Bob_the_builder sanoi:
Se ei pidä paikkaansa... olen pitkään käyttänyt macia (minulla on edelleen powerbook, joka ei tosin ole ollut päällä vuoteen), mutta nykyään minulla on pc, jossa pyörii windows, en ole koskaan kiinnostunut Linuxista ja rakennan puurunkoisia taloja...
;)
Voi ei, tuo teoria ei pitänyt paikkaansa. Ja minä kun olin miettinyt niin pitkään... ;)
 
Ei teoria kaatunut täysin!

Olen erittäin vaikuttunut kivitalojen yksinkertaisuudesta ja myös macistä, minulla on 3 kpl yksi G4 työpaikalla ja yksi G4 globe ja yksi imac G3 kotona!! (pc allergia)

;)
 
Vroom.
Voisi melkein kuulla, kun tämä ketju ajoi ojaan... :)
 
KarlXII sanoi:
Vroom. Voisi melkein kuulla, kun tämä ketju ajautui ojaan... :)
*Paukku* ;) Anteeksi, jos toin häiriötekijän mukaan, mutta kun tämä on minun ketjuni, niin saan syyttää itseäni. Voidaanko yrittää nostaa ketju pois ojasta? Kivi/puu-kysymys näyttää kiinnostavan monia, joten sen ei pitäisi olla täysin mahdotonta.

Miten onkaan talouden, ekologian, energian, sisäilmaston ym. laita kivitalossa?
 
KarlXII sanoi:
Vroom.
Voisi melkein kuulla, kun tämä ketju ajoi ojaan... :)
Nostetaan sitten ketju takaisin tielle!

On tiettyjä perustavanlaatuisia eroja kivi- ja puutalon välillä. Se on rakennusmateriaali.

Kaikki ovat varmasti kuulleet puhuttavan sairastalosta. Se tuli muutamia vuosia suuren energiakriisin jälkeen. Silloin kaikki talonvalmistajat alkoivat eristää talonsa tiukasti, mikä aiheutti monenlaisia ongelmia (home, laho, huono ilmanvaihto...)
Monet näistä ongelmista on nyt korjattu, ja puutalotehtaat ovat saaneet ratkaistua suurimman osan näistä ongelmista.

Viime vuosisadan aikana ;D käytettiin laajalti sinibetonista, joka sisälsi radonia. Ei kovin miellyttävää. Mutta tämän päivän kevyiden betonituotteiden valmistuksessa ei käytetä lainkaan mitään radonpitoista materiaalia.

Mitä haluan tällä sanoa, ei ole olemassa selkeää parasta valintaa, ei tänään eikä huomenna.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että kivitalo on vankempi, tarjoaa miellyttävämmän sisäilman, ja on hiljainen.
Jos joku väittää, että puutalo voi olla yhtä hiljainen (ääneneristävä) kuin kivitalo, hänellä on luultavasti kuulossa vikaa ;)

Kivitalojen ylimääräinen hintapreemio, uskon, että sen voi voittaa tietyllä omalla työllä.

Kyllä, pidän ilmavasta ympäristöstä, kuten korkeasta huonekorkeudesta. Puutalossa, joka toimitetaan valmiina seinäelementteinä, vaihtoehdot ovat rajalliset. Ne kestävät yleensä enintään 2,70 metriä, mutta 2,40 on normaalia.
Jos rakennat kivestä, muurataan vain yksi tai useampi kerros kiveä lisää, ja saat lisäkorkeuden.
 
BoByggarn sanoi:
Den som anser att ett trähus kan bli lika tyst (bullerdämpande) som ett stenhus har antagligen fel på hörseln  ;)
Vasaru? 8)


Nä ärligt talat - att ett betonghus skulle vara mer ljudisolerande än ett trähus köper jag inte. Innan vi flyttade hit bodde vi i ett stenhus med lägenheter.
Något mer lyhört får man leta efter. Man hörde i princip ALLT från grannarna. Huset vi bor i nu är mycket, mycket tystare.
Det ÄR en fråga om konstruktion, inte material.
 
BTW, meillä on 3,60 ja 7 metrin välillä kattokorkeus olohuoneessa.... Mutta totta kai, se ei ole mikään tuotantotalo. Sen sijaan uskon, että useimmiten rakennuslupa rajoittaa viime kädessä, mikä kattokorkeus voi olla.

Ei, uskon, että vain tunne ratkaisee, minkä talon haluaa. Molemmilla vaihtoehdoilla on etuja ja haittoja. Mietimme betonitaloa ennen kuin lopulta valitsimme puutalon, eikä se ole mitään mitä kadumme. Puutalo tuntuu elävältä ja avoimelta, kun taas betonitalo voi tuntua hieman kuolleelta. Moni arvostaa sitä tunnetta... mutta olen asunut kyllästymiseen asti bunkkerissa.
 
KarlXII sanoi:
Puutalo tuntuu elävältä ja avoimelta, betonitalo voi tuntua vähän kuolleelta
I get your point! - viihdyt natisevissa seinissä, joita on puutalossa. Se tekee siitä elävän! ;D
 
Ajattelin vain antaa ketjulle pienen tuuppauksen..
Eihän aihe voi olla jo täysin loppuun käsitelty? :)
 
Niklas L sanoi:
Ajattelin vain antaa ketjulle hieman nostetta..
Ei kai aihe voi olla täysin loppuunkaluttu jo? :)
Kyllä vain, luulen että puutalon kannattajilta on lopussa argumentit... ;)
 
BoByggarn sanoi:
Jodå, jag tror att trähus förespråkarna har slut på argument...  ;)
Stenhusdiggarna verkar inte heller så aktiva... ;)
Jag är tacksam för de svar som har kommit in hittills, det har varit väldigt intressant. Men fortsätt gärna att argumentera.
 
Fru Lind sanoi:
Itse materiaali on halpaa, olemme saaneet tarjouksen 120 000 kivestä 280 m² kaksikerroksiseen taloon.

Avainvalmis kivitalo on noin 20-30% kalliimpi kuin puutalo, luku kasvaa talon korkeuden mukaan. Jos osaa muurata itse, kustannukset ovat murto-osa, koska kivi ei ole se mikä maksaa. Yksi niistä toimittajista, joiden kanssa olemme keskustelleet, uskoo, että kolme kokemattomaa henkilöä ja pieni nostokurki rakentavat kaksikerroksisen kivitalon 14 päivässä. Me laskemme kolmen kuukauden :D
Katsotaanpa nyt, voimmeko saada tämän ketjun käyntiin uudelleen.

Jos rouva Lindin tiedot pitävät paikkaansa, pitäisi pystyä rakentamaan kivitalo naurettavan halvalla (paljon halvemmalla kuin puu), niin kauan kuin osaa muurata sen itse...

Vai?
 
Naurettavan halpa en tiedä, mutta

Jos jätän pois kaikki verkot, IHC, audio/video ja muut turhuudet, rakensin kevytbetonitalon (2000) 208 m2 integroidulla autotallilla jne. halvemmalla kuin naapurit maksoivat Älvsbytalo ODEN:ista.

Sitten muurattiin minä ja appiukko (joka on muurari) kaikki + rappaus. Lisäksi tein kaiken lattian asennuksen, maalauksen jne.

Muuraukseen meni 9 päivää.

Ainoa, mitä kadun, on se, etten rakentanut sisäseiniäkin kevytbetonista.

Seuraava talo tulee ehdottomasti olemaan kellarilla. Täysin kivestä, mukaan lukien katto/välipohjat.

Valitsin kiven henkilökohtaisesti sen yksinkertaisuuden ja joustavuuden vuoksi. Se, että se on kuollut ja epäorgaaninen, on pelkästään positiivistä.
 
TLovskog sanoi:
Naurettavan halpaa en tiedä, mutta

Kun jätän pois kaikki verkostot, IHC, audio/video ja muuta ylimääräistä, rakensin kevytsoraharkkotalon (2000) kooltaan 208 m2, jossa on integroitu autotalli, jne., vähemmällä rahalla kuin naapureilla meni Älvsbytalo ODEN:iin.
...
Kuulostaa todella mielenkiintoiselta. Onko sinulla lisää tietoa siitä, kuinka teit sen, minkälaista "kiveä" käytit, ja voiko henkilö, jolla on peukalo strategisesti keskisormen ja nimettömän välissä, selvitä siitä jne? Yritin päästä verkkosivuillesi tarkistaakseni, mutta näyttää olevan jotain solmua langassa jossain...
 
Kun ketju on taas käynnissä:
Rouva Lind lupasi palata ympäristönäkökulmaan liittyviin tietoihin. Onko joku nähnyt häntä viime aikoina täällä tai onko jollain omia perusteluja jommallekummalle puolelle?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.