Hei,
olen uusi täällä ja toivon saavani vastauksia niiltä, jotka tietävät enemmän kuin minä.
Olen edessäni kellariprojektin 100 vuotta vanhassa rinnen talossani. Aikaisemmat omistajat ovat maalanneet muovimaalilla seinät (melko kauan sitten), ja olen päättänyt poistaa sen. Kokeilin höyryä ja kaapimia ja tajusin, että rappaus on se, mikä pitäisi poistaa, yksinkertaisesti. Tai miten sen näkee... No jaa. Kun aloitin ensimmäisen pinnan vasaralla ja talttalla, on selvää, että jotkut osat ovat hyvin huokoisia ja rappaus irtoaa melko helposti pieninä lastuissa, kun taas se pysyy hyvin muilla alueilla. Kysymykseni ovat seuraavat:
Jotta seinä voisi hengittää uudelleen, tarvitseeko maali poistaa kaikkialta, vai voiko sen antaa olla tietyissä paikoissa, joissa rappaus on siinä hyvä, jos se on poistettu ympäriltä? Voiko näillä alueilla "perforoida" maalia, jotta se ei estä kokonaan? Vai onko vain poistettava kaikki, kun on kuitenkin päästy alkuun?
Talo on skånelaista savitiiltä ja rappaus on melko "hiekkainen". Kun olen edennyt hieman pidemmälle, se kiinteytyy uudelleen, mutta miten se sidotaan ennen rappausta, ja mikä rappaus voisi olla käytetty aiemmin?
Olen lukenut monta keskustelua, mutta en ole löytänyt vastauksia näihin kysymyksiin, joten jos joku tuntee olevansa halukas auttamaan, kiitos! 😊