10 254 lukukertaa ·
29 vastausta
10k lukukertaa
29 vastausta
Lastulevy vai OSB?
Sivu 1 / 2
Työskentelen pienen projektin parissa ulkorakennuksessani, jossa rakennan väliseiniä ja eristän harrastushuonetta.
Mietin, mitä materiaalia voisin käyttää sisäseinien verhoiluun, OSB-levyä vai lastulevyä? Huone tulee olemaan ajoittain ilman lämmitystä, jos sillä on merkitystä materiaalin valinnassa.
Vai pitäisikö käyttää raakaponttia ja kipsilevyä päälle, jolloin asioiden ruuvaaminen seinään olisi helpompaa.
Mietin, mitä materiaalia voisin käyttää sisäseinien verhoiluun, OSB-levyä vai lastulevyä? Huone tulee olemaan ajoittain ilman lämmitystä, jos sillä on merkitystä materiaalin valinnassa.
Vai pitäisikö käyttää raakaponttia ja kipsilevyä päälle, jolloin asioiden ruuvaaminen seinään olisi helpompaa.
Epäilemättä OSB. Uskon, että se kestää kosteutta paljon paremmin kuin lastulevy. Lastulevyt turpoavat ja muuttuvat huokoisemmiksi viileässä ja luultavasti kosteassa ympäristössä. Jos haluaa sitten siistit pinnat, voi päällystää easycoverilla tai jollain muulla.
Viimeksi muokattu:
Samaa mieltä edellisten puhujien kanssa, joten OSB.
Puruhake onkin toisaalta aika paljon halvempaa, vai mitä? Ei ratkaisevaa asiassa, mutta koko taloon säästää varmaan jonkin verran.
Ehdottomasti kipsi pintakerrokseen! Ehdottomasti jotain kiinnitettävää kipsilevyn taakse. Paras kantokyky ristikoiden jälkeen on rakennusvanerilla, mutta se on myös kalleinta. Halvin mutta myös huonoin vaihtoehto on lastulevy. Minun mielestäni OSB on täydellinen kompromissi. Helpompi asentaa kuin raakapontti. Paljon halvempi kuin vaneri, mutta parempi kantokyky kuin lastulevyllä.
Joten neuvoni kuuluu: ehdottomasti kipsi, jonka alla OSB!
Muista vain jättää 2-3 mm rako jokaisen OSB-levyn väliin (laajenemisvara, joka estää seinän pullistumista). Parhaiten kiinnität OSB:n lastulevyruuveilla - ei kipsilevyruuveilla (koska OSB on kovempaa kuin kipsi).
Kun kyseessä on reikien teko sähkökojerasioita varten, on käytännöllisintä valita hieman suurempi reikäsaha OSB:lle, eli T80 tavallisten laitekoteloiden sijaan jne. Kipsille käytetään tietenkin T70 laitekoteloihin.
Joten neuvoni kuuluu: ehdottomasti kipsi, jonka alla OSB!
Muista vain jättää 2-3 mm rako jokaisen OSB-levyn väliin (laajenemisvara, joka estää seinän pullistumista). Parhaiten kiinnität OSB:n lastulevyruuveilla - ei kipsilevyruuveilla (koska OSB on kovempaa kuin kipsi).
Kun kyseessä on reikien teko sähkökojerasioita varten, on käytännöllisintä valita hieman suurempi reikäsaha OSB:lle, eli T80 tavallisten laitekoteloiden sijaan jne. Kipsille käytetään tietenkin T70 laitekoteloihin.
Paul-Staffanstorp
Remontoija
· Skåne
· 8 989 viestiä
Paul-Staffanstorp
Remontoija
- Skåne
- 8 989 viestiä
Erittäin hyvä viesti ja loistavaa, että annoit vinkin jättää raot, koska OSB myös turpoaa ja muuttaa kokoaan toisin kuin kipsi.Marcus J sanoi:Ehdottomasti kipsi pintakerrokseen! Ehdottomasti jotain, mihin kiinnittää kipsin taakse. Paras kantavuus on karapalkeilla, mutta myös kallein. Halvin, mutta myös huonoin, on lastulevy. Mielestäni OSB on täydellinen kompromissi. Helpompi asentaa kuin raakapontti. Paljon halvempi kuin vaneri, mutta parempi kantavuus kuin lastulevy.
Joten neuvoni on: ehdottomasti kipsi ja OSB alle!
Muista vain jättää 2-3 mm rako jokaisen OSB-levyn väliin (turpoamisvara, joka estää seinien pullistumisen). OSB-levyt on parasta kiinnittää lastulevyruuveilla - ei kipsiruuveilla (koska OSB on kovempaa kuin kipsi).
Mitä tulee reikien tekemiseen sähkörasioille, on käytännöllisintä valita hieman isompi reikäterä OSB:lle, eli T80 tavallisten rasioiden sijasta, jne. Kipsille on tietenkin oltava T70 laiterasioille.
Kuitenkin olisin henkilökohtaisesti mieluummin käyttänyt muutaman satasen enemmän ja panostanut vanerilevyihin taakse, koska pidän niitä vakaampina.
Jäsen
· Västragötaland
· 870 viestiä
Paljon puhetta kantavuudesta ym. Onko kukaan täällä foorumilla, en ainakaan minä, kokenut haluavansa ripustaa seinälle niin raskasta esinettä, että lastulevy kipsilevyn takana ei kestäisi? Minulla on itse lastulevy kipsin takana ja siihen on mahtavaa kiinnittää asioita, televisio tai hyllyt, ei ongelmaa. Jos kyseessä on erittäin raskas työkalutaulu, asenna tukipuut tiheämmin ja laita poikittaistuet. Vai olemmeko luoneet teollisuusmaan ongelman 
Jos näin, ehkä raudoitetut valetut seinät kemiallisten ankkurien ja laajennuspulttien kanssa ovat ratkaisu. Mutta silloin sitä kutsutaan yleensä holviksi... 
Minulla on koko keittiö kiinnitetty kipsi+lastulevyyn ilman tukipuita ja se kestää. Yksittäinen kipsilevy kantaa melko huonosti, sama koskee yksittäistä lastulevyä, mutta yhdessä ne ovat erittäin hyviä.Havsutsikt sanoi:Paljon puhetta kantavuudesta ym. Onko kukaan täällä foorumilla, en ainakaan minä, kokenut, että haluaisi kiinnittää niin raskaan esineen seinään, ettei lastulevy kipsin takana kestäisi? Minulla on itse lastulevy kipsin takana ja se kestää loistavasti kiinnittää esineitä siihen, tv tai hyllyt eivät ole ongelma. Jos se on valtavan raskas työkalutaulu, asenna silloin tukipuut tiheämmälle tai käytä tuenta. Vai olemmeko luoneet ongelman kehittyneessä maassaJos niin on, niin ehkä raudoitetut valuseinät kemiallisilla ankkureilla ja laajenebolteilla ovat ratkaisu. Mutta silloin sitä kutsutaan yleensä kassakaapiksi....
![]()
lainaan ketjua hieman. olen vaihtamassa julkisivua ja ikkunoita talossani, uudet ikkunat ovat hieman pienempiä, joten mietin, pitäisikö purkaa pois kolme tekstiä mutta se on valtavasti työtä, tai laittaa remonttikipsiä päälle jolloin täytyisi tehdä jatkos puuttuvien osien kohdalle ikkunoiden ympärille, kolmen tekstin takana on 45 mm pontattua puuta ja kyseessä on 50-luvun taloEgon84 sanoi:Työskentelen pienen projektin parissa ulkorakennuksessani, jossa rakennan säädettävän seinärungon ja eristän harrastehuoneen.
Mietin, millä materiaalilla päällystän sisäseinät, OSB:llä vai lastulevyllä? Huoneen lämpötila tulee ajoittain olemaan ilman lämmitystä, jos sillä on merkitystä materiaalivalinnassa.
Vai pitäisikö asentaa karkeaa lankkua ja sen päälle kipsilevyä, jolloin voisi helposti kiinnittää asioita seinään.
en halua liikaa oikaista, mutta kolmen teksti ei ole paras mahdollinen, kysymys on, kuinka vakaa se on 6 mm kipsin kanssa vaikka siitä tulee helppo tasoittaa ja tapetoida myöhemmin.
/robin