Huomasin eilen kosteuspilkun katossa (kevytsorabetoni) kotitoimistossa, mitä ei ollut siellä aiemmin. Se ei ollut erityisen märkä, mutta maali irtosi, kun kosketin sitä sormellani.
Soitin vakuutusyhtiöön, joka ajatteli, että minä?! tekisin vesivahinkotarkastuksen. Olen siihen täysin kykenemätön, joten toivon teidän mahtavaa asiantuntemustanne
Asumme rivitalossa, jossa on loiva katto ja sisäinen kattovedenpoistojärjestelmä. Olen ollut tikkailla ja katsellut sisään ullakolle. Tila on kuitenkin pieni ja minulla on astma, joten en ole ryöminyt sisään. En näe putkia tai vastaavia, kun kurkistan sisään – arvaan, että se on kattopalkki, josta otin kuvan, ja joka sijaitsee toimistoni yläpuolella.
Liitän kuva kosteusvauriosta ja todennäköisestä palkista, joka liittyy toimistoon. Voisiko olla, että valokuvaamani palkki on kuljettanut vettä alas?
Se näyttää ehdottomasti vesipisaroilta vasemmalla olevaan palkkiin, revi auki ja tarkista kunnolla. Jos et itse osaa niin pyydä joku, joka osaa. Ulkopuolelta tuleva vesi on vaikea saada vakuutettavaksi vahingoksi, jos koskaan.
Ilmeisesti kyseessä on vesivahinko. Todennäköisesti katto vuotaa. Saattaa tarvita yksinkertaisen toimenpiteen tai monimutkaisemman. Kulkeeko siinä jokin savupiippu, ilmanvaihto tai tuuletusputki? Useimmiten saumakohdat vuotavat. Tarkista vakuutusyhtiöltäsi, korvaavatko he katon läpi tapahtuneet vesivahingot. Heillä on hyvin erilaiset säännöt riippuen katon iästä.
Riippumatta siitä, sinun tulee tutkituttaa ja korjata ongelma mahdollisimman pian. Jos et itse pysty nousemaan ullakolle tarkistamaan asiaa, hanki joku toinen sinne mahdollisimman pian suurempien vaurioiden välttämiseksi.
Huomioimasi kosteusruusu sijaitsee aivan seinän vieressä, joten vesi on saattanut hyvin valua myös seinän sisään. Vakuutusyhtiösi välinpitämättömän asenteen syynä voi olla, että vakuutuksesi ei kuitenkaan kata kattovuotoja.
Meillä on avrinningsrör/dränage? (vad det nu kallas), joka kulkee suunnilleen keskellä jokaista rivitaloa. Mutta luulen, ettei se putki kulje juuri meidän toimistomme kohdalla. Kuitenkin kuulin tänään, että vaurion kohdalla saattaa olla ventilationsrör...pitäisi soittaa jollekin, joka voi tarkistaa sen.
Havunne ju huomioitu sijaitsee täsmälleen seinän vieressä, joten vesi on saattanut valua myös seinään. Syynä vakuutusyhtiösi löysään asenteeseen voi olla, että vakuutuksesi ei kuitenkaan kata katon vuotamista.
Juuri niin - se oli vakuutusvirkailijan ensimmäiset sanat minulle :|
Näyttää siltä, että vettä on voinut valua pystyasennossa olevaa, lyhyttä puupalkkia pitkin. Etsi joku, jonka voit saada katolle ja ullakolle tarkistamaan, miltä siellä näyttää. Ilmeisesti vettä valuu sisään jostain syystä, eikä se korjaannu itsekseen.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.