Se riippuu vähän siitä, kuinka kauan on kulunut viimeisestä tulen tekemisestä, mutta jopa 2 tuntia, yleensä 1,5 tuntia, jotta se lämpenee kunnolla.

Hei Johan!
Olen, kuten niin monet muutkin, vaikuttunut siitä, kuinka hienon kiviuunin olet rakentanut. Nyt olen itse innostunut ryhtymään toimeen. Tulenkestävä tiili on ostettu, samoin savutorvi, ja perustuskuoppa on kaivettu. Nyt aion valaa ja rakentaa perustuksen lecaharkoilla. Olen kuitenkin epävarma, riittääkö 19 cm leveys? Mitä mittoja valitsit? Jos ei ole liikaa pyydetty, voisitko myös kertoa, pitäisikö minun ottaa huomioon jotain muuta kuin mitä keskusteluvirrasta voi lukea. Olisitko tehnyt jotain toisin tänään?
Kaikkea hyvää!

S Serjon1 sanoi:
Hei Johan! Olen, kuten niin monet muut, vaikuttunut siitä, kuinka hienon kiviuunin olet rakentanut. Nyt olen itsekin innostunut ryhtymään toimeen. Paloja tiiliä on ostettu, samoin savupiippu ja kuoppa perustusta varten on kaivettu. Nyt aion valaa, jotta voin sitten rakentaa perustan lecaharkoilla. Olen kuitenkin epävarma, riittääkö 19 cm leveys? Mitä mittoja valitsit? Jos se ei ole liikaa pyydetty, voisitko myös vastata, onko jotakin muuta, joka minun tulisi ottaa huomioon sen lisäksi, mitä virtauksessa on luettavissa. Olisitko tehnyt jotain toisin tänään? Kaikkea hyvää!
19 cm leveät lecaharkot riittävät hyvin, jos rakennat U:n ja valat betonilaatan päälle ....
Voin suositella hankkimaan tilin Forno Bravo, jos hallitset englantia, siellä on paljon tietoa ... :)

Dan_Johansson Dan_Johansson sanoi:
19 cm breda lecablock räcker gott och väl, om du bygger ett U och gjuter en betongplatta ovanpå ....
Kan rekommendera dig att skaffa ett konto på Forno Bravo, om du behärskar engelska, där finns det massor av information ... :)
Kiitos! Sitten valitsen 19 cm. Olen ollut myös Forno Bravo -sivustolla, paljon opittavaa ja inspiraatiota.
Kaikkea hyvää!

S Serjon1 sanoi:
Kiitos! Sitten valitsen 19cm. Olen käynyt myös Forno Bravo -sivustolla, paljon opittavaa ja innostavaa.
Kaikkea hyvää!
Tee mielellään oma rakennusketju, niin näemme lisää rakentamisestasi!

Tee mielellään oma rakennusketju, niin näemme enemmän sinun rakentamistasi!
Yritän keksiä, miten se tehdään, niin laitan kuvia sitä mukaa kun ehdin työstää...odotan olevani valmis vasta heinäkuussa...

Hei! Hyvä, että sait vastauksen yllä, en muista tarkalleen, mikä oli lohkojen leveyden mitta, mutta 19 cm kuulostaa oikealta. Toivottavasti lataamani kuvat auttavat. Itse käytin eri uuneja Forno Bravo:lta, joista pidin, ja tarkistin prosessin vaiheet niiden mukaan. Minulla on myös rakennusketju siinä foorumissa, missä voi olla lisää kuvia. Vinkki numero yksi, jotta uunin rakentaminen olisi helpompaa ja siistimpää, on rakentaa jigi, jolla voit sahata tulitiiliä kulmiin niin, että tarvitsee mahdollisimman vähän laastia (vain kallistuskulmaan), vinkki numero kaksi, etsi Forno Bravo:n exceltaulukko, jolla voit laskea kerrosten määrää, kivien määrää jokaisessa kerroksessa ja leikkauskulmat. Vinkki kolme, varmista että sinulla on hyvä vesijäähdytteinen saha. Laasti, jota luulen maininneeni aikaisemmassa keskusteluketjussa, oli todella miellyttävä työskennellä.

En tiedä, olisinko halunnut tehdä jotain toisin. Olen miettinyt, millaista olisi ollut, jos olisin laittanut eristeen myös pidemmälle eteenpäin, jotta ei olisi kulmaa kupolin ja savupiipun/holvin välillä. Olisin silloin voinut laittaa enemmän eristettä kulmaan ja rapata päälle. Haittapuolena ei sama kupolin muoto, mutta olisi välttänyt paikkoja, joihin vesi voi päästä sateella. Ei ole vielä tosin aiheuttanut mitään ongelmaa. Haluaisin myös peittää tiilen edestä jotenkin, ja siinä tapauksessa se olisi rakennettu sisään ja päälle laitettu mosaiikkia. Ja sitten on tämä uunin korkeus, joka voisi olla matalampi (helpompi rakentaa ympärille) ja pitäisikö investoida parempaan lattiaan aiemman keskustelun mukaan. Joka tapauksessa hyvin toimiva uuni, ja se on alkanut lämmetä tälle kaudelle. Lähetä linkki rakennusketjuusi, kun pääset alkuun.

Kiitos vastauksesta ja vinkeistä! Löysin sinut myös Forno Bravosta!
Mielestäni on todella siistiä, että tiili näkyy ja pidän siitä, kuinka kontrasti mosaiikkiin luo eloa. Itse toivon voivani rakentaa jotain vastaavaa, mutta ymmärrän tietenkin, että se vaatii paljon sekä aikaa, voimaa että rahaa. Nyt perustukset ovat ainakin valmiit, seuraava askel on muurata perusta leca-harkoilla.
Kaikkea hyvää!

• Tykkään
Dan_Johansson
  • Laddar…
J johanras sanoi:
Hei! Hyvä, että sait vastauksen ylhäällä, en muista tarkalleen minkä leveän mitan käytin lohkoissa, mutta 19 cm kuulostaa oikealta. Toivottavasti kuvani auttavat. Itse käytin Useita Forno Bravo -uunia, joista pidin ja tein tarkastuksia askel askeleelta prosessin aikana. Minulla on myös rakennusketju sillä foorumilla, jossa voi olla enemmän kuvia. Vinkki numero yksi tehdäksesi uunin helpommaksi ja siistimmäksi rakentaa on rakentaa jigi, jota voit käyttää tulitiilien sahaamiseen kulmissa, mikä saa aikaan minimimäärä laastia (vain kaltevuuskulmaan), vinkki numero kaksi etsiä excel-tiedosto Forno Bravolta, jossa voit laskea kerrosten määrän, kivien määrän jokaisessa kerroksessa ja katkaisukulmat. Vinkki kolme varmista, että sinulla on hyvä vesijäähdytetty saha. Laasti, jonka luulen maininneeni aiemmin ketjussa, oli todella mukava työskennellä.

En tiedä, olisinko halunnut tehdä jotain toisin. Olen miettinyt, millaista se olisi ollut, jos olisin laittanut eristyksen myös pidemmälle eteenpäin niin, ettei kupolin ja savupiipun/holvin välillä olisi kulmaa. Silloin olisi voinut laittaa enemmän eristystä kulmaan ja rapauttaa päälle. Haittapuoli ei ole sama kupolin muoto, mutta olisin välttänyt paikat, joihin vesi voi päästä sateella. Ei se toistaiseksi ole aiheuttanut mitään ongelmia. Haluaisin myös pystyä kätkemään tiilet edestä jotenkin, ja silloin se olisi tullut rakennetuksi sisään ja mosaikin päälle laitettuna.
Ja sitten on tämä uunin korkeus, joka voisi olla matalampi (helpompi rakentaa ympäri), ja jos olisi pitänyt investoida parempaan lattiaan aiemman keskustelun mukaan. Joka tapauksessa se on hienosti toimiva uuni ja se on alkanut lämmetä tälle kaudelle.
Lähetä linkki rakennusketjuusi, kun aloitat.
Hei taas!
Alkuperäisessä ketjussa mainitset, että ajattelit käyttää kivivillaa eristeenä, mutta kun katson kuviasi, näyttää siltä, että olet käyttänyt Superwoolia. Kivivilla on huomattavasti halvempaa ja helppo löytää, mutta mitä käytit lopulta?
Kaikkea hyvää!

Rockwool palomatto, luulen että se oli 3 cm paksu.

J johanras sanoi:
Rockwool brandmatta, luulen, että se oli 3 cm paksu.
Suuret kiitokset vastauksestasi! Rockwool brandmatta it is!

S Serjon1 sanoi:
Kiitos paljon vastauksestasi! Rockwool brandmatta se on!
Superwool (tai keraaminen huopa) ei ole niin vaikea löytää, mutta se on kalliimpaa kuten sanot. Lisäksi kuljetus tulee kalliiksi, koska se on tilaa vievä. Ostin jostain yrityksestä, joka sijaitsi pohjoisempana ja lähetti suhteellisen halvalla DHL:llä .. En löydä sitä nyt kuitenkaan ..

Ongelma Rockwoolissa on, että sen sideaine ei kestä jatkuvasti yli 250 asteen lämpötilaa. Varsinainen kivivilla kestää yli 1000 astetta, mutta sideaine hajoaa. Tämä johtaa siihen, että "pöyheys" katoaa. En tiedä, onko tämä ongelma, kun rapataan uunia, mutta pahimmassa tapauksessa eristys laskee, mikä johtaa ilmataskuun ylhäällä ja tiivistyneeseen kivivillaan alhaalla. Olen rakentanut puusta talon uunini päälle, ja käytän ensin kerroksen keraamista huopaa (50-100 mm) ja sitten Rockwoolia. Minulla oli alun perin vain Rockwoolia, mutta se ei ollut yhtä hyvä kuin silloin, kun vaihdoin keraamiseen huopaan lähinnä tiiltä.

Superwool (tai keraaminen huopa) ei ole niin vaikea löytää, mutta se on kalliimpaa kuten sanot. Lisäksi toimituskulut ovat korkeat, koska se on tilaa vievää. Ostin jostain yrityksestä, joka sijaitsi pohjoisemmassa ja lähetti suhteellisen halvalla DHL:llä .. En kuitenkaan löydä sitä nyt ..

Ongelma Rockwoolin kanssa on, että sideaine, jota käytetään, ei kestä korkeampia lämpötiloja kuin 250 astetta jatkuvasti. Varsinainen kivivilla kestää yli 1000 astetta, mutta sideaine hajoaa. Tämä tekee niin, että "pehmeys" katoaa. En tiedä, onko tämä ongelma, kun rappaa uunin, mutta pahimmassa tapauksessa eristys vajoaa, mikä aiheuttaa ilmaraon sinne ylös ja tiivistetyn kivivillan alas. Olen rakentanut puisen "talo" uunini päälle ja käytän ensin kerroksen keraamista huopaa (50-100 mm), ja sitten Rockwoolia. Minulla oli kuitenkin alun perin vain Rockwoolia, ja se ei ollut kovin hyvä, kun vaihdoin keraamiseen huopaan lähemmäs tiiltä.
Kiitos vastauksesta Dan!
Ehkä täytyy sitten laittaa se ylimääräinen tonni (tai enemmän) vaikka... ei uskalla riskeerata...

Suunnitelmani oli laittaa keraaminen huopa alle, mutta en löytänyt mistään, mistä voisin ostaa sitä, ja päätin käyttää rockwoolia. Ajattelin, että kupolin ulkopuolen lämpötilan ei pitäisi nousta niin korkeaksi, että se hajottaisi rockwoolin. Mutta olisin tuntenut oloni vielä turvallisemmaksi keraamisella huovalla. Olisin valinnut sen, jos olisin löytänyt sen kohtuulliseen hintaan.

• Tykkään
Serjon1
  • Laddar…
J johanras sanoi:
Suunnitelmani oli laittaa keraaminen huopa alimmaksi, mutta en löytänyt mistään, mistä voisin ostaa sitä, joten päätin käyttää kivivillaa ja ajattelin, että kupolin ulkopuolen lämpötilan ei pitäisi nousta niin korkeaksi, että se hajottaisi kivivillan. Mutta se olisi tuntunut vielä turvallisemmalta keraamisen huovan kanssa. Olisin valinnut sen, jos olisin löytänyt sen kohtuulliseen hintaan.
Mitä mieltä olette eristyksestä alla olevassa linkissä?

https://www.kamintillbehor.se/keramisk-isolermatta/isolermatta-1200-grader

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.