johanras sanoi:
Käyttämäni resepti oli: hiekka (valitsin weber kuivatun 0-4mm) + portlandsemeni + kalkki (weber släkt murkalk E) + kaakeliuunisavi suhteessa 5:1:1:1. Fornobravo:ssa keskustellaan hiekan määrästä ja yleensä vanha resepti on, että 3 osaa hiekkaa 1 osaan muita. Laasti on uskomattoman mukavaa työstää. Se on plastista ja pitää kivet hyvin paikoillaan. Pystyin rakentamaan koko kupolin ilman muottia laastin ominaisuuksien ansiosta. Riittää, että pitää kiviä muutaman sekunnin, niin ne tarttuvat paikoilleen. Muista kostuttaa kivet ennen.
Hyvä ketju! Kiitos hienoista kuvista. Olen lähestymässä rakennusprojektia, olen nyt lukenut melko paljon Fornobravo:sta.

Onko jollakulla vinkkejä mistä löytää tulitiiliä alle 35 kruunua/kivi? Sitä kuluu kuitenkin noin 200 kiveä.
Olen etsinyt blocket:sta ilman menestystä.

Epäilen uskallanko kokeilla muita vaihtoehtoja kuin tulitiiliä kupolissa, kuten savupiipputiiliä. Olisi melko ikävää, jos se ei toimi, mutta vakuuttakaa minut mielellään toiseen suuntaan.

@johanras, harkitsen laastisi reseptin "pöllimistä" - mistä sait materiaalit?

• Tykkään
Masoder
  • Laddar…
Ostin kalkkia, hiekkaa ja sementtiä Beijeriltä, kaakeliuunisaven kaakeliuuninrakentajalta. Kalkkia, savea ja sementtiä meni tuskin 20 kg kutakin. Kivet ostin todella tulenkestävää tiiltä, joka on valmistettu Höganäsissa, jälleenmyyjältä. Koko tiili standardimuodossa, noin 220x110x65mm, maksoi noin 50 kr muistaakseni. Se tulee kalliiksi ja nousi 10k vain kivistä, mutta mielestäni se on sen arvoista, jotta välttää mahdolliset ongelmat, erityisesti kun käyttää niin paljon aikaa työhön. Uunissa tulee todella kuuma, kannattaa ottaa huomioon. Ehkä tavallinen tiili riittäisi, mutta en halunnut ottaa riskiä ja mitä näen Facebookissa, kaikki käyttävät tulenkestävää. Minkä kokoista olette ajatelleet?

• Tykkään
steffe-56 ja 1 muu
  • Laddar…
johanras sanoi:
Ehkä tavallinen tiili riittäisi, mutta en halunnut ottaa riskiä ja mitä näen FB:ssä, kaikki käyttävät tulenkestävää. Minkä kokoisia olet ajatellut?
Ajattelin kokoa 230x114x64mm, 38kr on paras hinta, jonka olen löytänyt http://www.eldkraft.se/produkt/Eldfast-sten-tegel-230x114x64mm

Näyttää hyvältä, vaikka en ole tottunut punaisempaan väriin kuvassa. Ostin Östersundin tegelbolagetilta, kuljetus ei ollut kallis. Soita heille ja tarkista, mitä he veloittavat. Anteeksi, tarkoitin uunin mittoja.

• Tykkään
Dalastuga
  • Laddar…
johanras sanoi:
Näyttää hyvältä, vaikka en ole tottunut punertavampaan väriin kuvassa. Ostin Tegelbolagetista Östersundissa, kuljetus ei ollut kallis. Soita ja kysy heiltä, mitä he veloittavat. Anteeksi, tarkoitin uunin kokoa.
Koko, luulen että valitsen 42″. Tarkistan Tegelbolagetista, kiitos vinkistä!

Kiitos, että käytit aikaa ja latasit kuvauksen ja hienot kuvat. Työskentelen itse samanlaisen kohteen parissa ja olen tullut siihen tulokseen, että minun täytyy sekoittaa oma laasti. Toistaiseksi olen ostanut 4x4,5kg tulenkestävää laastia Byggmaxilta, mutta luulen, että tarvitsen vähintään 30kg lisää.
Ystävällisin terveisin// Abboud Yemen

• Tykkään
kayakerboy
  • Laddar…
S Shaqolo sanoi:
Kiitos, että käytit aikaa kuvauksen ja hienojen kuvien julkaisemiseen. Olen itse tekemässä samanlaista projektia ja olen tullut siihen tulokseen, että minun täytyy sekoittaa oma laasti. Tähän mennessä olen ostanut 4x4,5kg tulenkestävää laastia Byggmaxista, mutta luulen tarvitsevani vähintään 30 kg lisää.
Terveisin // Abboud Yemen
Abboud, onko sinulla kuvia? :)

Joo! Tässä muutamia.

• Tiilistä ja harkoista rakennettu ulkouuni, keskeneräinen, puutarhassa. Rakennusvaiheessa.
  • Betoniharkoista rakennettu rakenne, joka seisoo sorapohjalla, taustalla näkyy vihreitä puita.
  • Tykkään
Hojte ja 1 muu
  • Laddar…
K kayakerboy sanoi:
Abboud, onko sinulla joitakin kuvia? :)
Kyllä! Tässä muutama.

Lisää kuvia

• Tiilistä tehty puolikaaren muotoinen rakennelma keskeneräisenä, päällä sakset ja harja, ympärillä vihreitä kasveja.
  • Puugrilli rakenteilla, tiilistä tehty kupolimuoto puoliksi valmis. Edessä vanerimuotti ja rakenteen sisällä tukia.
  • Puolivalmis tiilirakennelma ulkona, jossa on suorakulmainen ja kaareva tiiliseinä. Rakenteen ympärillä vehreää kasvustoa.
  • Puinen muotti tiilien päällä keskeneräisessä pizzauunissa, taustalla vihreitä pensaita.
  • Tykkään
Härryda2015 ja 2 muuta
  • Laddar…
Tyylikäs!

Rakennan tällaista:
Mutta mitä kokemuksia teillä on vermikuliittibetonista? Kuinka pitkä kuivumisaika tarvitaan? (Minusta näyttää siltä, että vermikuliitti imee hyvin paljon vettä. Pinta on kuiva 1/2 päivän jälkeen, mutta rakenteen painon perusteella siellä on vielä paljon vettä jäljellä...)

Keskeneräinen vermikuliittibetoni-projekti, johon kuuluu sininen kuntopallo ja oranssi putki puupöydällä autotallissa. Kupuverhoiltu rakennelma, joka näyttää olevan valmistettu vermikuliittibetoni-seoksesta, sijaitsee puupinnalla, ja siinä on mitta-asteikko edessä.

• Tykkään
vidamic ja 2 muuta
  • Laddar…
Abboud, näyttää hienolta! Mietin samanlaista rakennelmaa, tosin hieman pienempää. Edistyykö se? Aiotko eristää? Etkö voisi laittaa lisää kuvia?!

Terveisin
Kristofer

S Shaqolo sanoi:
Vielä muutama kuva lisää

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.