Hei,

Asun kiinteistössä, joka rakennettiin 1880-luvulla, ja olen utelias siitä, millaista eristemateriaalia voisi olla keittiössäni olevien putkien/putkikoukkujen ympärillä. Materiaalia on kahdessa kohdassa, joissa putki menee lattiaan ja kattoon. Valkoinen kerros näyttää maalilta, mutta en ole varma. Asbestieristys on yleensä paksumpaa, mitä tiedän, mutta koskaan ei voi olla varma...

Kiitos etukäteen!

• Vanhan talon keittiön lattialla valkoinen eristemateriaali ympäröi putkea; mahdollisesti maalia tai muuta materiaalia.
  • Valkoinen putki ja eristysmateriaali keittiön lattian ja seinän kulmassa, 1880-luvun rakennus.
  • Rakenne 1880-luvulta: eristetty putki keittiössä, valkoinen pinnoite. Mahdollisesti eristysmateriaalia, jonka alkuperä epävarma.
  • Kupariputki kulkee valkoisen epätasaisesti maalatun seinän tai katon läpi, ympärillä mahdollinen eristysmateriaali.
Mahdotonta arvioida kuvista. Näyttää melko modernilta kupariputkineen ja puristusliitoksineen? Jos sisällä on vanhempi rautaputki, niin siellä on todennäköisesti kipsillä kastettu sideharso, mineraalivilla, jouhi, naudankarva tai jotain vastaavaa sisällä.

Kiitos näkemyksestä, useless!

Olen nyt ottanut hieman parempia kuvia, jotka näyttävät jotain, mikä saattaa muistuttaa pähkinäkarvaa, mutta se näyttää olevan vain juuri ennen kuin valkoinen kerros alkaa. Joka tapauksessa roikkuu ulos jonkin verran pidempiä karvoja aivan mutterin alla.

Mutta jos ymmärrän kaiken oikein, mahdollinen asbesti (jos sitä olisi) olisi tiukasti putkea vasten eikä ulkopuolella?

• Valkoinen putki ja metalliliitos, jossa näkyy vaurioitunutta tiivistettä. Hiusen kaltainen kuitu roikkuu mutterin alta.
  • Putken liitoskohta, jonka ympärillä on valkoista kerrosta ja mahdollisesti karvoja näkyvissä mutterin alapuolella.
  • Venttiilin metalli ja valkoinen putki, jossa näkyy pitkiä karvoja mutterin alla; mahdollisesti asbestiin liittyvä huolenaihe.
Viimeksi muokattu:
Kyllä, jos siellä on asbestia, niin se on 1-2 mm ohut huopa käärittynä itse putken ympärille. Sitten voi olla hieman enemmän asbestia putkikaarissa ja haaroissa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.