5 659 lukukertaa ·
18 vastausta
6k lukukertaa
18 vastausta
Kuinka tehdä uusi välipohja rossipohjaan?
Keskustelun alussa oli hieman keskustelua vanhemmista ja uudemmista torpista. Kuulostaa siltä, että sinulla saattaa olla vanhempi versio, joka tuuletetaan huoneeseen ulkona olevien tuuletusrakojen sijaan. Jos näin on, saatat luoda ongelmia eristämällä lattian.TrumJalle sanoi:
Onko se hyväkuntoinen ulkoseinän kohdalla ja laho pidemmällä sisätiloissa? Varmista, että tiedät, miksi se on lahonnut, jotta et toista aiempaa virhettä. Jos tarvitset jatkaa palkkia, voit laittaa pienen pätkän palkkia viereen, joka on useita dm molemmilla puolilla. Päätysauma ja ruuvaaminen päätypintaan eivät ole vakaa ratkaisu.TrumJalle sanoi:
-Miten korvaan parhaiten sen palkin, joka on loppunut, en pääse sen kiinnitykseen ulkoseinään, joten minun pitäisi todennäköisesti jatkaa uudella palkilla katkaistuani palkin sen uloimmassa osassa eli lähimpänä ulkoseinää, joka näyttää olevan hyväkuntoinen? Voiko riittää, että vain ruuvaan kiinni palkin päätyyn?
Muu torpan perusta talon alla on enemmän tilaa maan ja palkkien välillä, tämä on vain tässä tilassa (eteinen), jossa maa ulottuu palkkeihin asti.A Avemo sanoi:Keskusteltiin ketjun alussa hieman vanhemmista ja uudemmista torppariperustuksista. Kuulostaa siltä, että sinulla saattaa olla vanhempi malli, jonka ilmanvaihto tapahtuu huoneeseen sisäänpäin kissanluukkujen kautta ulos kulkemisen sijaan. Jos näin on, on mahdollista, että luot ongelmia eristämällä lattian.
Onko se ehjä ulkoseinän kohdalla ja lahonnut pidemmälle talon sisään? Varmista, että ymmärrät, miksi se on lahonnut, jotta et toistaisi aiempaa virhettä. Jos tarvitset jatkopalaa, voit asettaa pätkän tukipuun viereen siten, että se menee muutamia dm molemmille puolille. Päätypontti ja ruuvaus päähän eivät ole vakaita.
Perustuksen kummallakin puolella on kissanluukku/venttiili. Ne näyttävät olevan alkuperäisen rakenteen osa.
Maa vaikuttaa aivan kuivalta, joten uskon, että vaurio on pysähtynyt jo kauan sitten. Sen tilan ulkopuolella on pieni rinne taloa kohti. 90-luvulla kaivettiin ja ojitettiin, joten toivon, että se on korjannut vaurioiden syyn. Muut tilan palkit eivät ole oikeastaan lainkaan roudan vaikuttamia, mitä olen tähän mennessä selvittänyt.
Juuri näin meidän alapohja näyttää, multapenkkaperustus. Meillä lattian niskat lepäävät kaikenlaisessa roinassa, kivissä, sorassa ja kaikessa muussa mahdollisessa. Oli hieman huonoja osia kylpyhuoneessa, jonka uskomme johtuvan vanhemmasta vesivahingosta (emme ole varmoja), joten sahasimme ne pois, vaihdoimme uusilla kiskoilla. Keittiö revimme 3 vuotta sitten, sielläkin oli vanhempi vesivahinko, koska edelliset omistajat olivat suihkuttaneet talon ulkopuolella, suihkuvesi valui kynnykselle taloon sisälle ja tuhosi keittiön alustan lattian ja hieman yhden palkin. Se korjattiin ja kaikki laitettiin paikoilleen samalla tavalla, mutta nyt ilman lahoa ja kuivana. 3 vuotta myöhemmin, minulla on pieni osa, josta voin kurkistaa alas, kaikki on hienosti ja voi hyvin. En tiedä kuinka kauan multapenkkaperustus kestää, mutta meidän on varmaankin (epäselvä) noin 150-200 vuotta vanha ja edelleen hyvässä kunnossa.TrumJalle sanoi:
Anteeksi jos minä esitän omia kysymyksiä tässä ketjussa, mutta minulla on suunnilleen sama kysymys kuin aloittajalla ja ajattelin, että se voi olla kiinnostavaa jolle kulle tulevaisuudessa.
Revin pois lattian alas saakka lattianiskoille asti minun mökissäni (rakennettu 1830-luvulla) viikonloppuna ja löysin, että palkit olivat kiinnitetty vain ulkoseinään ja että alapohjan materiaali on enemmän tai vähemmän täysin kiinni palkkien alapinnassa. Yksi palkki on melko huonossa kunnossa ja se olisi varmaankin vaihdettava, muut ovat ok. Palkit ovat kuitenkin kaikki vinot ja kallistuvat ulkoseinään päin.
Ajatukseni oli kiinnittää uudet kiskot 45*120mm vanhoihin palkkeihin saadakseni uuden lattian tasolleen. Sekä asettaa kiskot kohtisuoraan uusiin cc60 vakauttamaan lattialevyä.
Suoraan alapohjassa edelliset omistajat olivat eristäneet EcoPrim-solumuovilla ja puristaneet lasivillaa sinne tänne, eli ei ole mitään alapohjaa. Ja olen kyllä kokenut hiiriongelmia!
-Pitäisikö minun kaivaa irtomateriaali pois saadakseni hieman välimatkaa maan ja kiskojen alapuolen väliin, jotta voisin asentaa oikean alapohjan?
-Kuinka korvaan parhaiten loppuun menneen palkin, en pääse käsiksi sen kiinnitykseen ulkoseinässä, joten minun on todennäköisesti liitettävä uusi kisko sahaamalla palkki sen uloimmassa osassa, eli lähellä ulkoseinää, joka näyttää olevan hyvässä kunnossa? Voiko se kestää, jos vain ruuvaan kiinni palkin tyveen? Onko liian heikkoa käyttää 120mm kiskoa (kiskojen pituus tulee olemaan noin 170cm)?
Minulle se päättyi siihen, että poistuin kaikki vanhat hirret, kaivoin poistamaan maata saadakseni vähän välimatkaa maan ja uusien koolinkien väliin. Asensin uudet koolingit ja alustan sekä täytin puukuitueristeellä. Joitakin uusista koolingeista pystyin kiinnittämään alaohjauspuuhun ja jotkut piti asettaa kelluvasti ja sen sijaan yhdistää poikittaisilla tukipölkyillä ja tukea maassa oleviin betonilaattoihin. Oikein tai väärin, mutta se tuntuu erittäin vakaalta. Kaikki vahingoittuneet lattiarakenteet ovat poissa, ja nykyään se on vaakasuorassa.
Klikkaa tästä vastataksesi