Paras vastaus

ota tavallinen hydraulinen kalkkalkki. Se on pehmeä ja helposti muokattava, ja sitä voi käsitellä ja parantaa niin monta kertaa kuin haluaa. Toisin kuin sementtipohjaiset laastit, jotka kovettuvat kivikoviksi ja pysyvät paikoillaan.
 
  • Tykkään
Ulltand
  • Laddar…
Hei kaikki, kaappaan ketjun vähän kun en löytänyt sopivampaa ja en halunnut aloittaa uutta. Olen saanut käsiini suuren erän tiiliä, mutta ne ovat hieman erikoisia. Ne ovat keltaisia reiällisiä tiiliä, joissa on 9 reikää (tiedän, että "tavallisessa" tiilessä saa olla enintään 21 reikää käytettäväksi takan muuraukseen). Liitän mukaan kuvan. Mitä mieltä olette, onko mahdollista käyttää näitä sisätiloissa takan muuraukseen? 1,2 kg painaa tiili.
 
  • Keltainen, yhdeksänreiäinen reikätiili pöydällä lasien vieressä, takana muki.
  • Tykkään
Ulltand
  • Laddar…
B
Tiiliä on eri laatuisia riippuen siitä, mihin niitä käytetään, maa, julkisivu, savupiippu, tulenkestävä jne. Tiedätkö, millaista tiiltä olet ostanut?
 
B BSOD sanoi:
Tiiliä on eri laatuisia sen mukaan, mihin niitä käytetään, maa, julkisivu, savupiippu, tulenkestävä mm.. Tiedätkö, millainen tiili olet ostanut?
Kyllä tiedän, valitettavasti en tiedä, millainen tiili se on. Onneksi en ole vielä maksanut tai hakenut sitä, olen pyytänyt myyjää odottamaan, kunnes olen tarkistanut tiilen ominaisuudet. Olen googlannut kuin hullu, mutta en löydä mitään, mikä näyttäisi tältä. Myyjän mukaan mitat ovat 80mmx80mmx240mm.

Odotan vastausta häneltä.
 
B
Tiiliä koskevat vaatimukset ovat hyvin korkeat. En olisi riskeerannut.

Jos minun pitäisi arvata, niin luulen että se on jonkinlainen julkisivutiili, mutta se on vain arvaus, enkä ole lainkaan varma.

Paloeristystiilet ovat yleensä ilman reikiä, massiivisia kiviä, melko usein kapeampia. Aiotko tehdä avotakan?
 
Joo, jotain sellaista, aion rakentaa massiiviuunin. Se ei oikeastaan vaadi tulenkestävää tiiltä. Sen sijaan niitä käytetään usein tulisijan pohjalla, jos olen ymmärtänyt oikein. Lopussa uunissa ei saavuteta sellaisia lämpötiloja, jotka vaatisivat tulenkestävää tiiltä.

Periaatteena tällaisessa uunissa on, että savukaasut johdetaan pitkää reittiä (ylös ja sitten alas sivuille) kuten kaakeliuunissa, jotta saadaan kaikki lämpö ulos ja maksimaalinen lämmön varastointi.
 
S
Ulltand Ulltand sanoi:
Hei,

Meillä on vanha kakluuni, jossa tulipesän saumaus ei enää ole parhaassa kunnossa. Ajattelin yrittää saumata uudella laastilla, mutta mitä pitäisi käyttää?
Kakluuneissa käytetään yleensä savea.
 
  • Tykkään
Ulltand
  • Laddar…
S
M mhoglund sanoi:
Joo jotain sellaista, aion rakentaa massa-uunin. Ei ole oikeastaan vaatimusta tulenkestävälle tiilelle. Sen sijaan sitä käytetään yleensä tulipesän pohjassa, jos olen ymmärtänyt oikein. Muussa osassa uunia ei saavuteta niitä lämpötiloja, jotka vaatisivat tulenkestävän tiilen.

Tällaisen uunin periaate on johtaa savukaasut pitkän matkan (ylös ja sitten alas sivuilla) kuten kaakeliuunissa, jotta saadaan kaikki lämpö talteen ja maksimaalinen lämmönvarastointi.
Näyttää vuoraus- tai julkisivutiileltä, jota käytetään julkisivuissa, kun halutaan välttää seinän paksuuden lisäämistä liikaa.

Ruotsalaiset säännöt tulisijojen osalta rakentavat 120 mm paksuja tiiliä. Ne ovat ilmeisesti kokemuspohjaisia sääntöjä, joita on käytetty aiemmin ja tiedetään, että ne toimivat.
 
S sinuslinus sanoi:
Näyttää siltä kuin se olisi verhoilukivi tai julkisivukivi, jota käytetään julkisivuissa, kun ei haluta kasvattaa seinäpaksuutta liikaa.

Ruotsalaiset säännöt tulisijoista rakentavat 120 mm paksuja kiviä. Ne ovat varmaan kokemusperäisiä sääntöjä, kun niin on tehty ennenkin ja tiedetään, että se toimii.
Okay, kiitos tiedosta. Joo sittenhän on vain jatkettava etsimistä :) fasen että tiili on niin kallista!!
 
Ulltand Ulltand sanoi:
Hei,

Meillä on vanha kaakeliuuni, jossa sauma tulipesässä ei ole enää parhaassa kunnossa. Ajattelin yrittää saumoittaa uudella laastilla, mutta mitä pitäisi käyttää?
Savilaasti on se, mitä käytetään kaakeliuuneissa. Se johtuu osittain siitä, että jos joudut jostain syystä uudelleen asentamaan kaakeliuunin, kostuta laasti, niin se irtoaa itsestään. Se on myös helppo työstää ja on helppo siivota jälkensä. Miellyttävä luonnontuote, lyhyesti sanottuna.
 
  • Tykkään
Ulltand
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.