Minulla on talo, jossa alajuoksu on aiemmin ollut naulattuna betoniin valettuihin koolauksiin.

Olen poistanut valetut koolaukset, joten alajuoksu ei ole kiinni missään. Olen asentanut levyt seinään.

Tarvitsenko poistaa levyt ja kiinnittää alajuoksun, vai voinko jättää alajuoksun kiinnittämättä?

Jos alajuoksu pitää kiinnittää, miten teen sen parhaiten ja kuinka tiheästi?

J
M -MH- sanoi:
Aseta tällainen jokaiseen lokeroon. Esiporaa suoraan läpi puun ja betonin (olettaen, että puu seisoo betonilla)

[linkki]
Ehdottomasti hyvä valinta, mutta expanderspikin pituus on liian lyhyt, jos naulataan 45mm puu, tarvitaan vähintään 90mm pituus, mieluiten 110, jos voi porata niin syvälle ilman, että vaarantaa mitään betonissa.

• Tykkään
-MH-
  • Laddar…
M -MH- sanoi:
Laita tällainen jokaiseen osastoon. Esiporaa suoraan läpi sokkelin ja betonin (olettaen, että sokkeli on betonilla)

[linkki]
Aiemmin on naulattu noin joka 1,5m.

Olen ostanut ruostumatonta betoniruuvi nyt, jonka ajattelin kiinnittää. Linkin mukaan

https://www.proffsmagasinet.se/bygg...ongskruv-utv-c3-1230-x-120-mm-25-pack-3009706

Koska olen jo asettanut levyt ulkoseinään, tuntuu vähän raskaalta laittaa ruuvi joka osastoon... Mietin enemmänkin ehkä joka 3. metri?

J
Tuo ruuvi pitäisi toimia, mutta ei kolmen metrin välein. Yleensä naulataan/ruuvataan noin c/c 600mm. Vähän voit varmasti poiketa siitä, mutta kolme metriä on liian harvaan.

J Jansson69 sanoi:
Sen ruuvi varmaan toimii, mutta ei joka kolmas metri, yleensä naulataan/ruuvataan noin c/c 600mm välein.
Vähän voit varmasti joustaa, mutta kolme metriä on liian harvaa..
Toimisiko tämä, joka on 100mm? Eikö haluaisi jotain, jossa on isompi kanta?

https://www.proffsmagasinet.se/bygg...panderspik-borr-o6-mm-100-mm-100-pack-3053525

Joten tarkoitat siis, että pitäisi vain irrottaa kaikki kipsi ja osb ulkoseinästä? :/

J Jansson69 sanoi:
Ehdottomasti hyvä valinta, mutta laajennusnaulan pituus on liian lyhyt, jos naulataan 45 mm sokkelia, silloin vaaditaan vähintään 90 mm pituutta, mieluiten 110, jos voi porata niin syvälle ilman että betoniin tulee ongelmia..
En katsonut pituutta niin tarkasti, olet oikeassa.

• Tykkään
Jansson69
  • Laddar…
J
M mattiasohult sanoi:
Toimisiko tämä, joka on 100mm? Eikö haluaisi jotain, jolla on isompi pää?

[linkki]

Joten pitää siis vain purkaa kaikki kipsi ja osb ulkoseinästä tarkoitat? :/
Se on vähän heikko, parempi 8mm halkaisijaltaan, kuten MH yllä ehdotti, kyllä 100mm pituus riittää 45mm kynnykseen..
Valitettavasti sinun on paremmin kiinnitettävä seinät tiheämmin kuin joka kolmas metri, muista, että ovien kohdalla on erityisen tärkeää hyvä kiinnitys, koska nämä lyödään kiinni ja luovat siten haittaa seinälle..

Toinen halpa vaihtoehto on tavallinen betoniankkuri, jolloin voit valita kuumasinkityn, joka kestää ilman ongelmia. Ruostumaton on overkill

• Tykkään
tergo
  • Laddar…
Farstatjej90
Mikä on tarkoitus? Että talo ei lennä pois?🤔

J
Kyllä, talo altistuu valtaville nostovoimille tuulitilanteessa ja erityisesti kovempien tuulien aikana, mutta myös sivusuuntainen tuulipaine voisi siirtää seiniä. Lisäksi seinä altistuu ulko-ovien kohdalla, koska ovet usein paiskautuvat kiinni, mikä aiheuttaa värähtelyitä ja painetta seinään.

Farstatjej90 Farstatjej90 sanoi:
Mikä on tarkoitus? Että talo ei lentäisi pois?🤔
Esim. jotta seinä ei siirtyisi, kun paiskaat oven kiinni, kuten sanottiin yhdessä viestissä hieman ylempänä. Tai että tuulenpaine seinää ja kattoa vasten saa seinän/talon siirtymään.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Farstatjej90
  • Laddar…
Sahaa aukot seinälevyihin 5x5cm tai suuremmat, alareunaan seinää (helpointa monitoimikoneella) 60/100cm c/c etäisyydellä, niin voit sitten kiinnittää kulmakiinnike ruuveilla sylli/väritolppaan ja porata expanderit alas betoniin. Aukot voi sitten paikata uudestaan kipsillä+tasoitteella tai vaihtoehtoisesti lattialista, joka peittää.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.