Voitko nähdä parvekkeen rakenteen alapuolelta? Jos voit, ota kuva, joka näyttää sen parvekkeen lyhytsivun, joka lisäksi lepää pylvään päällä.
Olen kysynyt piirustuksia hallitukselta ja ehkä saan naapurini piirustuksen, mutta hän on vain pidentänyt suoraan ulospäin, ei sivuttain, kuten haluamme.
Muutamia kuvia:
1-2-3-4 lyhyt sivu, joka kulkee pylväästä talon seinään parvekkeen oven yläpuolella.
5-6 vastakkainen lyhyt sivu
7 yksityiskohta + mitat pylvään kohdalla
8-9 alapuolelta, pellin ja parvekkeen lattian välistä.
10 yksinkertainen luonnos, mitä olen onnistunut mittaamaan. Parvekkeen etupuolta tuetaan siis sekä poikittaisella listalla/palkilla, joka on 45mm, mutta sen alla on myös 2 kpl lautoja, jotka ovat 2mm paksuja ja 9cm leveitä. Sen piirtäminen ei ollut kovin helppoa.
Poikittaisia palkkeja on yhteensä 3 plus palkki talon seinässä ja päätepalkki etupuolella.
Parvekkeen koko sisäosassa on pelti, joka työntyy ulos alapuolella (kuva 3-4-5). En oikein ymmärrä sen tehtävää.
En näe silmämääräisesti, miten palkit kiinnittyvät julkisivuun.
Muutama kuva parvekkeen yläpuolelta myös
11-12 parvekeoven kohdalla (suoraan parvekkeen oven yläpuolella)
13 kulmassa missä tolppa kantaa
14 vastapäinen kulma missä seinä kantaa
Tolppa menee siis koko matkan ylös myös parvekkeen yläpuolella, eli paino ei voi olla tolpan päällä vaan kantolinjojen täytyy olla ankkuroituina tolpan sivulle...
Tunnen oloni melko lannistuneeksi, kaikki on pysähdyksissä. En ole kuullut mitään rakennussuunnittelijalta, ja kahdesta odottamastani tarjouksesta ei tapahdu mitään, ainoa mitä teen on lukea sivu toisen perään tietoa, joka on aivan yli minun rakennuskokemustason.
Tällä hetkellä on 3 vaihtoehtoa:
1) Unohdamme ulkohuoneen, mutta pidennämme seinää toiselta puolelta ja vaihdamme pidemmän peltikaton niin, että vähintään sade ei tule parvekkeen alle kesällä. Rakennamme uuden terassin ja se typerä pylväs saa jäädä siihen missä se on ja olla edessä.
2) Saamme piirustuksen tehtyä isolla rahalla ja voimme ulkoistaa rakennuksen kriittiset osat (katto, kantava runko, pilarit, sitten käytämme koko kesän yrittäen tehdä loput itse. Olen looginen, voin seurata piirustusta, mutta suurin rakennuskokemus mikä minulla on, on kissan talon rakentaminen. Joten haluan kaiken piirretyksi ja lasketuksi, sitten valmistelemme oikeat työkalut hankkimalla ja ymmärrämme mitä olemme tekemässä.
3) Yritän selvittää, miten jokainen osa tehdään erikseen ja teen hitaasti yhden osan kerrallaan. Valmistun 10 vuodessa, koska olen niin ärsyttävän tarkka.
Sikäli kuin näen, tolppa jatkuu parvekkeen kaiteen korkeuteen asti. Se ei siis kanna muita kuormia. Tulkitsen kuviasi niin, että parvekkeen oikeaa puolta (ulkopuolelta katsottuna) kannattava palkki lepää tolpan ja sisimmän julkisivuseinän päällä. Silloin voidaan laskea, että tolppakuorma on noin 4 kN (400 kg), mikä ei ole paljon. Uusi palkki, joka korvaa tolpan ja nykyisen palkin, voi levätä liukuoven osaston yläpuolella olevan palkin päällä ilman omaa tolppaa. Tämä palkki voi olla liimapuuta hyvin kohtuullisilla mitoilla, esimerkiksi 90x180 mm. Kun rakennat terassia, parveke on tuettava (saavutettava väliaikainen tuki) samalla kun poistat tolpan ja nykyisen palkin. Tämän projektin vaikea osuus on rakentaa katto terassin yläpuolelle alhaalta käsin. Rakenteellinen on melko yksinkertaista.
Niin kauan kuin näen, tolppa jatkuu parvekkeen kaiteen korkeuteen. Se ei siis kanna muita kuormia. Tulkitsemalla kuviasi näen, että parvekkeen oikean puolen (nähdään ulkopuolelta) kantava palkki nojaa tolppaan ja kauimmaiseen seinään. Silloin voidaan laskea, että tolpan kuorma on noin 4 kN (400 kg), mikä ei ole kovin paljon. Uusi palkki, joka korvaa tolpan ja nykyisen palkin, pitäisi pystyä nojaamaan sen palkin päälle, joka tulee liukuoven yläpuolelle ilman omaa tolppaa. Tämä palkki voi olla liimapuuta, ja siinä voi olla hyvin kohtuulliset mitat, esimerkiksi 90x180 mm. Kun rakennat lasitettua terassia, on parveketta tuettava väliaikaisesti samalla, kun poistat tolpan ja olemassa olevan palkin. Projektin vaikein osa on rakentaa katto lasitetun terassin yläpuolelle alapuolelta käsin. Rakenteellisesti se on melko yksinkertaista.
Kiitos paljon vastauksesta. En tajunnut ennen kuin näin kuvat, että tolppa tosiaan menee koko matkan kaiteeseen asti ja siten ei voi mitenkään kantaa suurta osaa parvekkeen painosta . Joskus ei ajattele niin pitkälle.
Tarjous rakennussuunnittelijalta tuli eilen ja hinta oli 26 000 + alv joten se ei toteudu tällä hetkellä. Jatkan itse tutkimista ja katson, jos hinta voisi laskea valmistamalla lisää materiaaleja.
Mutta - silloin rungon kantavuuden ei pitäisi olla liian vaikea tavoittaa.
Ongelmaksi näyttää nyt olevan katto. Kävin vielä yhden naapurin luona katsomassa, miten heidän lasitettu terassinsa oli rakennettu, katso kuvat.
Valitettavasti se ei ollut rakennettu oikein, parveke tuntui kuin kävelisi vesivuoteella. En tiedä, mitä he ovat tehneet, paitsi laittaneet huopaa laatoitetun terassin alle (katso kuva). Mutta alapuolelta katsottuna se oli erittäin tyylikäs ratkaisuna katolle, joka teki huoneesta valoisan, joten jos olisi ollut mahdollista tehdä se oikein, se olisi ollut hyvä.
Tämänhetkinen tilanne:
- Tolpan kuorma on noin 4kN (400 kg) ja se voidaan korvata samalla tavalla kuin alun perin toivoin (paitsi että kattopalkit minun luonnoksessani menevät väärään suuntaan....)
- Sen jälkeen kun löysin ruuvit ja irrotin peltilevyn tarkistaakseni, se ei tunnu toivottomalta irrottaa parvekkeen laudoitus, jotta pääsee tekemään kunnon katon. Minusta tuntuu, että minun pitäisi luoda uusi ketju keskittyen säänsuojaukseen seinää vasten, vedenpoistoon ja eristykseen. Jos sää sallii, vietän viikonlopun irrottamalla koko peltilevyn ja katson, mitkä mitat nykyisellä rakenteella on.
- Minun on selvitettävä, kuinka monta pilarijalkaa tarvitsen koko rakenteen tukemiseksi ja piirtää uusi luonnos palkkien mitoilla. Mutta en voi tehdä luonnosta ennen kuin tiedän, kuinka katto rakennetaan. Olen kuitenkin kiitollinen vinkeistä, jos on muita kantavia kohtia, jotka minun pitäisi ottaa huomioon tai joista lukea lisää.
On syitä, miksi epäilen naapuriesi huijanneen: Se on hankala rakennusprojekti, jossa on jonkin verran Moment 22 sisäänrakennettuna. Jollain tavalla parvekkeen vedeneristyskerros on integroitava ulkotilan kanssa. Tämä vaatii luultavasti osien purkamista parvekkeelta. Monet eivät myöskään tiedä, että parvekkeille on laskettava melko suuret hyötykuormat. Mielestäni on hyvä, että otat rauhallisesti ja olet metodinen.
On syitä epäillä, että naapurin huijauksella on ollut osansa: Tämä on kinkkinen rakennusprojekti, jossa on jonkin verran tilanne 22. Jollain tavalla parvekkeen vedeneristyksen on integroiduttava kuistitilan kanssa. Tämä voi vaatia osien purkamista parvekkeesta. Monet eivät myöskään tiedä, että parvekkeissa on otettava huomioon melko suuret käyttökuormat. Minusta on hyvä, että otat asian rauhallisesti ja olet järjestelmällinen.
Vihdoinkin valoa tunnelin päässä!
Olen nyt saanut yhteyttä kirvesmieheen, joka on aiemmin asunut samanlaisessa talossa ja rakentanut kuistitilan. Tämä kuistitila on rakennettu vuonna 1985, se on lämmin, kuiva ja siinä ei ole merkkejä vaurioista, vaikka se on vanha.
Projektin suurimmat ongelmat ovat:
a) parvekkeen kuorma (tolpan korvaaminen) sekä
b) parvekkeen ja myöhemmin kuistitilan vedeneristys.
Olemme jo todenneet, että parvekkeen kuorman tulisi voida kantaa poikittaisella palkilla, joka nojaa etummaiseen vaakapalkkiin liukuovien yläpuolella. Tämä ratkaisee ongelman A.
Rakenteen yksinkertaistamiseksi olen päättänyt jättää sivulaajennuksen huomioimatta, se aiheuttaa vain liikaa päänvaivaa. Joten kuistitila menee suoraan parvekkeen eteen, mutta ei sivulle, katso uusi luonnos (mitta, joka on 340cm, voi mahdollisesti olla 360cm, se tullaan tarkistamaan).
Lisäksi ratkaisu on se, että parvekkeen vedeneristys säilytetään ja se on täysin erillinen kuistitilan vedeneristyksestä (palaan tähän myöhemmin).
Kuva näyttää siis kuistitilan, joka rakennettiin vuonna 1985. Kulmarauta, joka tukee parveketta, on todennäköisesti erityistilaus.
Ainoa ero, jonka toivon voivani tehdä, on, että liukuovet kulkisivat tiilen ulkopuolella, kuvassa ne liukuvat tiiliseinän taakse. Kolmella noin 73cm osalla saadaan n. 140cm ovi aukenemaan maksimiin, mikä on täysin riittävästi.
Vedeneristys/vedenpoisto: Nykyinen parvekkeen vedenpoisto näyttää tältä:
Uusi rakenne yksinkertaisesti tarkoittaa, että parvekkeen alla oleva aaltopelti poistetaan ja olemassa oleva tippapelti (musta pelti) taitetaan ulos tai korvataan tarpeen mukaan. Seinä, jossa ei ole tippapeltiä, ja kunkin sivuseinän tiilenpalat varustetaan myös tippapellillä (tiilten tiivistys puuttuu vielä). Tämän alle asennetaan kanavamuovikatto koko matkalta, se ei ole kaunein mutta riittävän hyvä. Ajattelin lisätä paksuutta, 35mm tai 50mm, jotta katossa tapahtuva siirtyminen tummasta valoisaan tekisi pehmeämmäksi/hajanaiseksi. Vesi johdetaan kanavamuovikaton yläpuolelta etummaiseen sadevesikouruun.
Tämä on ratkaisu hyvin rakennetusta vuoden 1985 kuistitilasta, joten toivon, että tämä nyt ratkaisee huoleni. Otetaan mielellään vastaan näkemyksiä!
Seuraavat askeleet ovat:
- mittojen tarkistus
- kaikkien runkorakenteen osien mittojen laskenta
- laskenta, mikä perustus on sopiva, sekä kuistitilalle että jäljelle jäävälle terassille. Epäilen, että kuistitila vaatii erilaisen perustuksen kuin terassi, joka pärjää laatoilla tarvittaessa. Mitä kuistitila voisi vaatia alustaksi? Maapruuvi? Perusvalu?
Perustus ja runkorakenteen suunnittelu ovat ne asiat, joista tunnen, että en varmasti selviä itse... Tippapelti, kanavamuovin asennus, terassilaudan asennus ja liukuovien asennus pitäisi pystyä käsittelemään.
Vaikuttaa siltä, että puuseppä tiesi mitä teki. Mielestäni on järkevää jättää käyttämättä ulkohuoneen sivuttainen uloke. Perustaminen riippuu täysin siitä, millaista maata sinulla on parvekkeen edessä. Tolpat tulisi aina kiinnittää pilareihin, jotta ne eivät voi liikkua sivuttain.
Näyttää siltä, että kirvesmies tiesi, mitä hän teki. Jättämällä ulkohuoneen ulkoneva osa sivusuunnassa pois pidän viisaana. Perustukset riippuvat täysin siitä, millainen maa sinulla on parvekkeen edessä. Pylväät tulisi aina ankkuroida pilareihin niin, että ne eivät voi liikkua sivusuunnassa.
Toisen naapurin kokemuksen mukaan pintamaa on noin 20-30 cm sitten tiivistetty sepeli. Taloja on rakennettu noin 100 vuonna -79, joten maaperän tulisi olla työstetty. Olen kallistunut ottamaan yrityksen maaruuvia varten (tyyliin slutagräv.se), jotta vältyn kiviaineksen kantamiselta ja maan kaivamiselta. Tosin olisi hauskaa vuokrata minikaivuri, mutta terassi + ulkohuone haluan vain saada valmiiksi...ja aion taistella tarpeeksi loppuosan kanssa...säästän kaivamisen talon toiselle puolelle kivetystä varten . Perustuksen valu L/U-elementeillä vaikuttaa myös hauskalta, mutta on todennäköisesti liioittelua.
Sitten lelle Yoda on käynyt ostamassa itselleen kunnollisen ruuvinvääntimen ja alkanut purkaa levyä parvekkeen alta.
Toivon, että kuvista käy ilmi riittävästi tietoa.
Nykyinen tolppa on siirtynyt 7 cm oikeasta reunasta sisäänpäin.
Haluan, että uusi kulmatolppa siirretään mahdollisimman oikealle.
Ajatuksena on, että tolpan sisempi osa kannattelee oikeaa pääkannatinpalkkia (numero 2) ja tolpan ulompi osa kannattelee ylimääräistä palkkia liukuovien yläpuolella. Haluan, että sivuovet alkavat tiileltä, aivan kuten parvekkeen ulompi vihreä paneeli edellisen kuvan mukaisesti.
Uusi runkokaavio:
Palkki numero 2 on se, johon kiinnitetään parveketta tukeva kiinnike tolpan numero 4 kanssa.
Välitilassa olevat kattopalkit voin todennäköisesti löytää itse, mutta jos esimerkiksi @justusandersson voisi auttaa minua näiden numeroitujen palkkien mitoituksessa, olisin äärettömän kiitollinen. Tolppa ja etupalkki olisi toivottavaa, että ne olisivat mahdollisimman kapeita näkymän parantamiseksi, samalla kun haluan tietenkin vankan rakenteen.
Valitettavasti kärsin dyskalkuliasta ja siksi minulla on vaikeuksia lukea mitoitustaulukoita.
Ajatuksena on, että lasi- ja puutarhahuone saa oman perustuksen eristyksellä ja puukansi rakennetaan erikseen, jotta kosteus ei siirtyisi lattiarakenteen kantaviin palkkeihin.
Olen yksinkertaistanut sitä itselleni hieman, mikä tarkoittaa lievää ylimitoitusta, jonka kanssa sinun on siedettävä. Liimapuuta 66x225 pitäisi riittää kolmelle palkille. Tolppa liimapuuta 90x90. Rakennuspuu käy myös, mutta liimapuu on siistimpi. Jos haluat, että palkit ovat kapeampia, käy 42x270 hyvin.
Olen yksinkertaistanut tätä hieman, mikä tarkoittaa pientä ylimitoitusta, jonka kanssa sinun on pärjättävä. Liimapuuta 66x225 pitäisi riittää kolmeen palkkiin. Liimapuupylväs 90x90. Rakennuspuutavara käy myös, mutta liimapuusta tulee hienoin. Jos haluat kapeampia palkkeja, 42x270 käy hyvin.
Jjustusandersson sanoi:
Unohdin kehua hienoja ja opettavaisia kuvia selittävällä tekstillä. Mitä ohjelmaa olet käyttänyt siihen?
Tuhannet kiitokset tästä Justus! En löydä liimapuupalkkeja, jotka ovat 66x225 (on vain 56x225 tai 66x315) mutta aion tällä viikolla suunnata rakennustarvikekauppaan ja katsoa, jos niitä saisi. Olisi mahtavaa, jos voisi ratkaista niin, että korkeus pysyy 225:ssä, leveydellä ei ole väliä, mutta palkkien korkeus on tärkeä, jotta lasioville jää tilaa vähintään 2000 korkeuteen. Onko myös toiseen suuntaan mahdollista, eli että 90x180 myös toimisi?
Piirustusohjelma: Kokeiltuani Sketchupiä (ja haluttuani heittää tietokoneen ikkunasta...) palasin vanhaan kunnon Paintiin, mutta Paint 3D:hen (Windowsin vakio-ohjelma). Se on vapaalla kädellä ja 2D-muodoilla. Siinä on rajoituksensa, mutta se toimii. Koska en hallitse numeroita (osaan laskea/tehdä arvioita, numerot vain hankaloittavat), olen saanut kohtalaisen tunteen mittasuhteista ja hyvän silmämäärän. Kiitos kehuista!
Valitettavasti olen vannoutunut Macintoshan käyttäjä, joten minulla ei ole Paint for Windows -ohjelmaa. Olen etsinyt ohjelmaa, joka voi käsitellä sekä rasteri- että vektorigrafiikkaa samanaikaisesti ilman, että se maksaa omaisuuden. Tällä hetkellä testaan Affinity Designeria.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.