli lämmitetään lämpöpumpulla, harkitsen jättää höyrynsulun leca-harkkojen yläreunan korkeudelle ja eristää vain leca-harkkojen ja tukirakenteiden välinen alue pelkästään alapohjaeristyksellä.
Vaihtoehtona olisi olla vetämättä levymateriaalia lecan alapuolelle, mutta se näyttäisi hieman hassulta, koska kahdella seinällä on leca vain alhaalla.
Ajatuksena on, että autotalli lämmitetään lämpöpumpulla, harkitsen jättää höyrynsulun leca-harkkojen yläreunan korkeudelle ja eristää vain leca-harkkojen ja tukirakenteiden välinen alue pelkästään alapohjaeristyksellä.
Vaihtoehtona olisi olla vetämättä levymateriaalia lecan alapuolelle, mutta se näyttäisi hieman hassulta, koska kahdella seinällä on leca vain alhaalla.
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Komplicerad golvisolering - behöver hjälp
Isolering -
Åtgärder vid radonvärde strax över gränsen
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Täytyykö sokkelin olla kiinnitetty betonilaattaan, olemassa oleva talo
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Sockelbleck över tilläggsisolerad grundmur.
Fasad -
Tilläggsisolerad fasad ger överhäng
Grund & Markarbeten