Rakennan kaksipuolista aitaa, 175 cm korkeaa, vaakasuuntaisilla rimoilla (45x45) ja tolpilla, jotka ovat 70x70. Haluan portin ulos tontilta. Aukko on 101 cm ja haluan, että portti on yhtä korkea kuin aita. Olen ostanut tolppia, jotka ovat 70x45, tehdäkseni kehyksen.
1. Pitäisikö minun tehdä N (eli ilman yläsidettä ja alasidettä) vai Z (eli ylä- ja alasidettä), pelkään, että koko ovi tulee liian raskaaksi, kun siihen tulee 17 rimaa kummallekin puolelle.
2. Kuinka paljon pienemmän kehyksen minun pitäisi tehdä kuin aukko, jotta portti voidaan avata, kun sisäpuolella on 45x45 rimoja? Portin pitäisi avautua kadulle päin.
3. Millaiset saranat minun pitäisi valita? Sähkögalvanoitu tai sinkitty? Kuinka monta ja kuinka pitkiä? Ajattelin vähintään 3 kpl.
Liitän mukaan kuvan, miltä se näyttää tähän mennessä. Aidan yläreunaan tulee vino lauta koko aidan päälle. En ole päättänyt paksuutta. Onko ajatuksia siitä? Olen tehnyt aidan samalla mallilla kuin naapurini aidan alapuolella.

• Punainen tiilitalo taustalla, edessä keskeneräinen aita, jossa vaaka-asennetut puurimat. Aita kulkee pitkin kivettyä pihapolkua.
  • Kaksipuolinen puurima-aita rakenteilla, 175 cm korkea. Taustalla tiilitalo ja puutarhakalusteita. Etualalla keskeneräinen portti.
  • Dubbelsidigt staket med liggande ribbor under konstruktion, trästolpar synliga, gröna växter och en delvis synlig arbetsyta i bakgrunden.
  • Metallisissa hyllyissä riippuu elinkaaritukia ja niiden hintalaput rautakaupassa.
  • Paketissa sinkityt porttisarjat, joissa on saranat ja ruuvit, myymälän hyllyllä, hinta näkyvissä etiketeissä.
  • Vau
Jorel03
  • Laddar…
Tein itse asiassa juuri melkein samanlaisen portin aitaan. Leveyden suhteen laitoin ensin portin kasaan vain 2-3 poikittaista rimaa testatakseni leveyttä (sen jälkeen kun olin mitannut suunnilleen). Sitten rakensin sen valmiiksi, kun olin varmistanut, että se avautui hyvin. Jäi ehkä senttimetri kummallekin puolelle.

Aitani oli 95x95-tolpilla, mutta käytin kapeampaa (95xjotain) portin runkona pitääkseni painon alhaalla.

Laitoin vain yhden vinolaudan keskelle porttia, jota säätelin saadakseni sen suoraksi, kun se oli ripustettu. Varmasti voisi olla enemmän vakautta lisääväksi.

Käytin kahta saranaa.

• Tykkään
Lena Hj
  • Laddar…
Hei.
Kysymyksessä 1 sinun tulisi tehdä N, koska haluat kiinnittää 45x45 samalla tavalla kuin aidassa. Se ei onnistu Z-muodolla ilman, että täytät myös sivut. Tärkeää on, että vinotuki on oikealla puolella. Alempi osa tulee olla lähempänä tolppaa, johon portti on kiinnitetty.

Kysymyksessä 2 se riippuu siitä, mihin suuntaan asetat 45x70 säännön, eli siitä, kuinka leveä portista tulee. Koska sinulla on 45x45 molemmilla puolilla, se vie 9 cm. Sitten siitä tulee joko 7 cm tai 4,5 cm lisää sen mukaan, mihin suuntaan asennat sen. Tämä on tärkeää, koska se on se diagonaalinen mitta, jossa portti on pisin, mikä tulee mahtua porttiaukkoon. Lasket diagonaalin Pythagoraan lauseella. Joko neliöjuuri (101x101+13,5x13,5) tai neliöjuuri (101x101+16x16). Se on 101,89 tai vaihtoehtoisesti 102,259 cm. Vaihtoehto on sahata kaikki päät vinoon 1 cm lyhyemmiksi portin sisäpuolella, jolloin pisin matka on riban ulkosivun ja portin keskisäännön diagonaali. Joko 4,5+4,5 tai 4,5+7 cm sen mukaan, miten asennat keskisäännön. Silloin se on neliöjuuri (101x101+9x9) tai (101x101+11,5x11,5), mikä on 101,4 tai 101,65 cm. Huomattuani olen tehnyt laskelman sille, kuinka suuri aukon täytyy olla. Korvaa vain 101 jollakin pienemmällä ja katso, mikä jää alle 101 pienellä varalla. Esimerkki: neliöjuuri 99x99+16x16= 100,28, mikä pitäisi olla melko sopiva, jos sinulla on 70x45 sääntö leveimmässä suunnassa. Sitten portin tulisi olla 99 cm leveä.

Kysymys 3:sta minulla ei valitettavasti ole tietoa käsittelystä, olisin vain valinnut kalliimman ollakseni varma ettei se ruostu. Kaksi kiinnikettä riittänee hyvin, minulla on massiivinen ovi, joka on melkein yhtä korkea ja leveä, ja se on todennäköisesti paljon painavampi kuin sinun. Se on toiminut hyvin monen vuoden ajan.

Edit: Olisin todennäköisesti vähentänyt noin 5 mm kummaltakin puolelta porttia, koska puu on elävää materiaalia.
+korjattu virhe johtuen siitä, että kirjoitan mobiililaiteella.
+lisätty laskelma portin leveydelle eikä vain aukolle.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
yonna ja 1 muu
  • Laddar…
Lena Hj Lena Hj sanoi:
Olen rakentamassa kaksipuolista aitaa, 175 cm korkea, vaakasuorilla säleillä (45x45) tolppiin, jotka ovat 70x70. Haluan tehdä portin tontilta ulos. Aukko on 101 cm ja haluan, että portti on yhtä korkea kuin aita. Olen ostanut tolpat 70x45 tehdäkseni kehyksen.
1. Pitäisikö minun tehdä N (ilman ylä- ja alaosaa) vai Z (ylä- ja alarihmoilla)? Pelkään, että koko portista tulee liian raskas, kun laitan siihen 17 sälettä kummallekin puolelle.
2. Kuinka paljon pienemmäksi minun pitäisi tehdä kehys kuin aukko, jotta portti voisi avautua, kun sisäpuolella on 45x45 säleitä? Portin tulisi avautua kadulle päin.
3. Mitä saranat valitsen? Sähkösinkitty tai galvanoitu? Kuinka monta ja kuinka pitkät? Ajattelin vähintään 3 kpl.
Laitan mukaan kuvan siitä, miltä se näyttää tähän mennessä. Koko aidan yli on tulossa yllä oleva vinottain oleva lankku. Paksuutta ei ole päätetty. Onko ajatuksia siitä? Olen tehnyt aidan samalla mallilla kuin naapurille alapuolella.
Tyylikäs! Miten lopputulos portin kanssa onnistui? Aion juuri rakentaa jotain vastaavaa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.