Ajattelen rakentaa kesällä ulkona puu-uunin leivän ja pizzan leipomiseen. Olen ajatellut rakentaa sen kupolin/igluun muotoiseksi tulenkestävistä tiilistä ja jokainen kerros kallistuisi sisäänpäin. Uunin sisäpuolella ei toivottavasti tule olemaan saumoja, vaan tiilet ovat reunat vastakkain. Käytännössä se ei tietenkään onnistu ilman, että siellä täällä näkyy laastia. Ulkopuolelta saumat tulevat olemaan noin 10 mm. Seinän paksuudeksi tulee ½ tiiltä eli noin 12 cm. Kupolin päällä aion laittaa 5-10 cm kivivillaa eristeeksi ja sitten rapata jollakin sementtipohjaisella rappauslaastilla. Siihen tulee savupiippu, jossa on sadesuoja. Olen löytänyt rakennusohjeita ja inspiraatiota fornobravo.com-sivustolta, joka on amerikkalainen verkkosivusto.
Minun on vaikea löytää sopivaa laastia. Ajattelin, että olisi vain ostaa tulenkestävää laastia 25 kg säkeissä, mutta en löydä sopivaa. Olen harkinnut savilaastia, mutta en ole varma, onko se sopiva, kun uunin pitää olla ulkona. Weberillä on tuote nimeltä tulenkestävä laasti, joka ehkä toimisi (?), mutta sitä myydään 5 kg pakkauksissa ja se on melko kallista (139 kr K-rauta) http://www.weber.se/fasad-puts-och-murbruk/produkter-och-system/murbruk/weber-eldfast-bruk.html. Koska rakennusohjeen mukaan tarvitsen vähintään 60 kg laastia (mikä kuulostaa paljolta), haluaisin löytää jonkin muun vaihtoehdon. Ehkä voisin leikata tiiliä niin, ettei niissä olisi niin paksuja saumoja.
Liitän mielelläni vinkkejä laastista, joka sopisi rakennukseeni.
Kalkkisementtilaasti pitäisi olla sopiva.
Mielestäni 60 kg kuulostaa ennemmin vähältä.
Useimmat leivinuunit ruotsalaisissa taloissa ovat tavallista tiiltä, se on riittävän lämmönkestävää leivinuuneille.
Kiitos vastauksesta! Pitäisikö minun esimerkiksi ostaa http://www.weber.se/betong-cement-v...stem/cementbindemedel/weber-kalkcement-c.html ja sekoittaa se muuraushiekkaan (0-2/0-4?)? Olen lukenut, että osa sekoittaa omaa laastia sementti-kalkki-tulenkestävä savi ja hiekka (1-1-1-3). Tulenkestävä savi lisätään lisäämään lämmönkestävyyttä. Ehkä voisi sekoittaa 2 osaa kalkkisementtiä + 1 osa savea + 3 osaa hiekkaa. Mutta olen käynyt löytää tulenkestävää savea ilman rautapuruja. Uunista ei tule kovin suuri. Sisähalkaisija noin 1 metri. En tiedä, kuinka korkea lämpötila voisi olla tiiliä ja laastia vasten, ehkä se voisi onnistua tavallisilla tiilillä, mutta en halua ottaa riskiä.
Ennen vanhaan uuneja muurattiin pääasiassa savilaastilla - se kestää kuumuutta ja voi laajentua kuumennettaessa ja sitten palautua. Kun savilaasti sekoitetaan tiilijauhoon (samottihiekka) kiviaineksena murskeen sijasta, siitä tulee täysin tulenkestävää. Se ei kuitenkaan kestä sadetta, joten jos uuni on ulkona, se tarvitsee katon. Mutta niin on varmaan joka tapauksessa.
Kiva kuulla, että aiot ryhtyä rakentamaan. Se on valtavan hauskaa mutta voi olla melko rasittavaa. Minun olisi pitänyt päivittää ketjua tuloksilla aiemmin, mutta en ole saanut sitä tehtyä kuin vasta nyt. Uuni valmistui olennaisesti kesällä 2015 ja sitä on käytetty paljon sen jälkeen. Enimmäkseen pizzan paistamiseen, mutta myös muu ruoka ja leipä. Jäljellä on vielä kupolin mosaiikki, ja sen ajattelin tehdä kesällä. Päätin valmistaa oman tulenkestävän laastin fornobravo-reseptin mukaan, mutta harkitsin myös Claes Sörmlandin ehdotusta. Ongelmana oli saada samotti-hiekkaa, ja koska niin monet muut fornobravo-foorumilla sekoittavat oman laastin menestyksekkäästi, tein niin myös minä. Uunin lämpötila kohoaa korkeimmillaan noin 500-550 asteeseen (en ole mitannut seinälämpötilaa) kun poltetaan kunnolla. Käyttämäni resepti oli: hiekka (valitsin weber kuivattu 0-4mm) + portlandsementti + kalkki (weber sammutettu muurauskalkki E) + kaakelointisavi suhteessa 5:1:1:1. Fornobravo-foorumilla keskustellaan hiekan määrästä, ja yksi vanhempi resepti on 3 osaa hiekkaa 1 osaan muita. Laasti on valtavan miellyttävä työskennellä. Muovautuva ja pitää kivet hyvin. Pystyin rakentamaan koko kupolin ilman muottia laastin ominaisuuksien ansiosta. Vain pitää kivet muutaman sekunnin niin ne tarttuvat paikoilleen. Muista kastella kivet ennen.
Ostin tulenkestävää tiiltä normaalikivikoossa ja sahasin jokaisen kiven kahteen osaan Husqvarna kivileikkurilla veden kera. Kivet sahattiin itse tehdyn jigin avulla kahdessa kulmassa, jotta ne voitaisiin muurata ilman laastia pystysaumoissa (jokainen kierros pysyy itsestään kasassa myös ilman laastia) ja jotta ei syntyisi rakoja jokaisen kiven väliin yläreunassa (koska jokainen kerros on pienempi yläreunasta kuin alareunasta, kun ympyrä pienenee huippua kohti). Ei laastia kivien välissä uunin sisällä.
Pohjassa on eristetty levy. Sen päällä lekaharkot, jotka on pystysuunnassa raudoitettu ja reiät täytetty betonilla. Lekaharkkotuen päälle valoin ylemmän levyn/pöydän, ja sen päälle eristävä betonikerros, joka oli tehty vermikuliitista ja portlandsementistä suhteessa 5:1. Tämän päällä tasoitus kaakelointisavella ja samottihiekalla sahanjätteistä, ja sitten rakennettiin itse uuni. Kupolin eristeenä ensin rockwool palovilla luomaan liikkuva sauma ja sen päälle eristävä vermikuliittibetoni miedommin sekoitettuna 10:1. Päällä rapattu ja tähän on tarkoitus myöhemmin lisätä mosaiikki. Yritän laittaa muutaman kuvan, mutta erillisessä viestissä.
Kysy, jos jokin askarruttaa. Fornobravo-foorumilla on paljon hyviä ihmisiä, joiden kanssa keskustella. Terveisin
Kuvat yllä ovat niin pitkälle kuin ehdin vuonna 2015. Savupiippu on ruostumaton ja ostettu Saksasta. Vuonna 2016 muurasin lisää tiiliä perustaan ja laitoin kalkkikivet päälle tasoiksi. Tässä on, miltä uuni näytti syksyllä 2016.
Ja niin teetin eristetyn luukun ruostumattomasta teräksestä, joka toimii erittäin hyvin ja auttaa pitämään lämmön pitkään.
Pizza onnistuu täydellisesti ja leipoo nopeasti, noin 90 sekuntia. Lähinnä on tullut leivottua pizzaa ja leipää eri variaatioina. Yritän liittää jonkin pizzakuvan kesältä.
Molemmat edellä mainitut näyttävät hieman kalpeilta, tajuan, mutta se johtuu enimmäkseen siitä, että ne ovat blanco pizzaa crème fraichella tomaattikastikkeen sijaan.