Minulla on tullut pieni viivästys rakentamisessa, mikä on ärsyttävää näin joulun alla, kun olisi hieman vapaita päiviä saada jotain tehtyä.
Kunnan vierailtua kyseenalaistettiin, että kattotuolien kiinnitys kestää ja haluttiin, että toimitamme kiinnityksen suunnitelmadokumentit tuulikuormitusta koskien.
Olemme valinneet Huntonin kevyet palkit kattoon keskityksellä 600 ja 1200 riippuen jännevälistä. Valmistajan mukaan nämä tulee katon kallistuksilla alle 15 astetta asettaa kiilan päälle ja viistoruuvata 2 kpl 5x100 mm kummallekin puolelle/kiinnityspiste. Eli 8 ruuvia per palkki. (Rakenne-esimerkki D21)
Ruuvina olemme käyttäneet Essve corrseal 5x100.
Itse palkki on tietysti laskettu kestämään lumikuormat ja murtorajat jännevälin suhteen, mutta juuri kiinnityksessä olen sekä minä, arkkitehti että kirvesmiehet oletuksena pitäneet valmistajan suositusta toimivana.
Keskusteltuani valmistajan, arkkitehdin ja kirvesmiehen kanssa, kukaan heistä ei muistanut koskaan tehneensä erillistä laskelmaa tästä osasta.
Tavallisesti kattotuolin kiinnitys tapahtuu vain kahdella kulmalla + ankkurinauloilla ilman suurempia pohdintoja siitä onko se yli-/alimitoitettu.
Valmistajalta olen saanut apua laskelmaan kuormista, joille palkkien kiinnitys altistuu. Kuitenkin hän ei uskaltanut taata, että ruuvi kestää, sillä se riippuu käytetystä ruuvista jne.
Onko joku kokenut vastaavaa ja onko vähän neuvoja ongelmaani liittyen? Ehkä jopa joku joka osaa lausuuntua, miten tämä kiinnitys tulee toimimaan liitetyistä tiedoista?
Kuten kuvassa näkyy, kiinnitys on vielä auki ja voin ilman ongelmia kiinnittää kulmarautaa kummallekin puolelle toiminnan varmistamiseksi. Kysymys kuuluu kuitenkin miten toimin suunnitelmadokumentin kanssa kuntaan
Boverketin rakennesäännökset (EKS) sisältävät yksityiskohtaiset säännöt tuulikuorman laskemiseksi. Parametreihin kuuluu mm. sijainti maassa, korkeus merenpinnasta sekä muotokerroin, joka riippuu katon tyypistä. Näiden sääntöjen avulla voi laskea enimmäiskuorman (tässä tapauksessa nostovoiman) per palkkikiinnitys. Sitten tätä nostovoimaa verrataan siihen, mitä kiinnitysvarusteet kestävät. Paras kiinnitystyyppi pitäisi olla jonkinlainen haarukka-ankkuri. En usko, että sellaisia on saatavana kyseisessä leveydessä, mutta ne pitäisi olla helppo valmistaa litteästä raudasta.
Jo, Hunton on jo laskenut sen voiman. Minun on kuitenkin hieman vaikea laskea, mitä kiinnitysbeslagit kestävät, omassa tapauksessani 8 viistoon ruuvattua 5x100 tai ehkä yleisempiä kulmarautoja 90x90 ankkuriruuveilla.
Sitten voi kysyä, onko hammarband kiinnitetty tolppiin?
Minua alkaa hieman huolestuttaa ison autotallini katto, joka on kiinnitetty kahdella viisitunnisella, tosin ristikkäin, jokaisessa kattotuolissa/hammarbandissa.
Täytyykö teidän jättää sisään ja saada aineisto hyväksyttyä ennen kuin voitte jatkaa vai tekivätkö he muistiinpanon pöytäkirjaan, että laskelma vaaditaan loppuraporttia varten?
Neljä vinoruuvattua 5x100 antaa hyvän kiinnitysvoiman, essvellä pitäisi olla numerot juuri heidän ruuviensa lujuudelle. Jos sinulla on kuormat eri suuntiin huntonilta, eikö niistä voisi laskea ja verrata ruuvien kanssa?
Täytyykö teidän toimittaa ja saada selvitys hyväksytyksi ennen kuin voitte jatkaa, vai tekivätkö he pöytäkirjaan merkinnän, joka sanoo, että laskenta vaaditaan lopputodistuksen saamiseksi?
Neljä viistosti ruuvattua 5x100 antaa hyvän kiinnitysvoiman, essve:llä pitäisi olla tietoja juuri heidän ruuviensa kestävyydestä. Jos sinulla on kuormat eri suunnista huntonilta, eiköhän niiden perusteella voi laskea ja verrata ruuveihin?
Kyseessä on enemmänkin se, että laskenta vaaditaan, jotta se hyväksytään. Nyt on kuitenkin tilaisuus korjata tämä ennen kuin ensi viikolla muovitan katon kiinni.
Myöhäisen konsultaation jälkeen rakennesuunnittelija uskoi, että sen pitäisi kestää. Mutta se, että lasketaan sen olevan oikein, maksaisi yhtä paljon kuin kulmarautojen asentaminen.
Joten viikonloppuna ruuvataan kulmarautoja, ja silloin saan rakennesuunnittelijalta todistuksen ilman laskentaa, että olen rutkasti yli tarpeen. Low tech -ratkaisu, mutta todennäköisesti järkevin tässä tilanteessa.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.