5 089 lukukertaa ·
11 vastausta
5k lukukertaa
11 vastausta
Liimata knäckstensmuuri?
(Olen epävarma, onko tämä oikea foorumi tai kuuluko se puutarhaan?)
Rakennan parhaillaan muurikiveä noin 90 cm korkeaksi ja on ollut vähän keskustelua siitä, pitääkö sitä liimata?
Minä väitän, että ei tarvitse, koska kiven takana oleva olake pitää kivet paikoillaan.
Mutta appiukko kutsui jonkin muurausfirman (tyyppiä huono suomi ja ulkomaille rekisteröidyt autot) ja he sanoivat, että ne pitäisi liimata.
Mikä on eniten oikeassa?
Aion aloittaa kivien asettamisen nyt, eikä minulla ole liimaa kotona (pidän myös ajatuksesta, että muurin voi poistaa/muuttaa myöhemmin, jos ei liimaa).
Rakennan parhaillaan muurikiveä noin 90 cm korkeaksi ja on ollut vähän keskustelua siitä, pitääkö sitä liimata?
Minä väitän, että ei tarvitse, koska kiven takana oleva olake pitää kivet paikoillaan.
Mutta appiukko kutsui jonkin muurausfirman (tyyppiä huono suomi ja ulkomaille rekisteröidyt autot) ja he sanoivat, että ne pitäisi liimata.
Mikä on eniten oikeassa?
Aion aloittaa kivien asettamisen nyt, eikä minulla ole liimaa kotona (pidän myös ajatuksesta, että muurin voi poistaa/muuttaa myöhemmin, jos ei liimaa).
Viimeksi muokattu:
Huomasin, että valehtelin vähän, teemme portaat kulman viereen (en ajatellut sitä kun kirjoitin), joten suoraa kulmatukea ei tule olemaan siellä. (Olen poistanut tämän kulman alkuperäisestä viestistä)
-Seinä tulee pyöristämään kulman ("taaksepäin") hieman, mutta sitten päättyy, joten ei ole suurta tukea.
Kuitenkin seinä ei ole niin pitkä, ehkä 3-4 metriä.
Voisitko silti sanoa, että on turvallista jatkaa ilman liimaa, @thomas33 ?
-Seinä tulee pyöristämään kulman ("taaksepäin") hieman, mutta sitten päättyy, joten ei ole suurta tukea.
Kuitenkin seinä ei ole niin pitkä, ehkä 3-4 metriä.
Voisitko silti sanoa, että on turvallista jatkaa ilman liimaa, @thomas33 ?
Kuten he sanovat, mene ulos ja rakenna muurisi, se kallistuu sisäänpäin, jos haluat olla täysin varma, niin kun muuri on pystyssä, aseta platonmatto taakse ja rögravsfyllning eller makadam + matto järjestyksessä
Ulkoa päin :: knäcksten -- platonmatto - sora - kangas soran päälle - maa
tämä estää veden pääsemisen kivien luo ja jäätymästä, täydellistä,
Tärkeintä on muurille perustukset, niiden tulee olla täysin vakaat eikä liikkua, silloin se on hyvä.
Ulkoa päin :: knäcksten -- platonmatto - sora - kangas soran päälle - maa
tämä estää veden pääsemisen kivien luo ja jäätymästä, täydellistä,
Tärkeintä on muurille perustukset, niiden tulee olla täysin vakaat eikä liikkua, silloin se on hyvä.
Kiitos paljon!
Jatketaan ja katsotaan, mitä tapahtuu
En usko, että korkeus on mikään suurempi riski. Olen nähnyt erilaisia suosituksia maksimikorkeudesta ja myös kuullut monista, jotka ovat rakentaneet paljon yli näiden.
Arvioni noin 90cm on vähän summittainen, luulen että se voi olla hieman matalampi todellisuudessa. Sitten se on noin 10 cm maanpinnan alapuolella ja asfaltti tulee tiiviisti sen viereen myöhemmin.
Jalka uskon olevan tarpeeksi vakaa. Maa oli jo valmiiksi tiivis, huomasimme sen kaivaessa, sitten laitoimme melko ohuen kerroksen soraa ja tiivistimme sen.
Tuntuu hyvältä *jinx*
Ajattelin täyttää makadamilla ja laittaa maatekstiilin, en tiennyt platonmatosta, joten se pitää tarkistaa!
Jatketaan ja katsotaan, mitä tapahtuu
En usko, että korkeus on mikään suurempi riski. Olen nähnyt erilaisia suosituksia maksimikorkeudesta ja myös kuullut monista, jotka ovat rakentaneet paljon yli näiden.
Arvioni noin 90cm on vähän summittainen, luulen että se voi olla hieman matalampi todellisuudessa. Sitten se on noin 10 cm maanpinnan alapuolella ja asfaltti tulee tiiviisti sen viereen myöhemmin.
Jalka uskon olevan tarpeeksi vakaa. Maa oli jo valmiiksi tiivis, huomasimme sen kaivaessa, sitten laitoimme melko ohuen kerroksen soraa ja tiivistimme sen.
Tuntuu hyvältä *jinx*
Ajattelin täyttää makadamilla ja laittaa maatekstiilin, en tiennyt platonmatosta, joten se pitää tarkistaa!
Kaikki näyttää hyvältä, jotain mitä ei mainittu tässä, on että sinun pitäisi varmistaa, että siellä on hyvä kuivatus taustalla, mieluiten salaojaputki jos mahdollista, koska pohja on hieman alempana, jotta sinne ei keräänny vettä ja jäädytä muuria, koska siellä on asfaltti ja hyvin tiivistetty ympärillä, huono vedenpoisto sellaisessa materiaalissa.
Ajattelin sitä myös aiemmin, jos olisi pitänyt olla salaojitusta muurin alla, mutta otimme siinä riskin ja kokeilemme ilman. On mahdollista, että laitan salaojituksen pohjaan muurin taakse ennen kuin täytämme sitten.
Laita se taakse pohjalle, tulee hyvä, en usko että tulee niin paljon, mutta sanoit asfalttia etupuolelle,K kurre_kul sanoi:
huolehdi sitten ettei se ole kallistettu muuria kohti, muuten vesi menee väliin, jos mahdollista voi jättää muutaman raon pohjakivien alle jotta vesi valuu salaojaan.
Klikkaa tästä vastataksesi