minun toinen kysymys oli juuri luftspalt. Mitä se oikeastaan tarkoittaa. Onko se eri materiaalien välinen rako, vai onko kyse siitä, että on olemassa reitti, josta ilma pääsee ulos.. eli ulos rakennuksen ulkopuolelle.

Hei!
Anteeksi, jos käytän kapulakieltä, niin käy helposti, kun on tottunut työhön. Tyttö katsoo minua joskus kummallisesti, kun puhumme remontista. :)

TRP-levy on nimitys sellaiselle levylle, joka on eristyksen yläpuolella kuvissa. En ole varma, mutta luulen, että nimi tulee Trapets-profiloidusta levystä.

Se, mitä tarkoitin sillä, että eristys on "väärällä" puolella levyä, on että jos eristää kuten se on tehty kuvissasi, niin levy on eristyksen kylmällä puolella, se on sitä mitä eristys tekee, se pysäyttää lämmön. Ja kylmällä kovalla pinnalla ilman kosteutta kondensoituu (ajattele kylmää olutpulloa lämpimänä kesäpäivänä).

Jos olisi eristetty levyn ulkopuolelle, olisi levy ollut lämpimällä puolella, eikä ilman kosteus olisi kondensoitunut levylle.

Vaihtoehtona olisi ollut käyttää muovikalvoa, joka estää ilman kosteuden pääsyn, ja tuon muovikalvon pitäisi olla eristyksen lämpimällä puolella samasta syystä.

Ilmarako, jollain tapaa kutsutaan, on yksinkertaisesti pieni etäisyys kahden materiaalin välillä, esimerkiksi julkisivulaudan ja itse seinärungon välillä, tuo etäisyys sallii ilman liikkua ja siten kuljettaa mukanaan kosteutta ja antaa materiaalien "hengittää", niin sanotusti. Tärkeää on, että tuo ilma voi liikkua ulos ylä- ja alapään raosta, koska lämmin ilma nousee.

Toivottavasti selkeyttää :)

//

S
oletteko lapioineet katon lumet pois?
ajattelen, jos olette vahingossa tehneet reiän asfaltissa.
mutta muuten katon rakenne ei näytä hyvältä

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.