Hei,

palvelin lovskog.com:n takana on palvellut minua monta vuotta, mutta on antanut periksi. Valitettavasti minulla ei ole tietenkään varmuuskopioita, mutta työskentelen asian parissa ja pian se on korjattu.

Voin kuitenkin kertoa, että olen hieman skeptinen yllämainitusta tehtävästä, että 3 kokematon voisi rakentaa talon 14 päivässä, joka oli myös 2-kerroksinen. Ainakaan ei 3 kokematon kuten minä.

Lisäksi muut osalliset olivat alussa epäileväisiä, kunnes pystyin näyttämään, että toinen muuraajista oli tehnyt niin 40 vuotta.

Se ei ole vaikeaa, mutta vaatii paljon käytännön käsityötaitoa ja kokemusta, jotta kulmat ja seinät ovat saneella ilmaisia ja suoria. Aika paljon tehdasvalmisteisia osia, jotka on sovitettava jälkikäteen.

Talo rakennettiin kevytbetonista, toimitettu Yxhultilta. Talo on yksikerroksinen T-muotoinen ja se kesti, kuten sanottiin, 9 päivää auringonnoususta -laskuun huhtikuussa 2000.

Suurin ongelma oli nostureiden ja muiden suurempien koneiden vuokraaminen, jotta suurempia palkkeja voitiin nostaa paikalleen. Hyvin harvat olivat kiinnostuneita vuokraamaan tietämystään ja koneitaan niin pieniin töihin.

leikattu ja liimattu hieman:

KYSYMYKSET & VASTAUKSET

RAKENNUSTARVIKKEET

KYSYMYS:
Minulle on tarjottu kunnan tontti ja aion rakentaa yksikerroksisen talon. Yksi kysymyksistä on, pitäisikö meidän rakentaa Ytongista vai puusta. Mitkä ovat 5–10 tärkeintä etua ja haittaa molemmille materiaalivalinnoille?

VASTAUS:
Tehtaalla esivalmistetut puurunkoiset ulkoseinät ja kattorakenteet asennetaan yleensä kahdessa päivässä. Näissä elementeissä ikkunat ja lasitetut ovet on asennettu. Tällöin saadaan nopeasti kosteudenkestävä rakennus, mikä on erittäin tärkeää homeen ja lahoamisen estämiseksi. Puiset ulkoseinärungot voidaan päällystää puupaneeleilla, jotka pintakäsitellään 5–6 vuoden välein. Vaihtoehtoisesti ne voidaan verhota solumuovieristeellä, johon lisätään jollakin tavalla vahvistettu ohut värillinen rappaus. Tämä viimeksi mainittu eristerappaustyyppi on altis iskuille ja kolhuille ja sitä on vaikea korjata. Puisella rungolla on melko heikko lämmönkapasiteetti, eli se ei pysty varastoimaan lämpöä. Tämä voi tarkoittaa, että sisälämpötila nousee korkeaksi pitemmän lämmintä jaksoa aikana kesällä. Puuralternatiivilla on suhteellisen alhaiset tuotantokustannukset.

Kevytbetoniset ulkoseinärungot voidaan myös asentaa elementteinä muutamassa päivässä. Kattotuolit ja ulkokatto asennetaan muutaman päivän kuluttua. Sen jälkeen asennetaan ikkunat ja ovet. Julkisivupinnat päällystetään paksulla tai ohuella vahvistetulla rappauksella, joka maalataan sopivalla värillä. Kevytbetonivaihtoehdon pidempi asennusaika kompensoituu sillä, että sillä on paljon suurempi kostean sietokyky. Se voi imeä kosteutta ilman laho- tai homeriskiä. Kevytbetonirungolla on myös hyvä lämmönkapasiteetti, eli se voi varastoida lämpöä. Tällöin saadaan viileämpi sisäilmasto pitemmän lämmintä jaksoa aikana kesällä. Kevytbetonivaihtoehto aiheuttaa hieman korkeammat tuotantokustannukset kuin puuvaihtoehto.
/Bengt Bengtsson

-------------------------------------------------------------------

Yhdessä rouva Lindin 120 000 kruunun tarjouksen kanssa 280 m2 talon kivistä, kuulostaa siltä, että kevytbetoni on jumalan lahja tee-se-itse-rakentajalle!!!

Mutta jos ollaan rehellisiä, joitakin todellisia haittoja kevytbetonissa täytyy olla, eikö vain???

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.