Olen tekemässä kunnostustöitä talossa, jonka vanhimmat osat ovat 1880-luvulta peräisin oleva torppa, uudelleen rakennettu myöhään 20-luvulla. Olen nyt huoneessa, joka on 1880-luvulta, ja havaittuani, että lattia ja lattiarakenteet olivat huonommassa kunnossa kuin odotin, olen nyt purkanut jäljellä oleviin lattiajalkoihin asti. Se on torpanperustus ja lattiarakenteen alla on hyvin matala tila. Monin paikoin kivistä on rakennettu tuki lattiajaloille. Ajattelin kaivaa pois niin paljon irtomateriaalia (sekoitus sahapurua, joka on pudonnut lattiarakenteista, hiekkaa ja kiviä). Kuitenkin jää paljon kalliota ja hyvin suuria kiviä paikoilleen. Pohjamateriaali tuntuu kuivalta, mutta etäisyys alapohjan ja maan välillä on noin 10–20 cm monissa paikoissa. Lattiarungot ovat 15 cm ja välit noin 1 m, joten ne eivät ole ylidimensionoituja (niiden päällä oli lattialankut, jotka olivat 2 tuumaa paksuja, joten se oli varmasti vakaa aikanaan). Nykyisten lattiarunkopalkkien kunto on vaihtelevaa, joillakin paikoilla ne ovat suhteellisen kunnossa, mutta toisaalla kokonaan poissa ja korvattu (20-luvulla?) uusilla, jotka on vain asetettu kivelle ja ruuvattu kiinni lattialankkuihin, jotka ovat korjatut ja paikatut. Epäilen vanhaa vesivahinkoa ylhäältä.

Miten minun tulisi nyt rakentaa uusi lattiarakenne? Talo on nykyään vakituisessa asuinkäytössä ja sijaitsee Uppsalan ulkopuolella, joten kohtuullinen eristys on tarpeen. Suunnitelmana on massiivipuulattia.

• Vanha huone 1880-luvulta, lattia ja tukipuut poistettu, paljastaen maatilan perustuksen. Lapio ja vanhoja lankkuja näkyy.
Kun remppasin huonetta kerran, ruuvasin yksinkertaisesti uuden lattian vanhaan. Siten sain kaiken tasoon. Joten kuten... Eristin puhallusvillalla, kun koolien väli vaihteli 55 cm:stä 75 cm:iin. Sen päälle massiivinen mäntylattia.

• Tykkään
kaol2675
  • Laddar…
Vanha torpan perustus toimii melko eri tavoin kuin modernimmat ryömintätilat. Ensinnäkin on tärkeää, että maa viettää kaikkialla pois talosta, jotta vesi ei pääse sisään. Toiseksi lattian täytyy olla läpäisevä, jotta maasta nouseva kosteus voi tuulettua taloon. Lisäksi lattian täytyy olla huonosti eristetty, jotta tila maan ja lattian välillä lämpenee hieman. Toisin kuin uudemmissa ryömintätiloissa, ulkoilmaan ei ole tuuletusta. Ei ole varmaa, että on hyvä idea vain eristää palkisto muuttamatta mitään muuta.

A Avemo sanoi:
Toisin kuin uudemmissa ryömintätilaperustuksissa, tässä ei ole ilmanvaihtoa ulkoilmaan.
Väärin, pilariantura on luonnollisesti tuulettuva ulkoilman kanssa, koska se on kylmämuurattu ja siinä on usein kissanluukut.

F fribygg sanoi:
Väärin, torpargrund on luonnollisesti ilmastoitu ulkoilmalla, sillä se on kylmämuurattu ja siinä on usein kissanluukkuja.
Sellainen on meidän!

Minä asentaisin lattian vähintään 2*8 ja täyttäisin palkiston esimerkiksi kutterilastuilla.

• Tykkään
kaol2675
  • Laddar…
F fribygg sanoi:
Väärin, torppariperustus on luonnollisesti tuuletettu ulkoilmalla, koska se on kylmämuurattu ja siinä on usein kissanluukut.
Uudemmat ovat sellaisia. Vanhemmat sen sijaan ovat tiiviitä ulospäin. Mutta en ole varma, minkä tyyppinen TS:llä on.

A Avemo sanoi:
Uudemmat ovat sellaisia. Vanhemmat puolestaan ovat tiiviitä ulospäin. Mutta en tosin ole varma, millainen TS:n tyyppi on.
Miten tarkoitat, että torpparin kivijalka kurnuilla voisi olla muuta kuin ulkoilmatuulettuva?

A Avemo sanoi:
Mutta en ole varma mitä tyyppiä TS:llä on.
Se selviää viestistä #5

F fribygg sanoi:
Sijoittaisin lattiaan vähintään 2*8 ja täyttäisin palkiston esimerkiksi kutterspån:lla.
Mitä käyttäisit pohjalaudoituksena?

F fribygg sanoi:
Miten sanot, että kivijalkaperusta kissanluukuilla voi olla muuta kuin ulkoilman tuuletettu?
En tarkoittanut sitä. Kissanluukut eivät ilmenneet ensimmäisessä viestissä ja tein virheellisen johtopäätöksen.

• Tykkään
fribygg
  • Laddar…
K kaol2675 sanoi:
Mitä käyttäisit alapohjana?
Kuitusementtilevy, esim. Byggmax trossbotten levy tai tavalliset ulkolattialaudat, joiden päälle asennettu kerros kyllästetyöpapperia.

Hei,

Olen vastaavan haasteen edessä kuin tässä ketjussa kuvattu. Miten sinä teit/pitäisikö tehdä lattian kannattimen kanssa, kiinnitetäänkö se seinään vai pitäisikö se pitää kelluvana? Lepääkö lattian kannatin vain kivien tai lecaharkkojen päällä?

Miten teitte ilmarakon maan ja lattian kannattimen välille, onko tähän etäisyyteen jotain nyrkkisääntöä?

Hei!
E Erka20 sanoi:
Hei,

Minulla on samanlainen haaste kuin tässä ketjussa kuvattu. Miten teit/pitäisikö tehdä lattiarakenteen kanssa, tuleeko se kiinnittää seinään vai pitäisikö se jättää vapaaksi? Lepääkö lattiarakenne sitten vain kivien tai lecaharkkojen päällä?

Miten tekasitte ilmaraon maan ja lattiarakenteen välillä, onko tähän etäisyyteen jokin peukalosääntö?
Hei! Kiinnitin seinään palkkikengillä. Valoin tukipilarit keskelle lisätukea varten, vaikka jänneväli ei ollut kovin suuri. En tiedä mikä peukalosääntö etäisyydelle on, mutta se on todennäköisesti suurempi kuin mitä sain aikaiseksi... Kaivoin pois sen, mitä pystyin ja korkeus vaihtelee, mutta alla on kivistä maata. Kuivaa ja siistiä kuitenkin. Matalaimmilla paikoilla on tuskin enempää kuin noin 20 cm maan ja alapohjan levyjen välillä.

Olen pahoillani, jos kysyn omia kysymyksiä ketjussa, mutta minulla on suunnilleen sama kysymys kuin alkuperäisellä kirjoittajalla ja ajattelen, että se voi olla mahdollisesti hyödyllistä jollekin tulevaisuudessa.

Revin pois lattian alas asti lattiapalkeille mökissäni (rakennettu 1830-luvulla) viikonloppuna ja huomasin, että palkit olivat kiinnitetty vain ulkoseinään ja että materiaalit perustuksessa koskettavat enemmän tai vähemmän suoraan palkkien alapuolta. Yksi palkki on melko huonossa kunnossa ja se pitäisi luultavasti vaihtaa, loput ovat kunnossa. Palkit ovat kuitenkin kaikki vinossa ja kallistuvat kohti ulkoseinää.

Ajatukseni oli kiinnittää uudet koolaukset 45*120 mm vanhoihin palkkeihin, jotta uusi lattia saadaan suoraan. Sekä asetetaan koolaukset kohtisuoraan uusiin 60 cm välein, jolloin lattiastabiliteetti paranee.
Aiempi omistaja oli eristänyt suoraan perustuksen päälle EcoPrim-vaahtomuovilevyillä ja asettanut lasivillaa satunnaisesti, eli ei ole aluskasvustoa. Kyllä, minulla on ollut ongelmia hiirien kanssa! :)

-Pitäisikö minun kaivaa pois irtonainen materiaali, jotta saan vähän etäisyyttä maan ja koolausten alapuolen väliin ja voin asentaa kunnon aluskasvuston?
-Miten korvaan parhaiten huonon palkin, en pääse käsiksi sen kiinnitykseen ulkoseinässä, joten minun pitäisi ehkä liittää uusi koolaus sen jälkeen, kun olen sahannut palkin sen uloimmasta osasta, eli lähinnä ulkoseinää, joka vaikuttaa olevan hyvässä kunnossa? Kestääkö se, jos vain ruuvaan palkin päätyyn? Onko liian heikkoa käyttää 120 mm koolausta (koolauksen pituus on noin 170 cm)?

• Revityn lattian alta paljastuneita vinossa olevia puupalkkeja, rakennustyökaluja ja sekalaista materiaalia vanhan talon lattiaremontissa.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.