8 957 lukukertaa ·
14 vastausta
9k lukukertaa
14 vastausta
Kuinka rakentaa katto lasitetulle kuistille, jossa on pieni kaltevuus?
Hei!
Ajattelen rakentaa lasiterassin olohuoneen yhteyteen.
6m leveä ja 6m syvä.
Kattorakenne voi olla korkeintaan 40 cm korkea ja kaltevuus ulospäin 2cm/m.
En halua pylväitä huoneen sisälle, mutta voin olla yhden keskellä ulkosivuilla.
Ajattelen käyttää profiloitua peltiä yläpuolella.
Kysymykseni on; voisiko teräspalkki jonkinlaisena kantavana rakenteena olla vaihtoehto liimapuupalkille, kun haluan maksimoida katon korkeuden?
Ajattelen rakentaa lasiterassin olohuoneen yhteyteen.
6m leveä ja 6m syvä.
Kattorakenne voi olla korkeintaan 40 cm korkea ja kaltevuus ulospäin 2cm/m.
En halua pylväitä huoneen sisälle, mutta voin olla yhden keskellä ulkosivuilla.
Ajattelen käyttää profiloitua peltiä yläpuolella.
Kysymykseni on; voisiko teräspalkki jonkinlaisena kantavana rakenteena olla vaihtoehto liimapuupalkille, kun haluan maksimoida katon korkeuden?
Kaltevuus on hieman pieni. Mitä aikot käyttää kattona, kanalplast? Käytin tavallista 45x210-regeliä, mutta minulla on vain vajaat 5 metriä sisäseinältä ulkoseinälle. He haluavat mielellään myydä kalliita liimapalkkeja, mutta hyvät regelit, jotka maalataan, eivät saisi vääntyä. Minulla on 40 mm Willab kanalplast. Teräspalkkeja ei ole yhtä helppo kiinnittää kuin puuta, mutta se ei oikeastaan ole ongelma. Minun on vaikea uskoa, ettet voisi saada mahtumaan liimapalkkia ja kattoa 40 cm:ssä. Toisaalta 40 cm saattaa sinun tapauksessasi sisältää myös kaltevuuden, vai kuinka?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
6 metrin pituus kattopalkkien kohdalla ei onnistu ilman liimapuuta tai terästä. Jos oletetaan, että talo sijaitsee lumi-alueella 2, vaaditaan joko liimapuu 90x270 tai teräs HEA 120, molemmissa tapauksissa c/c 600 mm. Liimapuunkustannus on noin 16000 kr, teräksen noin 33000 kr.
Ajattelen spontaanisti kattoa, joka on päällystetty profiloidulla pellillä.F fb35523 sanoi:Kaltevuus on pienin mahdollinen. Mitä aiot käyttää kattona, kennolevyä? Käytin tavallista 45x210-koolausta, mutta minulla on vain tuskin 5 metriä sisäseinästä ulkoseinään. He haluavat mielellään myydä kalliita liimapuupalkkeja, mutta hyvin maalatut koolaukset eivät kiertyisi. Minulla on 40 mm Willab kennolevy. Teräspalkkeja ei ole yhtä helppoa kiinnittää kuin puuta, mutta se ei oikeastaan ole ongelma. Minun on vaikea uskoa, ettet voisi mahtua liimapuupalkkiin ja kattoon 40 cm:ssa. Toisaalta ehkä 40 cm on sisällytettävä myös kaltevuus sinun tapauksessasi, vai mitä?
Kyllä, nuo 40 cm on otettava huomioon kaltevuudessa 6mx2cm=12cm. Joten jäljelle jää kattorakenteeseen 28cm.
J justusandersson sanoi:
Suurkiitos, nyt minulla on jotain mihin laskea. Liimapuuhan pitäisi mahtua silloin.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Silloin sinun täytyy olla syöttänyt väärät arvot. Vastaus on ilmeisen järjetön. 90x405 mm 6 metrin pituinen liimapuupalkki kestää hetkellisen kuorman noin 800 kg metriä kohden taipumatta yli jänneväli/300. Tällaisia laskentaohjelmia käytettäessä tulee olla hyvä rakennusstatistiikan tuntemus.
Kiitos, olet täysin oikeassa, aion viedä piirustukseni suunnittelijalle, joka mitoittaa sen.J justusandersson sanoi:
Rickard.
Jäsen
· Riktiga Norrland
· 7 433 viestiä
Rickard.
Jäsen
- Riktiga Norrland
- 7 433 viestiä
Yksi asia, joka voi olla katsomisen arvoinen, on että 2 cm/m on vain hieman yli 1°, ja pienin suositeltu kaltevuus kaksinkertaisesti saumattulle pellille on noin 6°.
Nyt en pidä erityisen tärkeänä saavuttaa suositeltua kaltevuutta niin yksinkertaiselle katolle, mutta voi olla syytä saada hieman enemmän marginaalia.
Nyt en pidä erityisen tärkeänä saavuttaa suositeltua kaltevuutta niin yksinkertaiselle katolle, mutta voi olla syytä saada hieman enemmän marginaalia.
Kaltevuus herätti myös huomioni, mutta minulla on kanavamuovia, ja se on aivan eri asia. Minulla ei ollut itsevarmuutta sanoa mitä Justus sanoi, että 90x410 kuulosti liian hurjalta. Minulla on 45x210 noin 5 metriä (en muista tarkkoja mittoja) ja se on tavallinen C24-sääntö. Willab ei suosittele sitä, koska se, toisin kuin liimapuupalkki, saattaa taipua, mutta lujuuden pitäisi olla OK (lumivyöhyke 1 tai ehkä 2, Halland).
Rakensimme lasiterassin viime talvena, jossa on lievä kaltevuus ja ilman keskipaaluja. Ratkaisin asian käyttämällä "täysiä" kulmia noin 60 cm seinällä. Rakenne on tukevampi ja notko paljon pienempi. Päädyin kuitenkin hieman yli 1 asteen kallistukseen, mutta aivan rajan yläpuolelle, missä huopakatto on ok. Tein siitä ketjun kuvien kanssa, niin näet miten ratkaisin sen. Käytin liimapuuta suoraan kaikissa palkeissa.
Såg dina bilder. Snygg lösningp-pennan sanoi:
Vi byggde uterum förra vintern med svag lutning och utan mittstolpar. Jag löste det med att ha ”hela” hörn med ca 60cm vägg. Konstruktionen blir stadigare och nedböjningen mkt mindre. Hamnade dock på lite mer än 1 grad men precis ovan gräns för vad papptak är ok för. Gjorde en tråd om det med bilder så ser du hur jag löste det. Körde limträ rakt över på alla balkar.
Kiitos. Epävarmuuteni liittyy siihen, kun minulla on raakalauta + profiloitu peltikatto, miten se vaikuttaa painoihin. Joten tähän tarvitaan rakenneinsinööri.F fb35523 sanoi:Kaltevuuteen kiinnitin minäkin huomiota, mutta minulla on kanalplast ja se on jotain aivan muuta. Minulla ei ollut itseluottamusta sanoa, mitä Justus sanoi, että 90x410 kuulosti liian hurjalta. Minulla on 45x210 noin 5 metrin matkalla (en muista tarkkoja mittoja) ja se tavallisella C24-koolauksella. Willab ei suosittele sitä, koska se voi, toisin kuin liimapuupalkki, taipua, mutta lujuuden pitäisi olla OK (lumivyöhykkeellä 1 tai ehkä 2, Halland).
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Raakapontti plus kattopelti on erittäin kevyt kattorakenne. Yleisesti ottaen suurimmat kattokuormat syntyvät lumikuormasta.
Klikkaa tästä vastataksesi