Istun ja pohdin alakerran/kellarin (75 % maan alla) kylpyhuoneen ongelmaa, ja kun otetaan huomioon, kuinka vinoja seinät ovat, suunnitelmani oli kehystää seinät 70-rungoilla piilottaakseni sähköt ja vesijohdot.
Aina on olemassa riski seinistä tulevasta kosteudesta ja huoli siitä, että taakse saattaa tulla hometta, on tekijä.
Jos kehystetään 70 mm metallirungolla cc45 suoristamaan seiniä ja päätetään Farmacell-levyllä, joka on hyväksytty märkätiloihin yhdessä kerroksessa – pitäisikö sen lieventää huoliani? Muita järkeviä ratkaisuja?
K-Plyfa ja Kartonggips? Ehkä märkätilalevy märkätila 1:ssä.
Kaksoiskartonkilevy?
Muottivaneri ja kartonkilevy?

Toinen naapuri päätti rappailla seinät uudelleen, toinen sai LUX-elementtejä laitettua seinille ennen pintakerrosta.

Edellytykset:
- Drenoitu Isodrän 200 mm ulkopuolella (2013)
- Seinärakenne: Rappaus/Betoniharkko/Puukuitu/Rappaus.
- Lattiarakenne: 200 mm solumuovi/levy raudoituksella ja vesikiertoinen lattialämmitys (tulossa)

Kellarin kylpyhuoneen säännöt sanovat, että vedeneristeitä tulisi olla vain märkätila 1:ssä sekä kaivon ympärillä ja se on suunnitelmani.

Katsottaessa talon muita osia, siellä on joitakin erikoisratkaisuja. Olohuone oli kehystetty 45 puulla suoraan ulkoseinää vasten, sitten eristetty ja kartonkikipsillä peitetty, ja se on ollut siinä yli 20 vuotta - purkamisen yhteydessä se ei osoittanut merkkejä vaurioista. Ennen salaojitusta vieläpä.
Kellarin varasto on tiivistetty 22-ulkonemalla, jota seuraa lastulevy, ja siellä olen leikannut neliön lattian kohdalle tarkistaakseni kunnon, enkä näe mitään vaurioita ulkonemassa tai lastussa, näyttää kuin uudelta.
Kylpyhuone on nykyisin kehystetty noin 60 mm ulkoseinää vasten ja myös eristetty, jota seuraa kartonkikipsi. Olen purkanut pieniä alueita esteiden ja muutosten vuoksi, ei suoraan nykyisen suihkun vieressä, mutta en ole nähnyt minkäänlaista vaurion merkkiä puumateriaalissa, eristyksessä tai levyissä.

Kuinka hemmetissä minun pitäisi rakentaa kylpyhuone ilman, että rappaan kaikki seinät suoriksi laattoja varten?

Se, että kylpyhuone pienenee kehystämisen myötä, ei ole ongelma, sillä se on melko iso, noin 13 m² ja se on jo valmiiksi merkitty, joten siitä tulisi yksinkertaisesti pari senttiä pienempi.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.