6 749 lukukertaa ·
6 vastausta
7k lukukertaa
6 vastausta
Laske liimapuupalkkien mitat?
R
RtZ
Estetty
· Västra Götaland (Göteborg)
· 356 viestiä
RtZ
Estetty
- Västra Götaland (Göteborg)
- 356 viestiä
Istun ja hahmottelen, kuinka aion rakentaa katon suunnittelemaani lisäosaan. Huoneen ulkoseinien mitat ovat 5.5m*4.2m. Kuvassa "tillbyggnaden_a.jpg" näkyy, miten haluan sijoittaa liimapuupalkit.
Lisäosan sisällä suunnittelin valavani pienen tukemaan tarkoitetun seinän, jonka päälle kiinnitän kantavan palkin. Katso kuva "takkontruktion_2.jpg". Onko tämä huono vaihtoehto? Haluaisin vain tuntea itseni erityisen varmaksi.
Mietin, minkä kokoiset liimapuupalkit tarvitsen, miten voin itse laskea ne ja kuinka tiheään minun tulisi asettaa ne? Asun lumivyöhyke 2:lla. Kattokaltevuus tulee olemaan 8 astetta.
Kiitollinen vinkeistä ja avusta.
Lisäosan sisällä suunnittelin valavani pienen tukemaan tarkoitetun seinän, jonka päälle kiinnitän kantavan palkin. Katso kuva "takkontruktion_2.jpg". Onko tämä huono vaihtoehto? Haluaisin vain tuntea itseni erityisen varmaksi.
Mietin, minkä kokoiset liimapuupalkit tarvitsen, miten voin itse laskea ne ja kuinka tiheään minun tulisi asettaa ne? Asun lumivyöhyke 2:lla. Kattokaltevuus tulee olemaan 8 astetta.
Kiitollinen vinkeistä ja avusta.
R
RtZ
Estetty
· Västra Götaland (Göteborg)
· 356 viestiä
RtZ
Estetty
- Västra Götaland (Göteborg)
- 356 viestiä
Se oli mielenkiintoinen laskentaohjelma 
Valitsin seuraavat arvot:
Göteborg snözon: 1.5
Egentyngd takkonstruktion: 0,45 kN/m² - Plåttak med isolering och papp
Taklutning: 5 grader
Centrumavstånd (c/c) takbalkar: 1200mm
Takbalkens utkragning (u i figur): 400mm
Horisontal längd för takbalk (fri spännvidd) L=: 4000mm
Ei ollut vaihtoehtoa 8 asteelle, joten valitsin 5 esimerkin vuoksi. Mutta suurempi kaltevuus vähentäisikö vaatimuksia? Ja sain tuloksen liitteen kuvan mukaan. Mutta en tiedä tarkalleen, miten tulosta pitäisi tulkita. Voin arvata, että aleneuma tarkoittaa, kuinka katto taipuu alaspäin? Mutta Dim Pelarlast??
Olenko laskenut kuorman oikein? Haluan plåttak ja eristystä. Sen alle hieman verhousta kuten träskivor och gips, lampor jne. Onko mitoitus 66*315 hyvä valinta? Se antaa ainakin melko vähän aleneumaa.
Valitsin seuraavat arvot:
Göteborg snözon: 1.5
Egentyngd takkonstruktion: 0,45 kN/m² - Plåttak med isolering och papp
Taklutning: 5 grader
Centrumavstånd (c/c) takbalkar: 1200mm
Takbalkens utkragning (u i figur): 400mm
Horisontal längd för takbalk (fri spännvidd) L=: 4000mm
Ei ollut vaihtoehtoa 8 asteelle, joten valitsin 5 esimerkin vuoksi. Mutta suurempi kaltevuus vähentäisikö vaatimuksia? Ja sain tuloksen liitteen kuvan mukaan. Mutta en tiedä tarkalleen, miten tulosta pitäisi tulkita. Voin arvata, että aleneuma tarkoittaa, kuinka katto taipuu alaspäin? Mutta Dim Pelarlast??
Olenko laskenut kuorman oikein? Haluan plåttak ja eristystä. Sen alle hieman verhousta kuten träskivor och gips, lampor jne. Onko mitoitus 66*315 hyvä valinta? Se antaa ainakin melko vähän aleneumaa.
Ensinnäkin ... en ole mikään konstruktör.
66x315 vaikuttaa todella hyvältä. Pärjäät todennäköisesti hyvin myös 56x225:lla, mutta 315-palkeilla on marginaalia vaihtaa raskaampiin kattomateriaaleihin tulevaisuudessa, esimerkiksi betoni-kattolevyt.
Sitten on tämä eristyksen asia, jos kuitenkin ajattelet eristystä jopa 300mm, niin sinulla on tilaa sille valmiina. OK, hieman kalliimpaa, mutta luulen, että se on suhteellisen marginaalista verrattuna 56x225-palkkiin ja sitten paljon ylimääräisiä palkkeja eristyksen vuoksi.
En tiedä tarkalleen, mitkä ovat liimapuupalkkien standardimitoitukset, mutta jos on 56x315, valitsisin itse sen.
Mutta nyt seuraava suuri ongelma sinulle. Minne pitäisi mennä 6 tonnin puristusvoima, jonka tolpat aiheuttavat?
Oletko miettinyt, kestääkö alusta sen paineen?
6 tonnin pistekuorman vuoksi betoni-laattaa vahvistetaan usein.
Esimerkiksi 200 mm paksu laatta ja kaksinkertainen raudoitus noin 1 neliömetrin alueella kuorman ympärillä.
66x315 vaikuttaa todella hyvältä. Pärjäät todennäköisesti hyvin myös 56x225:lla, mutta 315-palkeilla on marginaalia vaihtaa raskaampiin kattomateriaaleihin tulevaisuudessa, esimerkiksi betoni-kattolevyt.
Sitten on tämä eristyksen asia, jos kuitenkin ajattelet eristystä jopa 300mm, niin sinulla on tilaa sille valmiina. OK, hieman kalliimpaa, mutta luulen, että se on suhteellisen marginaalista verrattuna 56x225-palkkiin ja sitten paljon ylimääräisiä palkkeja eristyksen vuoksi.
En tiedä tarkalleen, mitkä ovat liimapuupalkkien standardimitoitukset, mutta jos on 56x315, valitsisin itse sen.
Mutta nyt seuraava suuri ongelma sinulle. Minne pitäisi mennä 6 tonnin puristusvoima, jonka tolpat aiheuttavat?
Oletko miettinyt, kestääkö alusta sen paineen?
6 tonnin pistekuorman vuoksi betoni-laattaa vahvistetaan usein.
Esimerkiksi 200 mm paksu laatta ja kaksinkertainen raudoitus noin 1 neliömetrin alueella kuorman ympärillä.
Jäsen
· Västerbottens län
· 18 047 viestiä
Mikael, tiedän että tiedät, että 6,0kN vastaa vain 600 kg.
Protte
Protte
Ei betonitiiliä 8 asteen kaltevuudessa.... 
Klikkaa tästä vastataksesi


