512 lukukertaa ·
10 vastausta
512 lukukertaa
10 vastausta
Ongelmia betonilaajennusten kiinnittämisessä vanhaan valettuun seinään - miten ratkaista?
Jäsen
· STockholm
· 19 viestiä
Minulla on talo vuodelta 1911. Kylmäkellarissa on tila punschverandan alla, jossa on valettu seinä osittain maan alla. Aion rakentaa kannen tämän osan ulkopuolelle ja kiinnittää kantavan palkin valettuun seinään betonilaajennuksilla. Arvaan, että seinä on alkuperäinen vuodelta 1911. Olin varautunut hikiseen poraamiseen betonissa, mutta eipä niin. Pora meni suoraan seinään kuin veitsi sulaan voihin, vaikka minulla on huono iskuporakone. Joillakin paikoilla näin. Toisilla taas se pysähtyi täysin. Niin paljon, että luulin osuneeni raudoitukseen, mutta kun sama tapahtui kolmessa kohdassa - ei minulla voi olla niin paljon huonoa onnea. Luulen, että he ovat valaneet kiveä seinään ja minun huonolla porakoneellani ei ole voimaa siihen. Tämä kuitenkin ratkeaa pian, kun saan sovittimen toimitettuna jättimäiselle porakoneelle, jonka olen saanut lainaksi.
Nyt ongelmaan. Siellä, missä oli niin helppoa porata, ei betonieksanderit tartu kunnolla. Voin kiristää niitä hieman, mutta tuntuu siltä, ettei se tartu niin kovasti kuin pitäisi. Arvaan, että betoni murenee reiässä, kun eksanderi alkaa tarttua.
Mitä mieltä olette ankkurimassasta/kemiallisesta ankkurista reikiin ennen kuin käytän eksanderia? Toki, ei täysin oikein, mutta menetän varmaan eksanderin toiminnan, mutta nyt minulla on nämä (kalliit) pultit...
Vai pitäisikö kokeilla kiilalla ja ruuvata sisään ranskalaista puuruuvia?
Tämä on todella ärsyttävää, sillä tämä on viimeinen vaihe ennen kuin pääsen hauskan pariin - runkojen rakentamiseen ja viimeistelyyn!
Nyt ongelmaan. Siellä, missä oli niin helppoa porata, ei betonieksanderit tartu kunnolla. Voin kiristää niitä hieman, mutta tuntuu siltä, ettei se tartu niin kovasti kuin pitäisi. Arvaan, että betoni murenee reiässä, kun eksanderi alkaa tarttua.
Mitä mieltä olette ankkurimassasta/kemiallisesta ankkurista reikiin ennen kuin käytän eksanderia? Toki, ei täysin oikein, mutta menetän varmaan eksanderin toiminnan, mutta nyt minulla on nämä (kalliit) pultit...
Vai pitäisikö kokeilla kiilalla ja ruuvata sisään ranskalaista puuruuvia?
Tämä on todella ärsyttävää, sillä tämä on viimeinen vaihe ennen kuin pääsen hauskan pariin - runkojen rakentamiseen ja viimeistelyyn!
Perustuksesi on vanhempaa tyyppiä. Tuolloin sementti oli suuri kustannus, joten sitä käytettiin vähemmän. Tätä kutsuttiin prosentille isompien kivien kanssa. Vähän betonia ja sitten kiviä jne., tuloksena oli paljon rakoja kivien välissä, ja betonin lujuus oli kyseenalainen (pehmeä/irtonainen).
Kun poraat kivien väliin, ole varovainen, jotta pora ei tee liian suurta reikää. Jos poraat kohtaan, jossa on kivi, käytä ensin kapeampaa poraa ja sitten sellaista, joka sopii laajenevaan ankkuriin. Älä myöskään paina liian kovaa, sillä se voi aiheuttaa tärinää ja löysätä kiven.
Koska perusta on hieman huokoista, sinun on kiinnitettävä useampia kiinnikkeitä kuin olit suunnitellut.
Aseta laajeneva kiinnike kohtaan, jossa on kivi, ja kivien välisiin kohtiin käytä täyspitkiä tankoja ja ankkurimassaa. Reikä tulee olla (12 mm tangolla noin 16 - 18 mm, 16 mm tangolla 20 - 25 mm). Tämä mahdollistaa ankkurimassan leviämisen koko tangon ympäri. Yritä arvioida perustan paksuus ja poraa niin syvälle kuin uskallat, jotta saat mahdollisimman suuren kiinnityspinnan.
PS Älä kiinnitä kantolinjaa suoraan perustukseen, vaan aseta pala tukkeja kantolinjan ja perustuksen väliin, jotta jää väliin tilaa. Tämä siksi, että sinne aina kertyy irtonaista materiaalia, joka asettuu väliin ja estää puuta kuivumasta kunnolla, mikä nopeuttaa sen lahoamista.
Tämä on mielipiteeni oman kokemuksen perusteella. Varmasti on muitakin tapoja.
Kun poraat kivien väliin, ole varovainen, jotta pora ei tee liian suurta reikää. Jos poraat kohtaan, jossa on kivi, käytä ensin kapeampaa poraa ja sitten sellaista, joka sopii laajenevaan ankkuriin. Älä myöskään paina liian kovaa, sillä se voi aiheuttaa tärinää ja löysätä kiven.
Koska perusta on hieman huokoista, sinun on kiinnitettävä useampia kiinnikkeitä kuin olit suunnitellut.
Aseta laajeneva kiinnike kohtaan, jossa on kivi, ja kivien välisiin kohtiin käytä täyspitkiä tankoja ja ankkurimassaa. Reikä tulee olla (12 mm tangolla noin 16 - 18 mm, 16 mm tangolla 20 - 25 mm). Tämä mahdollistaa ankkurimassan leviämisen koko tangon ympäri. Yritä arvioida perustan paksuus ja poraa niin syvälle kuin uskallat, jotta saat mahdollisimman suuren kiinnityspinnan.
PS Älä kiinnitä kantolinjaa suoraan perustukseen, vaan aseta pala tukkeja kantolinjan ja perustuksen väliin, jotta jää väliin tilaa. Tämä siksi, että sinne aina kertyy irtonaista materiaalia, joka asettuu väliin ja estää puuta kuivumasta kunnolla, mikä nopeuttaa sen lahoamista.
Tämä on mielipiteeni oman kokemuksen perusteella. Varmasti on muitakin tapoja.
Jäsen
· STockholm
· 19 viestiä
Kiitos vastauksesta! Se, mitä sanot, kuulostaa täysin järkevältä. Olin ajatellut asentaa expanders 60 cm välein. Olen asettanut syllpapp bärlina ja perusmuurin väliin. Haluan bärlinan mahdollisimman lähelle muuria välttääkseni, että kuormitus tulee seinästä ulos ja siten antaa momentin/vivun.
Hieman 12 mm gängstång ja ankkurimassa kuulostaa hyvältä idealta. Ärsyttävää vain, että on tullut ostettua paljon betoniexpanders.
Hieman 12 mm gängstång ja ankkurimassa kuulostaa hyvältä idealta. Ärsyttävää vain, että on tullut ostettua paljon betoniexpanders.
Jäsen
· STockholm
· 19 viestiä
Niitä myydään itse asiassa myös foorumin kaupassa.C Christian Norder sanoi:
https://shop.byggahus.se/products/perfohylsa-fast

Jäsen
· STockholm
· 19 viestiä
Seinä ei ole kovin paksu, 20-25 cm. Mutta sisäpuolella olevaa tilaa käytetään, tosin vain säilytykseen ja sen sellaiseen, mutta mutterit ja prikat seinällä näyttäisivät aika rumalta. Eli mielellään ei sellaista. Tuntuu, että kierrevarren ja ankkurimassan käyttö on riittävän hyvä ratkaisu. Kuormitus seinän sisäpäässä ei ole kovin suuri ja kuormitus on vain pystysuuntainen. Joten neljän metrin kantavalla linjalla, jossa on kahdeksan kymmenen kiinnityspistettä, sen pitäisi kestää hyvin.
Juuri nyt istun ja pohdin, pitäisikö minun käyttää pelkästään ankkurimassaa ja jo olemassa olevia M12 betonieksplandereja, joita minulla jo on. Se ratkaisisi ongelman vähän nopeammin ja voisin edetä rakennusprojektissa. Voisin porata ja kiinnittää ekspanderipultit ennen kuin myrsky "Dave" ehtii Tukholman alueelle. Sitten kiristän kaiken huomenna. Tuntuu houkuttelevalta. Olenhan jo ostanut pultit...
Juuri nyt istun ja pohdin, pitäisikö minun käyttää pelkästään ankkurimassaa ja jo olemassa olevia M12 betonieksplandereja, joita minulla jo on. Se ratkaisisi ongelman vähän nopeammin ja voisin edetä rakennusprojektissa. Voisin porata ja kiinnittää ekspanderipultit ennen kuin myrsky "Dave" ehtii Tukholman alueelle. Sitten kiristän kaiken huomenna. Tuntuu houkuttelevalta. Olenhan jo ostanut pultit...
Jäsen
· STockholm
· 19 viestiä
Tein kuten kuvailin yllä. Käytin expanderbultit mutta laitoin ankkurimassaa reikiin. Yhdessä talon kulmassa sadevesi syöksytorvesta oli murentanut betonin, joten suuri osa kulmasta oli poissa. Hyödynsin tilaisuuden täyttää kulma saatuani kantavan palkin paikalleen (sokkeliöljyllä kantavaan palkkiin). Se oli melko helppoa, kun pystyin käyttämään kantavaa palkkia muottina.
Nyt odotan, että betoni saa muutaman päivän kuivua ennen kuin kiristän pultit kunnolla. Lisävakuutena lisäsin muutaman ämpärin kivipölyä neljään kohtaan, pakkasin, laitoin paikan tiiliskiven, sokkeliöljyn päälle ja sitten puristin palan painettua puuta öljyn päälle kantavan palkin alle. Jos se nyt hieman antaisi periksi, on alla siis neljä tukikohtaa, jotka tukevat kantavaa palkkia. Liioittelua? Todennäköisesti ja toivottavasti. Paljon työtä? Ei todellakaan, joten miksi ei?
Nyt odotan, että betoni saa muutaman päivän kuivua ennen kuin kiristän pultit kunnolla. Lisävakuutena lisäsin muutaman ämpärin kivipölyä neljään kohtaan, pakkasin, laitoin paikan tiiliskiven, sokkeliöljyn päälle ja sitten puristin palan painettua puuta öljyn päälle kantavan palkin alle. Jos se nyt hieman antaisi periksi, on alla siis neljä tukikohtaa, jotka tukevat kantavaa palkkia. Liioittelua? Todennäköisesti ja toivottavasti. Paljon työtä? Ei todellakaan, joten miksi ei?
Klikkaa tästä vastataksesi