Olen tietoinen, että kysymystä on käsitelty useissa ketjuissa aiemmin - ja niitä olen tutkinut ennen kuin aloitin projektini valaa keittiön tasot betonista. Ensimmäinen yritys piti hylätä, toinen yritys meni OK, mutta ei täydellisesti, joten nyt minulla on muutamia pohdintoja ennen kuin aloitan seuraavan levyn!

Valoin Finja expanderbetoni (hieno) muottivaneriin, jonka asetin melko tukevalle keittiönpöydälle. Kastelin kunnolla alussa ja annoin levyn olla muovin alla neljä päivää (normaali sisälämpötila, noin 20 astetta). Ensimmäinen huomio oli, että pinnalle, josta pitäisi tulla yläpuoli, ilmestyi todella paljon kuplia - puhumme melkein Emmental-juustosta! Tämä siitäkin huolimatta, että kyseessä oli expanderbetoni ja muottia koputettiin jonkin verran. Voiko suuri määrä kuplia johtua liian löysästä betoniseoksesta? Joku oli sitä mieltä, että kannattaa laittaa melko ohut kerros pohjalle ja painaa se ennen kuin jatkaa betonilla täyttämistä. Voisiko se olla jotain? Minä vain kaadoin muottiin, täytin puoliväliin, lisäsin raudoituksen ja sitten toisen puolen. Onko jollakin muita hyviä ideoita? Nyt reiät kävivät "paikata", mutta täydellistä pintaa ei saa, koska reikiin laitettu sementti taipuu olemaan vaaleampi kuin muu betoni, kun se hiotaan.

Vielä pahempi ongelma oli, että levyt jonkin kummallisella tavalla vääntyivät, mikä luullakseni tapahtui SEN JÄLKEEN, kun otin ne pois muotista ja laitoin ne solumuovilevyjen päälle ei täysin tasaiselle puulattialle. Ensimmäisen otin muotista neljän-viiden päivän jälkeen, toisen ehkä kahdeksan-yhdeksän päivän jälkeen. Annoin niiden olla lattialla muutaman päivän samalla kun hioin niitä. Kun sitten laitoin vatupassin päälle, niistä oli tullut hieman banaanin muotoisia. Onko tämä mahdollista - etteivät ne ole täysin kovettuneet vielä reilun viikon jälkeen? Mikä muu voisi olla ongelmana?

Lopuksi sain todeta, että betonin hiominen ei ole mikään yksinkertainen asia. Piru vieköön, miten kovaa! Huolimatta jatkuvasta märkähiomisesta eri karkeusasteilla, sekä epäkeskohiomakoneella että käsin, en saanut pois kuin aivan pintakerroksen. Muottivanerista tullut epätasaisuus näkyy valonlankeamisen alla nyt kun pinta on kiiltävä. Ajattelin hioa timantilla kulmahiomakoneella, mutta en uskaltanut yrittää sitä. Olisiko parempi idea valaa esimerkiksi MDF-levylle, joka ensin maalataan öljylakalla suojaten levy veden tunkeutumiselta?

Kiitollinen kommenteista ja ideoista!

Åsa Lund
Olin panostanut siihen, että tekisin vibron ilman poistamiseksi betonista.
Ota kaksi pulttia, tyyppiä M8 100 mm
Sahaa toinen pää poikki
Laita 30 mm kierteitä vierekkäin
Päät ulospäin
Hitsaa ne yhteen
Laita pultti ilman päätä porakoneeseen ja työskentele koti-tekoisella vibrollasi muotissa valun jälkeen.

En ole testannut tätä itse, mutta sen pitäisi onnistua :-)

Åsa Lund sanoi:
Olen panostanut vibron luomiseen poistaakseni ilman betonista.
Ota kaksi pulttia, kuten M8 100 mm
Sahaa toisen kanta pois
Laita 30 mm kierteistä vierekkäin
Kannat ulospäin
Hitsaa ne yhteen
Aseta pultti ilman kantaa porakoneeseen ja työskentele kotitekoisella vibrollasi muotin ympärillä valamisen jälkeen.
Jos ymmärrän kuvauksen oikein, tuo kuulostaa enemmän vispilältä kuin vibrolta?

Toinen tapa on ottaa vaunupultti ja asettaa se iskuporakoneeseen ja koputtaa iskuominaisuudella valumuotin ulkopuolelta.

Tasainen pinta säästää paljon hiontatyötä ja ilma on poistettava, tein ikkunalaudat ja käytin vaunupultteja ja iskuporakonetta muotin ympärillä. Moni suosittelee melamiinia muotin materiaalina, minä käytin hyllytasoja, jotka päällystin lattiasuojamuovilla.

Seuraavalla kerralla käytän tällaista konetta työstämiseen ilman http://www.aliexpress.com/w/wholesale-electric-wet-grinder-polisher.html

Mm, tärinä korostetaan aina tärkeänä osuutena. Valitsin valaa laajenevalla betonilla, koska olen saanut käsityksen, että muotin tärinään tarvittaisiin vain kohtuullisesti, jopa niin että on varottava liiallista tärinää kiinnitysaineen ja sementin erottumisen riskin vuoksi (tämä on mitä olen lukenut, en mitä väitän tietäväni). Joka tapauksessa tämä ei tunnu pitävän paikkaansa, ellei syynä ole liian kosteaksi sekoitettu betoni.

Melamiini oli myös minun ajatukseni, mutta en ole onnistunut löytämään tarpeeksi leveitä melamiinilevyjä 60 cm leveän työtason valamiseen. Ajattelin kuitenkin, että MDF toimii yhtä hyvin, kunhan pinta suojataan kosteudelta jollain tavalla.

Betonihiomakone varmasti helpottaisi hiontaa äärimmäisen paljon. Mietin sellaisen vuokraamista, mutta ei kai siitä silti pääse pakoon, etteikö olisi hankittava timanttihiomapalaa, joka yksinään maksaa melkoisesti, jotta sitä mahdollisesti käytetään vain kerran elämässä...

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.