Hei kaikki!

Luimme viime vuonna keskustellun ketjun hirren siirtämisestä.
Olemme suunnilleen samassa tilanteessa. Meillä on vanha hirsirunko (17 x 7 metriä) ja meillä on tontti.
Haluaisin kuulla mielipiteitä seuraavista asioista:
Mitä voi maksaa siirtää, pystyttää ja laittaa kuntoon?
Millainen perusta pitäisi olla (laatta tai ryömintäperustus)?
Meillä on piirustukset valmiina, olemme hakeneet rakennuslupaa (valmistuu pian). Nyt on aika tehdä hankintoja ja neuvotella pankkien kanssa.
Odotamme mielellämme kaikkia vinkkejä teiltä, joilla on kokemusta!!!

Hirsirunko sijaitsee Västerbottenissa, tontti on hieman Östersundin ulkopuolella....

Maria :)
 
Jos hirsirunko on tyhjä eikä siinä ole paneelia ym., on siirto nopeasti tehty.
Olen siirtänyt pienemmän rungon (noin 8*5 metriä, en muista tarkasti)
Kun sisustus, lattia ja katto olivat poissa, purimme sen päivässä ja kokoaminen kesti suunnilleen yhtä kauan.
Tämä edellyttää, että runko on terve ja merkitty eikä tarvitse korjausta.
Meillä oli vähän ongelmia harjan kanssa, koska se ei ollut oikein merkitty :-X
 
Hauskaa, että useampi on innostunut tästä ideasta!
Älä aliarvioi aikaa, joka kuluu hirsirungon purkamiseen. Meidän talomme on 9x16, ja sen purkaminen kesti varmaan kaksi viikkoa kahdelta mieheltä. Tukit täytyy irrottaa, laskea alas, niputtaa kuljetusta varten jne., mikä vie paljon aikaa. Toisaalta, meidän talomme oli 7 metriä korkea ja ylemmät kerrokset veivät paljon enemmän aikaa.
Me teimme kaiken käsin. Riski käyttää nosturia ja kouraa on siinä, että koura voi murskata hirret tai joskus erittäin pitkät tukit voivat katketa. Vanhassa talossa hirret ovat erittäin kuivia ja hauraita. Kun hirsi antaa periksi, se menee heti rikki.

Muutimme sisään viime syksynä, melkein kolme vuotta purkamisen aloittamisen jälkeen. Tosin, teimme itse tosi paljon ja lisäksi talo on suuri. Myös perusta (kellari) vei aikansa.

Missä päin Västerbottenia?

/Jögga Norrbottenissa (Västerbottenin rajalla)
 
Hei!
Olen myös siirtämässä hirsitaloa Insjönistä Ljusteröhön Tukholman pohjoispuolelle. Suunnittelen tekeväni melkein kaiken työn itse.
Perustuksen osalta se tulee todennäköisesti olemaan luonnonkiveä nurkissa ja näiden alla betonipaalut routarajaan asti. Tämä perustaminen on kuvattu kirjassa "Flyttning av gamla hus" Gysingen rakennussuojelukeskuksesta.
Sen jälkeen voidaan jälkikäteen lisätä luonnonkivistä kuivamuuraus.
Tämän perustuksen edut ovat, että se on erittäin hyvin tuuletettu, jolloin lattiarakenteet täytyy eristää kunnolla. Helppo tehdä itse ja siten edullinen. Minulle on myös tärkeää, että perustukset sopivat talon vanhan tyyliin.

Hans
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.