Aion rakentaa aidan osan tonttia ympärille ja korvata olemassa olevan matalamman aidan. En ole täysin varma siitä, mitä aitaa kutsutaan...lankaverkkoaitaa? Siis tyyppinen gunnebostängsel, mutta ei gunnebo...

Kysymys kuuluu, voinko käyttää uudelleen aitaan nykyään kiinteästi kiinnitetyt rautapylväät (noin metrin korkuiset), joiden mielestäni ne ovat todella tukevasti ja hyvin kiinni, niitä ei saa liikkumaan, kun roikun ja vedän niitä.

Ajattelin porata kolme reikää läpi rautapylvään ja kolme reikää uuteen puupylvääseen (noin kaksi metriä korkea) ja sitten ruuvata ne yhteen jollain vahvalla, vaikka tietysti on muitakin vaihtoehtoja, esim. "rakentaa" pylväs ympärilleen 4 lankkua, jotka muodostavat pylvään sen olemassa oleville.

Kysymys kuuluu kuitenkin, kuinka kestävä siitä tulee, kun Gudrun2 tai Per2 iskee taas, vaikka minun on vähän vaikea kuvitella, miten se voisi tulla paremmaksi kaivamalla ylös ja laskeutumalla uudelleen alusta alkaen... mitä haluaisin kuitenkin välttää. Onko joku kommentteja tähän? Onko se täysin hullua vai?

Totte_S
Kuulostaa hyvältä kuten olet ajatellut mielestäni. Olen tehnyt prexis niin lyhyemmällä plankilla. Turha käyttää rahaa ja energiaa kaivamiseen kun joku toinen on jo tehnyt sen puolestasi ;-)
Kiinnitä ranskalaisella ruuvilla niin vältät poraamisen, vasara ja räikkäväännin toimivat hyvin.

Jo, spontaanisti se kuulostaa ihan ok:lta ainakin amatöörille! Mutta minun täytyy varmaankin porata, ne vanhat ovathan rautapylväitä...

Jos sinulla on hyvät maanpidikkeet, käytä niitä!

Antaisin puualueen alkaa noin 1 dm korkeudelta, näin vältyt maan kosteudelta ja sen riskiltä saada lahovaurioita alempaan päätypintaan.

Totte_S
bonnier sanoi:
Jo rent spontant låter det ju ok va, för en amatör åtminstonde! Fast jag måste nog borra, det är ju järnstolpar dom gamla...
Ei, mitä? Kyllä tarpeeksi suurella vasaralla saat varmasti ranskalaisen 10 mm ruuvin läpi rautapylvään :D

Uskon, että voit rauhassa käyttää vanhoja tolppia uuden aitasi rakentamiseen.

Gudrun ei kaatanut kovin monta aitaa, jos yhtään... Jos se kestää, kun vedät siitä nyt, se kestää todennäköisesti vielä pitkään. Jos lisäksi teet aidasta sellaisen, että se päästää "vähän tuulta läpi", eli ei täysin tiivis, vähenee aidan rasitus ja turbulenssi.

Ystävällisin terveisin
Ronnie

Siitä tuli (tulee) kompromissi...rakennuslupa aidalle vei aikaa ja saimme sen vasta viime keväänä, ja kaupan päälle jouduimme ostamaan maata kunnalta toiselta tontin puolelta. Joten tontin raja kulkee nyt yhdellä puolella vanhan aidan ulkopuolella, joten olen kaivanut sinne pari 70-plinttiä. Osuudella, jossa raja on sama, aion käyttää olemassa olevia maakiinnikkeitä.

Uudet plintit ja aita eivät tunnu tällä hetkellä täysin tukevilta, toivon että maa tiivistyy enemmän ajan kuluessa...

Se luultavasti tiivistyy ajan myötä, joten mahdollisesti joudut tasoittamaan sitä lisää maalla myöhemmin. Muuten kuulostaa hyvältä ratkaisulta!

Ystävällisin terveisin,
Ronnie

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.