R
Istun ja hahmottelen, kuinka aion rakentaa katon suunnittelemaani lisäosaan. Huoneen ulkoseinien mitat ovat 5.5m*4.2m. Kuvassa "tillbyggnaden_a.jpg" näkyy, miten haluan sijoittaa liimapuupalkit.

Lisäosan sisällä suunnittelin valavani pienen tukemaan tarkoitetun seinän, jonka päälle kiinnitän kantavan palkin. Katso kuva "takkontruktion_2.jpg". Onko tämä huono vaihtoehto? Haluaisin vain tuntea itseni erityisen varmaksi.

Mietin, minkä kokoiset liimapuupalkit tarvitsen, miten voin itse laskea ne ja kuinka tiheään minun tulisi asettaa ne? Asun lumivyöhyke 2:lla. Kattokaltevuus tulee olemaan 8 astetta.

Kiitollinen vinkeistä ja avusta.
 
  • Vaihtoehtoinen kattoasennus, jossa näkyy laudoitusta, liimapuupalkki ja tukimuuri. Sisältää merkinnät kantopalkista ja Leca-tiilistä.
  • Tillbyggnaden kuvioni, jossa näkyy limittäyspalkkien suunta ja mitat 5,5m x 4,3m. Yläosassa talon seinä ja ikkuna.
R
Se oli mielenkiintoinen laskentaohjelma :)

Valitsin seuraavat arvot:
Göteborg snözon: 1.5
Egentyngd takkonstruktion: 0,45 kN/m² - Plåttak med isolering och papp
Taklutning: 5 grader
Centrumavstånd (c/c) takbalkar: 1200mm
Takbalkens utkragning (u i figur): 400mm
Horisontal längd för takbalk (fri spännvidd) L=: 4000mm

Ei ollut vaihtoehtoa 8 asteelle, joten valitsin 5 esimerkin vuoksi. Mutta suurempi kaltevuus vähentäisikö vaatimuksia? Ja sain tuloksen liitteen kuvan mukaan. Mutta en tiedä tarkalleen, miten tulosta pitäisi tulkita. Voin arvata, että aleneuma tarkoittaa, kuinka katto taipuu alaspäin? Mutta Dim Pelarlast??

Olenko laskenut kuorman oikein? Haluan plåttak ja eristystä. Sen alle hieman verhousta kuten träskivor och gips, lampor jne. Onko mitoitus 66*315 hyvä valinta? Se antaa ainakin melko vähän aleneumaa.
 
  • Valikko ikkuna, joka näyttää kattorakenteiden mitoitustulokset eri materiaaleille ja koot: liimapuulevyt ja Kerto-S palkit.
Mikael_L
Ensinnäkin ... en ole mikään konstruktör.

66x315 vaikuttaa todella hyvältä. Pärjäät todennäköisesti hyvin myös 56x225:lla, mutta 315-palkeilla on marginaalia vaihtaa raskaampiin kattomateriaaleihin tulevaisuudessa, esimerkiksi betoni-kattolevyt.
Sitten on tämä eristyksen asia, jos kuitenkin ajattelet eristystä jopa 300mm, niin sinulla on tilaa sille valmiina. OK, hieman kalliimpaa, mutta luulen, että se on suhteellisen marginaalista verrattuna 56x225-palkkiin ja sitten paljon ylimääräisiä palkkeja eristyksen vuoksi.

En tiedä tarkalleen, mitkä ovat liimapuupalkkien standardimitoitukset, mutta jos on 56x315, valitsisin itse sen.

Mutta nyt seuraava suuri ongelma sinulle. Minne pitäisi mennä 6 tonnin puristusvoima, jonka tolpat aiheuttavat?
Oletko miettinyt, kestääkö alusta sen paineen?

6 tonnin pistekuorman vuoksi betoni-laattaa vahvistetaan usein.
Esimerkiksi 200 mm paksu laatta ja kaksinkertainen raudoitus noin 1 neliömetrin alueella kuorman ympärillä.
 
Mikael, tiedän että tiedät, että 6,0kN vastaa vain 600 kg.

Protte
 
Mikael_L
:blushing: :blushing:

Ja, kirjoitinhan, että en ole mikään konstruktör ...
 
Ei betonitiiliä 8 asteen kaltevuudessa.... :)
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.