Rakennan uutta aitaa kivimuurille ja ajattelin kiinnittää tolpat bladdubbilla Gunnebosta.
Näille seuraa mukana kiila, mutta tarvitaanko lisäksi jotain kuten kemiallista ankkuria, jotta ne pysyvät paikoillaan? Vai riittääkö pelkästään niiden lyöminen reikään? Ja mikä pora minun pitäisi käyttää, kun dubb är Ø19mm?
Arvatenkin poraat 19 mm reiän, jonka syvyys on vähintään pyöreän osan verran, 100 mm, asetat kiilan pultin uraan, pituussuunnassa, laitat pultin reikään ja lyöt sitä moukarilla. Kiila puristaa tällöin pultin alaosan erilleen ja lukitsee sen kivelle. Ilman kemikaaleja.
Mutta arvaan vain.
Ei ole riskiä, että vettä tulisi ja jäätyisi, jos ei "tiivistä" jollain?
Ja jos poraa yli 100 mm, kiila ei pohjaa reikään, mikä puolestaan johtaa siihen, ettei se kiilaa kiinni?
Vesi kyllä valuu alas ja jäätyy, mutta sillä ei todennäköisesti ole merkitystä, koska kyseessä ei ole erityisen suuret määrät. Voit varmasti myöhemmin voidella vähän tiivistettä, mutta se on suunniteltu kiinnittymään itsestään; muuten voit käyttää vain kemankkuria ja siihen sovitettua kiinnityselementtiä. Ellei tarkoituksenasi ole rakentaa elefanttiaita, et todennäköisesti tarvitse molempia.
Juuri niin kuin Totte_S sanoo, älä poraa liian syvälle, sillä muuten siitä ei tule mitään. Jonkun veden ei tarvitse huolehtia, nasta pysyy siinä missä se on.
Kummallekin tolppaan on siis kaksi bladdubbia, suunnitelmani on ottaa pieni pala tolppaa ja kiinnittää se läpikulkevalla pultilla ja mutterilla, sitten merkitä kivelle, mihin reikien pitää olla. Sitten porata/puhdistaa ja iskeä lekalla niin, että molemmat dubbien korkeudet ovat samat, minkä jälkeen vaihtaa puupalan oikeaan tolppaan.
Ostin nastat eilen ja olen mitannut niitä vähän, ja radan vuoksi ne ovat suurempia kuin 19mm, ne ovat hieman soikeita mutta enintään 20,5mm. Toimisiko silloin 20mm pora (koska minulla on jo sellainen)? Vai pitäisikö minun mennä 21mm tai 22mm?
Mistä katsoit sen? En löydä mitään Gunnebon kotisivulta
[linkki]
vastaava tuote samalla halkaisijalla.
mutta voit kokeilla. tee reikä johonkin "puukapulaan", jos mielestäsi välys on liian suuri, pienennä halkaisijaa.
mutta muista, että bladdubb tulee laajenemaan.
samanarvoinen tuote samalla halkaisijalla.
mutta voit kokeilla. tee reikä johonkin "träbit", jos peli on mielestäsi liikaa, pienennä halkaisijaa.
mutta muista, että bladdubben laajenee
Ok, kiitos avusta. Löysin itse noin saman tiedon, mutta 23mm Ø18 dub.
Ehkä ei ole niin tarkkaa, mutta en halua, että tolppa tulee heiluvaksi...
Siellähän on kaksi bladdubbia jokaiseen tolppaan, suunnitelmani on ottaa pieni pala tolpasta ja ruuvata se kiinni läpivientipultilla ja mutterilla, sitten merkitä mihin reikiä tulee kiveen. Sitten poraan/puhdistan ja lyön lekalla niin, että molemmat dubbit ovat samalla korkeudella, jonka jälkeen vaihdan puupalan oikeaan tolppaan.
Uskotteko, että tämä tulee toimimaan hyvin?
Kysymys on toimiiko tämä? Saattaa olla vaikeaa saada reikiä linjaantumaan tarkalleen niin, että saisit läpivientipultin/kierteisen sauvan läpi. Kivilohkareet eivät ole niin tasaisia ja tuntuu siltä, että se vaihtelee hieman, kuinka bladdubbit kiilataan paikalleen...
Olen miettinyt, pitäisikö minun ottaa ranskalaisia puuruuveja. Mutta sitten luen, että jotkut pitävät sitä huonona ruuvina, jossa pää on helppo irrottaa, kun taas toiset pitävät sitä hyvänä... Joten en oikein tiedä miten toimia....
Olen asentanut kolme tolppaa aitaani nyt. Olen käyttänyt Ø22mm poranterää, mutta se on rajamailla, että rei'istä tulisi liian suuret. On pieni taipumus, että ne heiluvat reiän yläreunassa. Mikä ei ole niin yllättävää, kun kiila lukitsee reiän pohjassa.
Kokeilin myös Ø20mm poranterää, joka minulla oli kotona, mutta en saanut tappeja lainkaan alas reikään. Joten aion ostaa Ø21mm poranterän lopuille tolppaille ja toivon, että se toimii silloin hyvin.
Huomasin myös, että oli todella vaikea saada tapin reiät kohdistumaan, ja niiden alas hakkaaminen kiinni olevan puupalan kanssa ei toiminut... Mutta olen käyttänyt Essves HEX puuruuvia sen sijaan, ja se näyttää toimivan (luulen).