Hei kaikki!

Talomme on luultavasti yksi yleisimmistä talotyypeistä Ruotsissa (katso allekirjoitukseni) ja siinä on välipohja, joka on tehty jonkin tyyppisestä kevytbetonielementistä sisäänkäynnin ja kellarin välillä. Haluaisin nyt asentaa kiinnityspisteen verstas, joka kestää vähintään 100 kg, jotta voin nostaa moottoreita ja muuta taljojen avulla.

En ole porannut niin paljon näihin kevytbetonielementteihin itse (ja siitä on joitakin vuosia), mutta muistelen, että ne ovat onttoja. Olen hieman huolissani, että iso pala välipohjasta putoaa alas, jos en löydä todella vakaan ratkaisun tähän.

Onko joku, joka tunnistaa tämän tyyppiset betonielementit ja jolla on vinkkejä turvallisesta tavasta kiinnittää minkä tahansa tyyppinen kiinnityspiste, johon voin ripustaa vähintään 100 kg?

Olen nähnyt ratkaisun, jossa asetetaan i-palkki tukineen ulkoseinien kohdalle, mutta se ei oikein houkuttele minua eri syistä...ihan vain tiedoksenne.

Ei ole helppoa ottaa valokuvaa alakattosta, mutta tämä kuva antaa jotain ideaa:
Kuva autotallin katosta, joka on tehty kevyistä betonielementeistä; näkyy myös savuilmaisin ja autotallin oven avauslaite.

Terveisin
Paxman

Luulen, että on vaikeaa saada 100 kg suoraa nostovoimaa ilman, että kiinnittää levyä kevytsoraharkon toiselle puolelle. Oletan, että et ole kovin innostunut siitä, että pitäisi irrottaa yläpuolinen lattia voidaksesi jyrsiä levyn kierrevarren kanssa sinne?

Vaihtoehto voisi olla, että poraat useita reikiä ja asetat ankkurimassaa ja kierrevarren ja kiinnität levyn, joka sitten toimii kiinnityksenä lohkolle.

Ajattelen, että 8 kpl m6 riittäisi jaettuna noin 0,75-1m2 alueelle. Mutta kuten sanottu, en ole rakennesuunnittelija.

Niissä elementeissä on raudoitus, joten luulen, että parasta on tehdä kiinnitys kohti sitä suuntaa, missä elementit ovat, jotta voidaan jakaa paino raudoituksen yli.

Kiitos vastauksesta xLnT!

X xLnT sanoi:
Oletan, että et ole innokas poistamaan lattiaa ylhäältä, jotta voit upottaa levyn kierretangolla?
Hehe...nojaa...en ole kovin innokas rikkomaan parkettia makuuhuoneessa, joka sijaitsee autotallin yläpuolella...:p

X xLnT sanoi:
Noissa elementeissä on raudoitus, joten luulisin, että on parasta kiinnittää ne poikittain, jotta paino jakautuu raudoituksen yli.
Tarkoitatko, että elementtien välissä on raudoitusta, joka pitää ne yhdessä, siis poikittain, kuten näkyvät liitokset?

Se on hieman turhauttavaa, kun ostaa vanhan talon, eikä tiedä miten asiat on rakennettu. En esimerkiksi tiedä, miten tiiliverhous on rakennettu. Jos sen haluaa selvittää, täytyy purkaa asioita, eikä siihen ole kovasti halua. :giggle:

P Paxman sanoi:
Kiitos vastauksesta xLnT!

Hehe...ei, en oikein halua purkaa parkettia makuuhuoneessa, joka on autotallin yläpuolella...:p

Tarkoitatko, että osien välillä on raudoitus, joka pitää ne yhdessä, eli poikki näkyvien saumojen?

On hieman turhauttavaa, kun ostaa vanhan talon, eikä tiedä, miten asiat on rakennettu. Esimerkiksi en myöskään tiedä, miten tiiliverhoilu on rakennettu. Jos haluaa selvittää sen, täytyy purkaa asioita, eikä siihen ole oikein halua. :giggle:
Ei, osien sisällä on valettu raudoitus samansuuntaisesti eli saumojen suuntaisesti. En pysty antamaan sinulle tarkkaa cc-mittaa valitettavasti. Joten jos aiot kiinnittää jotakin, kiinnitä se 90 asteen kulmassa saumoihin, ei osien/saumojen suuntaisesti.

Tarkoitat, että raudoitus on piilotettu tällä tavalla elementtien sisälle:

Kattoon asennettu savunilmaisin ja katon pintoja viivoilla osoittaen mahdollisen piilotetun raudoituksen sijainnin.

Muistaakseni törmäsin sellaiseen raudoitukseen kun kerran kauan sitten porasin kattoon.

P Paxman sanoi:
Tarkoitat, että raudoitus on piilossa elementtien sisällä seuraavasti:

[kuva]

Muistan törmänneeni sellaiseen raudoitukseen, kun joskus kauan sitten porasin kattoon.
juuri niin tarkoitan.

• Tykkään
Paxman
  • Laddar…
Nostan tätä ketjua nähdäkseni, onko kellään muulla lisää panosta tähän kysymykseen. Taas on tullut tarve saada nostopiste autotallin kattoon, ja se häiritsee minua, että en tiedä 100% kuinka nämä palkkielementit on rakennettu. :cool:

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.