Hei!

Olen suunnittelemassa vanhan ladon remontointia. He korjasivat sen 80-luvulla ja asensivat silloin parempia käytettyjä betonitiiliä, jotka ovat nyt täysin loppuunkuluneita. Ladosta puuttuu aluskatto ja tiilet ovat kiinnitetty suoraan palkkeihin. Ainoa asia, josta ei ole säästetty, on ruode, sillä ne ovat hienoja 2x3 tuumaa ja ovat kestäneet hyvin.

Ajattelin nyt laittaa peltikaton, todennäköisesti standardi tp20. Ongelma on vain, että pelti aiheuttaa kondenssia sen alla. Haluaisin pitää hienon ruoden paikoillaan ja mietin siksi, voiko kondenssikangasta laittaa suoraan ruoden päälle. Ruode on kiinnitetty cc 30 etäisyydellä. Mietin eniten sitä, että ongelmia voi syntyä kun ruuvataan kankaan läpi, mutta sillä ei ehkä ole niin suurta merkitystä? Jollain vinkkejä?

Huom! Minä olen pihi, "ota pois ruode" -vastaukset eivät kelpaa ;)

P.s huomasin muuten, että on olemassa kattopeltiä, jossa on liimattu kondenssiimukykyinen kangas alapuolelle, onko joku kokeillut?

Olen testannut TP20:ta "sisäänrakennetulla" kondenssikankaalla kylmässä varastossani (60m2, puurunko, eristämätön vain pelti seinissä ja katossa) ja se toimii erinomaisesti, katosta ei tipu koskaan vettä sisäpuolelle. Kaikki kondenssi kerääntyy kankaaseen ja tuulettuu pois.

Muuten uskon, että mikä tahansa kondenssikangas/muovi toimii hyvin, kun se asetetaan suoraan pellin alle, eli kantaviin rimoihin.

• Tykkään
Chronaus ja 1 muu
  • Laddar…
Rickard.
Kondenssuojausverkko ei saisi koskea peltiin, sillä silloin kondenssi muodostuu verkon alle, joten pellin ja verkon välillä on oltava ilmaa, jotta se toimisi hyvin. Kondenssisuojattu pelti vaikuttaa sopivalta ratkaisulta, jos haluaa minimoida tippumisen.

Banttikkikatoilla pelti asetetaan suoraan kankaan/pahvin päälle ja näin on tehty iät ja ajat, toimii hyvin.

Rickard.
G Gabbe1 sanoi:
Konesaumatuilla peltikatoilla pelti asetetaan suoraan kankaan/paperin päälle ja näin on tehty jo vuosikymmenten ajan, toimii hyvin.
Ei voi verrata paperia kondenssikankaaseen

Rickard. Rickard. sanoi:
Ei voi verrata pahvia kondenssikankaaseen
Ei, siinä olet oikeassa. Mutta monet saumakatot ja napsautettavat katot makaavat suoraan ohuissa aluskatteissa, joita tulisi voida verrata yksinkertaiseen kondenssikankaaseen.

Rickard.
G Gabbe1 sanoi:
voidaan verrata yksinkertaiseen kondenskankaaseen.
Ei niitä voi verrata, jopa ohuimmilla kankailla on 6-7 kertaa enemmän massaa ja ne ovat täysin eri materiaalia.

En tietenkään tiedä, tuleeko siitä ongelma, mutta olen nähnyt, kun kondenskangas on pingotettu pellin alle ja tietyllä säällä on ollut pisaroita kaikkien profiiliohjujen alla.

• Tykkään
Gabbe1
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.