3 172 lukukertaa ·
9 vastausta
3k lukukertaa
9 vastausta
Korjata 5 cm syvät upotetut kanavat sinibetonissa
Olen vaihtanut lattialämmitykseen kellarissa. Vanhat patteriputket (2-putkijärjestelmä), jotka on nyt poistettu, olivat "upotettu" seinään. Ura on noin 5-7cm syvä ja 10 cm leveä ja useita metrejä pitkä per huone... Seinämateriaali on sinibetonista.
Miten tämä korjataan tehokkaimmin? Useiden kerrosten rappauslaasti C:n lisääminen veisi aikaa. Palojen sahaaminen ytong/siporex:stä ja niiden kiinnittäminen muuraus/rappauslaasti C:llä voisi olla yksi tapa, mutta tuntuu monimutkaiselta ja kestäisi kauan.
Jos harjaan/esikäsittelen uran esimerkiksi pohjustuslaasti A:lla, onko sitten olemassa jotain täyteainetta, jota voin käyttää (kipsilaastin lisäksi). Esimerkiksi jokin tasoitetyyppi kuten korjausseinä sisällä https://www.hornbach.se/shop/Vaggspackel-FINJA-laga-Vagg-15kg/8835586/artikel-detaljer.html
"Pölyä vähentävä seinätasoite täyttöön, tasoitukseen ja sileäksi tasoitukseen seinille ja katolle sisätiloissa. Kerrospaksuus: jopa 100 mm yhdessä kerroksessa. Sopii alustaksi klinkkerille, tapetille ja maalaukselle."
Ystävällisin terveisin
Richard
Miten tämä korjataan tehokkaimmin? Useiden kerrosten rappauslaasti C:n lisääminen veisi aikaa. Palojen sahaaminen ytong/siporex:stä ja niiden kiinnittäminen muuraus/rappauslaasti C:llä voisi olla yksi tapa, mutta tuntuu monimutkaiselta ja kestäisi kauan.
Jos harjaan/esikäsittelen uran esimerkiksi pohjustuslaasti A:lla, onko sitten olemassa jotain täyteainetta, jota voin käyttää (kipsilaastin lisäksi). Esimerkiksi jokin tasoitetyyppi kuten korjausseinä sisällä https://www.hornbach.se/shop/Vaggspackel-FINJA-laga-Vagg-15kg/8835586/artikel-detaljer.html
"Pölyä vähentävä seinätasoite täyttöön, tasoitukseen ja sileäksi tasoitukseen seinille ja katolle sisätiloissa. Kerrospaksuus: jopa 100 mm yhdessä kerroksessa. Sopii alustaksi klinkkerille, tapetille ja maalaukselle."
Ystävällisin terveisin
Richard
MickeTyr sanoi:
Sama täällä, kipsilaasti on kätevä työstää, olen rappannut kellarin seiniä kipsilaastilla ja täyttänyt samanlaisia kanavia, kuten ketjun aloittaja kysyy. Täytin kevytsoraharkkopaloilla, jotka sahasin sopivaan kokoon, ja rappasin koko seinän jälkeenpäin.
Olen tehnyt samanlaista laastilla b ja murskeella lecablokista/ytongista (katkaisuromu jne). Pakattu se reikään. Ulomman osan viimeiset noin 1 cm jätetään ja laitetaan rappauslaasti C tai kipsirappaus (sama kuin muualla seinässä, jotta saadaan sama pinta). Luonnollisesti laastin on kovetuttava ennen kuin pintaa rapataan.
Tein sillä tavalla nyt. Slammittelin hieman pohjalaastilla A, sitten aikaa vievä työ leikata ytong-paloja, muurata laastilla b. Rappaus tulee myöhemmin...B BSOD sanoi:Olen tehnyt samanlaista laastilla b ja kiviaineksella lecablokista/ytongista (sahausjäte jne.). Pakannut sen reikään. Ulompi osa, noin viimeinen 1cm, jätetään ja laitetaan pintalaasti C tai kipsilaasti (sama kuin muu seinä, niin saa samanlaisen pinnan). Tietenkin laastin on kovetuttava ennen pinnan rappaamista.
Olen lukenut/kuullut paljon hyvää kipsilaastista. Juuri tämä seinä on hallin ja autotallin välissä, mutta muut seinät ovat eristämättömiä ulkoseiniä.anders07 sanoi:
Sellaisilla vaurioilla/rei'illä, kuten minun tapauksessani kaivetut kanavat, korjaisitko ne pelkästään kipsilaastilla eli täyttämällä koko vaurion pelkästään laastilla? Vai sekoitanko kipsilaastin ja kipsin tähän tarkoitukseen?
ystävällisin terveisin
Richard
Pelkästään kipsilaastia... Olen korjannut lukemattomia kevytsoraharkko/ytong-seiniäni kipsilaastilla...R RichardRR sanoi:Olen lukenut/kuullut paljon hyvää kipsilaastista. Juuri tämä seinä on eteisen ja autotallin välillä, mutta muut seinät ovat eristämättömiä ulkoseiniä. Sellaisia vaurioita/reiällisiä, jotka minun tapauksessani ovat uritettuja kanavia, korjaisitko sinä pelkästään kipsilaastilla. ELI täyttäisitkö koko vaurion pelkästään laastilla? Vai sekoitanko kipsilaastia ja kipsitasoitetta tähän tarkoitukseen?
Ystävällisin terveisin, Richard
Voidaan lisätä, sekoita laasti hammastahnankaltaiseksi niin, että se pysyy lastassa vaikka kääntäisit sen ylösalaisin.anders07 sanoi:
Kostuta seinä kunnolla (mutta ei niin että valuu) kukkasuihkepullolla ennen kuin laitat laastin.
Voit laittaa useampia kerroksia, mutta mieluiten epätasaisesti alempaan kerrokseen, jotta se tarttuisi paremmin.
Älä kostuta kerrosten välillä.
Vedä pintakerros tasaiseksi puulla, muovilla tai metallilla riippuen siitä, kuinka sileän haluat siitä.
Voit kostuttaa pintaa kun tasoitat/glaseeraat, mutta ole varovainen veden kanssa, sillä siitä tulee helposti kiiltävää ja laikukasta, jos lisäät liikaa tai epätasaisesti.
Klikkaa tästä vastataksesi