Ei ei ei, ei eristystä! Se on koko juttu, vermikuliittibetoni eristää niin hyvin itsessään!
Uuni, joka on tehty vermikuliittibetonista, palaa sisällä oleva tuli ja pizza uunissa. Uunin edusta, jossa on puinen pizzalapio ja taustalla näkyy palava tuli sekä leipomassa olevia leipiä.

• Tykkään
Beckborg
  • Laddar…
M MayaLisa sanoi:
Menen samalla linjalla, voimistelupallo ja vermiculit : [linkki]
Todella tyylikäs!

• Tykkään
vidamic
  • Laddar…
J johanras sanoi:
[kuva]
@johanras, har en fråga om dina valv/skorstensöppning. Du har ju två valv, det innersta med halva tegelstenar, det yttre med hela. Det ser ut som att luckan vilar mot det inre, men var är öppningen upp till skorstenen? Det ser ut som att det är i det yttre, men då är ju skorstensöppningen utanför luckan?

Du har inget tak över din ugn, fungerar det bra? Har för mig att jag sett någon påstå att det är nödvändigt, men det verkar ju inte så? Själv vill jag bara bygga tak om det verkligen behövs.

• Tykkään
GVL
  • Laddar…
J johanras sanoi:
Ostin kalkkia, hiekkaa ja sementtiä Beijeriltä, kaakeliuunisaven kaakeliuuninrakentajalta. Kalkkia, savea ja sementtiä kului kukin juuri ja juuri 20 kg. Ostin kivet todella tulenkestävää tiiltä Höganäsista, jälleenmyyjän kautta. Kokotiili vakiokoko noin 220x110x65mm maksoi muistaakseni noin 50kr. Siitä tulee kallista ja meni ylöspäin 10k pelkistä kivistä, mutta mielestäni se on sen arvoista välttääkseni mahdolliset ongelmat erityisesti kun käytän niin paljon aikaa työhön. Se kehittyy todella kuumaksi uunissa, kannattaa pitää mielessä. Ehkä tavallinen tiili riittäisi, mutta en halunnut riskeerata, ja mitä näen FB:llä, kaikki käyttävät tulenkestävää. Minkä kokoista olet ajatellut?
Mikä ihana rakennelma! Kauniisti tehty, mukavaa nähdä jonkun rakentavan vähän enemmän *köhh* tyylillä kuin FB:n amerikkalaiset. :)

Tulenkestävästä tiilestä keskustellen: Höganäsin tiili on kovapoltettu ja sillä on korkeampi lämmönjohtavuus kuin yleensä suositelluilla - mahdollisesti seurauksena leipä- ja pizzapohjien kypsyminen liian nopeasti suhteessa muuhun. Onko tämä jotain mitä olet kokenut? Olisiko kannattavaa hankkia toista tiiltä leipäalustaksi, mitä luulet?

A arkTecko sanoi:
Mikä upea rakennelma! Kauniisti tehty, ihanaa nähdä jonkun rakentavan hieman enemmän *host* makua kuin amerikkalaiset FB:ssä. :)

Mitä tulee tulenkestävään tiileen, Höganäsin tiilet ovat kovapolttoisia, ja niillä on korkeampi lämmönjohtavuus kuin yleensä suositellut - mahdollisesti seurauksena leipä- ja pizzapohjat kypsyvät liian nopeasti verrattuna muuhun. Onko tämä jotain mitä olet kokenut? Olisiko mielestäsi syytä hankkia toinen tiili leivontapinnalle?
Puhutaan siitä, että "alumiinin" määrä vaikuttaa, mutta luulen, että Höganäsilla on erilaisia vaihtoehtoja... Jos ostaa rakennustavaratalosta löytyviä tulenkestäviä tiiliä, ne ovat yleensä jossain keskivaiheilla... Jotain, mitä ehdottomasti ei halua, on eristävä tulenkestävä tiili...

• Tykkään
Timey
  • Laddar…
Kaikki, mitä myydään Ruotsissa nimellä "tulenkestävä", näyttää olevan erittäin kovaa ja tiivistä - lämmönjohtavuus nousee silloin myös huimasti, olen löytänyt vain tuotteita, joiden arvo on noin 1,5 W/(m*K), mikä on joka tapauksessa vähintään kolme kertaa enemmän kuin ihanteellinen. Siksi olisi mukavaa kuulla vähän kokemuksia todellisuudesta. :)

Ev ehkä sitä, mitä kutsutaan "medium duty firebricks", myydään myös Ruotsissa, mutta ilman tulenkestävän nimeä...

Mutta ketä minä huijaan, kun se tulee niin pitkälle, ehkä tilaan erikoisesti uunin pohjan Italiasta...:geek:

@arkTecko En koskaan miettinyt lämmönjohtavuutta valitessani uunin pohjan. Olen huomannut, että jos en siirrä tulta/hehkua ajoissa ennen pizzan paistamista, pizzan pohja paistuu liian nopeasti. Tavallisesti siirrän hehkun sivuille ja taakse noin 30 minuuttia ennen paistamista, jotta pohja ehtii jäähtyä hieman. Sitten laitan puuta sivuille paiston aikana, jotta tuli palaa jatkuvasti ja pitää lämmön yllä ylhäältä. En ole mitenkään tyytymätön uunin pohjaan, mutta varmasti on olemassa parempiakin materiaaleja, valitettavasti minulla ei ole mitään, mihin verrata. Leivoin pizzaa eilen, nyt aion leipoa leipää jälkilämmössä. Uunin seuraava vaihe on, että peitän kupolin mosaiikilla. Toivottavasti voin tehdä sen ensi viikolla.

• Tykkään
labrem ja 1 muu
  • Laddar…
@kayakerboy Anteeksi myöhäinen vastaus, en ole katsonut ketjua pitkään aikaan. Kattoa ei tarvita. Talvella voi peittää presenningillä vähentääkseen pakkasvaurioiden riskiä. Savupiipun aukko on uunin ulkopuolella ja kuten sanoit, on sisempi ja ulompi kaari rakennettu ja luukku lepää sisemmän kaaren päällä.

Niinpä uunikupoli peittyi lopulta kivillä. Oli melko yksinkertaista saada aikaan ainakin kohtuullinen tulos. Olen saumojen kovettumisen jälkeen kyllästänyt kupolin ja kivet ympärillä, jotta vesi valuisi paremmin pois ja vähentäisi pakkasrappeutumisen riskiä. Silti aion peittää kaiken huolellisesti talvisin pitääkseni sen kuivana, joten ehkä se ei ole tarpeellista. Lisäksi kivet saivat wet look -efektin, joka teki niistä hienomman näköisiä. Nyt kun kaikki on levännyt yli viikon, odotan innolla tulen tekemistä ja pizzan paistamista uudelleen.

• Kivillä päällystetty uuninkupoli teräksisellä savupiipulla kivitalon edustalla, vihreät kasvit ympärillä.
  • Tykkään
  • Rakastan
Villa vista ja 29 muuta
  • Laddar…
Hienoa tehty!

• Tykkään
ChrilleP
  • Laddar…
hsd
Tyylikäs, herättää haluavan tunteen

Vau. Mosaiikki on upea!

Kiitos! Olen odottanut innolla, että pääsen sytyttämään sen uudelleen. Tänään sytytin sen muutaman viikon rakentamistauon jälkeen. Olen ollut hieman epävarma siitä, miten silikonisauma savupiippua vasten kestää lämpöä. Ei tullut täysillä lämmön osalta tänään, mutta en nähnyt ainakaan mitään ongelmaa. Olen laittanut neutraalikovettuvaa palosilikonia mosaiikin ja savupiipun väliin. Sen pitäisi kestää 150 astetta lyhytaikaisesti (30 min) jopa 300 astetta, joten ajattelin, että sen pitäisi riittää. Valitsin silikonin tulenkestävän sementtipohjaisen sauman sijaan saadakseni hieman liikkuvuutta, jotta vältetään halkeamien syntyminen vaihtelevissa lämpötiloissa. Valitettavasti silikoni ei ollut vaaleanharmaa kuten kartio, vaan tummempi, mutta sen on nyt oltava niin.

Täydennän vähän kuvia valmiista rakentamisesta, mukaan lukien koko ulkokeittiö ja vähän lifestylea. Olen lämmittänyt kunnolla tänään ja leiponut pizzaa. Pizzan suhteen tavoite on napolilaistyylinen. Olen työskennellyt melko paljon taikinan ja tomaattikastikkeen kanssa, ja se on alkanut saada muotoa.

• Tiilistä rakennettu ulkokeittiö, jossa on pihauuni ja polttopuita pesässä. Pizzauunista loistaa tuli. Ulkona kaunis kesäsää.
  • Napolilaistyylinen pizza ilmakuivatulla kinkulla, tomaattikastikkeella ja juustolla, kiviuunin edessä ulkokeittiössä.
  • Napolilainen pizza, jonka päällä on basilikaa ja mozzarella, sijaitsee ulkokeittiössä kivitasolla.
  • Tykkään
etxgmg ja 10 muuta
  • Laddar…
J johanras sanoi:
Yllä olevat kuvat ovat niin pitkälle kuin pääsin vuonna 2015. Savupiippu on ruostumatonta terästä ja ostettiin Saksasta. Vuonna 2016 muuraisin lisää tiiliä pohjaan ja laitoin kalkkikiviä päälle tasoittamaan pinnat. Tältä uuni näytti syksyllä 2016. [kuva][kuva][kuva]

Kyllä, ja lisäksi teetin eristetyn oven ruostumattomasta teräksestä, joka toimii todella hyvin ja auttaa pitämään lämmön pitkään. [kuva]
J johanras sanoi:
Yllä olevat kuvat ovat niin pitkälle kuin pääsin vuonna 2015. Savupiippu on ruostumatonta terästä ja ostettiin Saksasta. Vuonna 2016 muuraisin lisää tiiliä pohjaan ja laitoin kalkkikiviä päälle tasoittamaan pinnat. Tältä uuni näytti syksyllä 2016. [kuva][kuva][kuva]

Kyllä, ja lisäksi teetin eristetyn oven ruostumattomasta teräksestä, joka toimii todella hyvin ja auttaa pitämään lämmön pitkään. [kuva]
Täysin samaa mieltä, erittäin kaunis rakennelma! Mietin, että voisin aloittaa rakentamisen keväällä. Kuinka kauan sinun täytyy lämmittää, jotta saavut baktemperaturen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.