S
SSSS sanoi:
Eikö ole Ø21mm vasaraporakoneita, joissa on SDS+? En löydä yhtään kaupasta tai netistä
sama taipumus heilua asennetun tolpan kanssa?

SSSS
SBH sanoi:
sama taipumus taputtaa tolpan ollessa asennettu?
Ei, se on parempi silloin, olen porannut hieman pidemmän matkan kuin tolppa on leveä, mikä saa litteän raudan kiristymään sisäänpäin ja lukittumaan reikään. En tiedä tuleeko siitä parempi, mutta olen kaatanut sementti seosta rakoon reiän ja tupen välillä tänä iltana.

Mietin, että käyttäisin ankkurimassaa lopuissa tolpissa. Mutta toimiiko se myös hyvin minun tapeillani, vaikka niissä ei ole kierteitä?

Minulla ei ole niin paljon kokemusta juuri lehtiankkureista, mutta kyllä kalliosilmukoista, jotka kiinnitetään samalla tavalla kuin lehtiankkurit, sekä ankkuroinnista valuun kallioon ja kaikenlaisiin muihin kiinnityksiin kallioon.

Kalliosilmukoiden kohdalla käytän yleensä 20 mm poraa 16 mm silmukoille. Kyllä, se kuulostaa suurelta, mutta se on tarpeen. Puhdista reikä, laita silmukka kiiloineen sisään ja lyö, kunnes se on tiukka. Jos yläpuolella oleva rako hankaloittaa, voit rikkiä varret ripottelemalla rikkiä ja sytyttämällä sen. En ole itse tätä kokeillut, mutta olen nähnyt sen tehtävän.

Muut kuin silmukat/lehtiankkurit kiiloilla voidaan sopivasti kiinnittää ankkurimassalla. Ei ole niin tarkkaa, että pinnassa on uria - tee vain joitakin kunnon naarmuja kulmahiomakoneella, jotta massa saa jotain mihin tarttua. Teen niin myös kierteitetylle tangolle, ettei sitä voi kierittää ulos massasta. Mutta ankkurimassa on kallista ja aikaa vievää käsitellä, muun muassa on korkeat vaatimukset puhtaille rei’ille, kun käytetään ankkurimassaa kuin kiilaa. Joten empimättä käyttäisin lehtiankkureita kiiloilla aidalle. Kuten oletkin jo maininnut, voit porata niin, että se kiristyy hieman, jolloin rei’istä ei tule ongelmaa.

Ennen kuin ankkurimassaa oli olemassa, oli myös yleistä kiinnittää asioita puhtaalla sementillä, joka oli sekoitettu vähän veteen. Toimii hyvin asioille, jotka eivät altistu vedolle ja rasitukselle. Ehkä ei sovellu kiinnityssilmukkaan, mutta esimerkiksi tavallisten palkkikenkien kiinnitykseen kallioon aidan perustamiseksi se toimii.

SSSS
Kiitos vinkeistä PNO, olen käyttänyt Ø22mm poraa Ø19mm teräsdübille, tuntuu että saan ne pohjaan asti ja että ne ovat tukevia. Tarvitsisin kuitenkin jotain parempaa reikien putsaamiseksi, minulla ei ole kompressoria, joten käytin mitä minulla oli kotona eli pillin ja puhaltelin. Tulokset olivat vähän sitä ja tätä = kaikki pöly kasvoilla. :)

Ehkä pitäisi miettiä uudestaan ankkurimassan suhteen, mutta ajattelin ostaa sen biltemasta ja se menee noin 12ml(11,93 cm^3) + hävikki per reikä ja minulla on 22 reikää jäljellä, joten ajattelin ostaa kolme 280ml putkiloa 400kr:lla, niin sen pitäisi riittää.

Viimeksi muokattu:
S
SSSS sanoi:
Kiitos vinkeistä PNO, olen käyttänyt Ø22mm poraa Ø19mm bladdubb:iin, tuntuu siltä että ne menevät reiän pohjaan ja tulevat tiukaksi. Tarvitsisin kuitenkin jotain parempaa reikien puhdistamiseen, minulla ei ole kompressoria joten käytin sitä mitä minulla oli kotona eli pillin ja puhalsin. Tulokset olivat vähintäänkin keskinkertaisia = kaikki pöly kasvoilla. :)

Ehkä minun pitäisi miettiä uudelleen ankkurimassan suhteen, mutta ajattelin ostaa sen biltemasta ja se kuluu noin 12ml(11,93 cm^3) + hukka per reikä, ja minulla on 22 reikää jäljellä, joten ajattelin ostaa kolme 280ml tuubia 400kr ja sen pitäisi riittää.
onko sinulla pyöräpumppu?
en ymmärrä miksi tarvitset ankkurimassaa kun olet ostanut hienoja bladdubb

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.