Hei,
Olen juuri pystyttämässä tolppia juuri rakennetulle autokatoksellemme etukäteen tilatuille valettuille pilarille. Tolppakenkien pohjat ovat upotettuina pilariin, katso kuva. Nyt kysymys: Olen nähnyt muita uusia rakennuksia, joissa tolppia ei aseteta suoraan tällaisen pilarin päälle, vaan väliin laitetaan muutaman senttimetrin ruostumaton metallinen välikappale, jotta tolppa ei olisi kiinni pilariin. Oletan, että tämä liittyy siihen, että lumi ja vesi eivät pääse imeytymään puun päähän. Minulla on 90x90 liimapuupalkki, jonka ajattelin öljytä päästä, ennen kuin asetan sen pilarille.

Tarvitaanko todella välikappaleita vai onko se "overkill", mitä mieltä olette? Mistä saisin tällaisia välikappaleita, ovatko ne vakio-osa rakennustavarataloissa?

Kiitos avusta

• Betoniplintti, johon on kiinnitetty metallinen tolppakenkä, valmiina kantamaan uutta autokatosta.
Laita vähän syllpappia pohjalle, se pitäisi riittää.

snuttjulle sanoi:
Laita vähän syllpappi pohjalle, sen pitäisi riittää.
Juuri niin. Tavallinen tervapaperi ja ehkä vähän kylmäbitumia riittävät varmasti. Jos se kuitenkin mätänee 50 vuoden kuluttua, voit sahata sairastuneen osan pois ja lyödä tilalle uuden palan.

Yksi hyvä puoli siinä, ettei tolppaa aseteta pohjaan, on se, että kiinnitystä voi säätää jälkikäteen, jos esimerkiksi plintti nousee maasta tai jostain muusta syystä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.