Hei,
Ajattelin aloittaa amerikkalaistyylisen kuistin (tyyppi) rakentamisen, ja tarkoitukseni on rakentaa terassi katolla talon ulkopuolelle. Ajattelin käyttää hieman paksumpia tolppia kuin tavalliset 95x95, jotka kantavat kattoa. Huomasin, että on olemassa esimerkiksi liimapuupalkkeja 115x115, joista voi tulla hyviä, jos ne maalataan.

Alun perin ajattelin laittaa anturan ulkopuolelle, johon kiinnittäisin tolpat, mutta näyttää siltä, että tavallisia tolppakenkiä on saatavana vain 95x95-tolpille, joten kysymys on, miten kiinnitän tolpat?

Onko saatavana erityisiä tolppakenkiä (jotka eivät ole liian vaikeita löytää), vai toimisiko yhtä hyvin laittaa kantopalkin anturoihin ja sitten loveta liimapuupalkkien kohdalta ja ruuvata ne kiinni kantopalkkiin, kestääkö se yhtä hyvin?

Voit käyttää plintjärn.

Mutta 115x115 kuulostaa hankalalta (ei mahdu mihin tahansa katkaisu-/jiirisahaan jne.), minä olisin käyttänyt esimerkiksi 2 kpl 45x95, jotka verhoat paneelilaudoilla, tai 3 kpl 45x145.

Juuri niin, en edes ajatellut sitä, olen koko ajan ajatellut valmiita pilareita päässäni, mutta tietysti on mahdollista saada mielivaltainen etäisyys pilariraudalla, jos valaa itse...

Syy 115 on saada se tyylikkääksi, tiedän että se on hankalampaa, mutta se tekee kuitenkin melko suuren esteettisen eron, jos voi välttää näkyviä saumoja ja ruuveja tolpassa.

Mitä mieltä olet siitä, jos hakkisimme tolpat ja kiinnittäisimme ne kantopuuhun, onko se huono idea pelkästään lujuuden kannalta?

Saat vähemmän kestävyyttä lovetuksella, mutta myös 95x95 riittää kantamaan painon, jos sinulla ei ole liian pitkää etäisyyttä pylväiden välillä.

Onhan se todella helppoa sahata tuollainen palkki tavallisella kunnollisella pokasahalla.

En usko, että on mitään ongelmia, kun loveat isomman pilarin verrattuna siihen, että ottaisit pienemmän, kiinnitä kunnolla niin se onnistuu hyvin.

• Tykkään
Joak
  • Laddar…
Se on varmaan vain siistittävä talttatalttalla niin, että tolpantuki sopii tolppaan, jos käytät 115x115mm.

Voidaan myös sahata 2 uraa ja painaa tolppakenkä puuhun ja sitten kiinnittää 3-4 ruuvilla läpi.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.