Tein näin vanhassa talossani, laitoin 6 mm tretexin päälle. Kadun heti, etten tehnyt sitä kaikkialla alusta alkaen. Tulee tosi hyvä.

Minulla on myös 50-luvun talo ja suosittelen repimään alas tretex ja korvaamaan sen oikealla kipsillä. Olen kokeillut renoveringsgips mutta se oli huomattavasti vaikeampaa vähän epätasaisilla seinillä. Tretex palaa kamalan helposti, jos syttyy, joten pelkästään se mielestäni ratkaisee asian.

FredrikFiskare sanoi:
Minulla on myös 50-luvun talo ja suosittelen tretex-levyn purkamista ja sen korvaamista oikealla kipsillä. Olen kokeillut korjauskipsiä, mutta mielestäni se oli huomattavasti vaikeampaa hieman epätasaisilla seinillä. Tretex palaa todella hirveästi, jos se syttyisi palamaan, joten pelkästään se mielestäni ratkaisee asian.
hei.
miksi laittaa korjauskipsiä?
se on paljon kalliimpaa sekä saa huonomman tuloksen, jos pohjana on tretex.
käytä 13 mm kipsiä sen sijaan. totta, jää pieni reuna, mutta se jää myös 6 mm:llä.

kun nyt juuri olen saanut valmiiksi suuren : extream home makeover -projektini, olen valinnut enimmäkseen 12 mm lastulevyn.
miksi?
no: se maksaa paljon vähemmän ja niissä paikoissa, joissa en ripusta tv:tä tai keittiökaappeja, ei tarvita vaneria.
peilin, taulun jne. ripustamiseen lastulevy riittää.
mutta keittiössä ja siellä, missä tv-seinä on, minulla on vaneri.

autotallissa jne. voisi olla kätevää käyttää OSB-levyä, mutta ei välttämätöntä.
lastulevy kestää PALJON kuormaa.
kosteudesta, mikäli se olisi ongelma, sinulla on suurempia ongelmia kuin levyllä tässä ulkorakennuksessa, jos kosteutta olisi niin paljon, että levy vahingoittuisi.

vaneri ja lastulevy kiinnitetään lastulevyruuvilla 41 mm tai kiinnitetään naulapistoolilla 3".

ystävällisin terveisin
snickar estwing

Osb, lastulevy tai vaneri.. Mitä raskaita juttuja ripustatte seinillenne, että koko talo tarvitsee näitä levyjä. Kaksoiskipsilevy molly-ankkureilla tai vastaavilla kestää suurimman osan.

Hylly, jossa on pari växellåda, erilaisia työkaluja, autonrenkaita, jokunen pieni båtmotor jne. en usko, että uskaltaisin ripustaa kaksinkertaiseen kipsilevyyn mollyskruv:lla...

Olen juuri kiinnittänyt kipsilevyjä 70m2 autotallin seiniin ja 100m2 yläkertaan.
Yläkerrassa minulla on 12mm lastulevy kipsin alla ja autotallissa 12mm osb.

Autotallissa tapahtui 2-3 kertaa, että kipsiruuvin "lipesi" osb-levyssä eli se ei vetänyt hyvin.
Tätä ei koskaan tapahtunut yläkerrassa, jossa kiinnitin lastulevyyn.

Egon84 sanoi:
Hylly, jossa on pari vaihdelaatikoita, erilaisia työkaluja, autonrenkaita, jokunen pieni venemoottori jne., en uskaltaisi ripustaa tuplakipsiin mollyruuvilla...
Se on varmaan autotallissa, vai mitä? Mutta ajattelin enemmän itse talon sisälle.

Joo, autotallissa, josta ketju käsitteli... :)

Ajattelin myös laittaa OSB minun varastoon. Ajattelin ensin laittaa pelkästään kipsiä, koska se on helpompi maalata siististi, olen vähän kitsas laittamaan kaksinkertainen kerros (osb+kipsi).

Nyt harkitsen OSB lasikuitukangalla, pitäisihän siitä tulla siisti ja kestävä pinta?

On epävarmaa, voitko liimata lasikuitukangasta suoraan OSB-levyyn. On suuri riski, että se irtoaa, kun liimaat "elävään" materiaaliin. Jos haluat saada siistin lopputuloksen, kipsilevy on luultavasti paras vaihtoehto.

Ja miten teen parhaiten, jos en halua kipsilevyä päälle?

Voiko karkeatasoittaa suoraan OSB:lle?
Se on kuten sanottu vain varasto, joten viimeistelyn ei tarvitse olla täydellinen.

Tasoite alkaa varmaan halkeilla, kun puu alkaa liikkua... Ehkä maalaaminen suoraan OSB-levylle olisi parempi?

Totta kai lasikuitutapetin asettaminen ja tasoittaminen OSB-levylle on mahdollista. Liikkeet ovat minimaalisia. Ihmiset liioittelevat tätä "elävän materiaalin" asiaa absurdiksi asti. EI se ole niin "elävää". Varmista vain, että tasoitat paperinauhat saumoihin, niin se ei halkeile.

Paperinauhoja jos aion vain karkeatasoittaa ja maalata, vai?

Tasoitetaanko saumat ja ruuvinreiät kun laitetaan lasikuitukangas vai miten kangasliima kiinnittyy tasoitteeseen?
Kangasliimanhan pitäisi kiinnittyä lastulevyyn, joten sen pitäisi kiinnittyä myös OSB:hen...

Mikael_L
Lastulevyä liuskoitetaan ja tasoitetaan. Kestää hyvin tavallisessa sisäympäristössä, jos se tehdään oikein.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.