D DanMicke sanoi:
Joten kysymykseni koski EI sitä, miten saisin paremman rakenteen
D DanMicke sanoi:
Ongelma on ollut, että ei riittänyt, että kerroin, että rakenne ei ollut minulle ongelma.
Kuten minä sen näen, sinulla ei ole päätäntävaltaa siitä, mikä sopii ketjuun vain siksi, että olet luonut sen. Se, mitä täällä kirjoitetaan, ei ole tarkoitettu vain sinulle vaan on tieto, joka tulee pysymään pitkään hyödyksi foorumille ja sen jäsenille.

Jos esitetään rakenne, joka tietyistä näkökulmista katsottuna nähdään vähemmän onnistuneena, on asianmukaista, että mahdolliset ongelmat nostetaan esille. Erityisesti, jos liittyy puhtaasti turvallisuuskysymyksiin.

• Tykkään
Aser ja 13 muuta
  • Laddar…
A
Miten se olisi minun vetoni? Voinko tulla kokeilemaan astumista (kerran) kahteen alimpaan askelmaasi?

Keskustelussa on valotettu, missä suunnittelusi virhe on, ja muut voivat saada selville, mikä virhe oli. Sinua ei kiinnosta, ettei se kestä sitä, mitä portaiden pitäisi kestää. SINÄ olet sitä mieltä, että se on kunnossa, ja se on sinulle ok. Me olemme ymmärtäneet sen asian.

Mutta tämä ansaitsee toiston, sillä olet todella väärässä käsipaino-mokastasi:
Thomas59 Thomas59 sanoi:
Muuten, oikein rakennetut ja mitoitukset portaat kestäisivät helposti 10kg käsipainon, joka putoaa kolmesta metristä.

• Tykkään
RoAd ja 1 muu
  • Laddar…
Alfredo Alfredo sanoi:
Kuten minä näen, sinulla ei ole päätösvaltaa siitä, mikä sopii ketjuun vain siksi, että loit sen. Mitä täällä kirjoitetaan, ei ole vain sinulle tarkoitettu, vaan tietoa, joka säilyy pitkään ja hyödyttää foorumia ja sen jäseniä.

Jos silloin esitetään rakenne, jota tietyiltä osin pidetään vähemmän onnistuneena, on aiheellista nostaa esiin nämä mahdolliset ongelmat. Erityisesti jos kyse on puhtaasti turvallisuuskysymyksistä.
Kuten minä näen, ketjuista, jotka pysyvät otsikon aiheen parissa, on eniten hyötyä. Se helpottaa muita, jotka haluavat, kuten tässä tapauksessa, saada lisää tietoa liiman kestävyydestä. Kun itse löytää vastaavanlaisia ketjuja jostain, mistä on kiinnostunut otsikon perusteella, ja sitten käy ilmi, että muiden aloitteesta avataan täysin toinen keskustelu viesti toisensa jälkeen, ei jaksa käydä koko ketjua läpi.

Ei minulla ole 'päätösvaltaa' ketjujen sisällöstä, enkä tiedä miten voit lukea niin. Mutta hyvä neuvo minulta on pysyä asiassa niin pitkälle kuin mahdollista, jotta muut löytävät etsimänsä helpommin. Tarkoitukseni ei ollut kertoa kaikille, että he voivat jättää kaikki rakennusneuvot huomioimatta, mutta ehkä, että kimalainenkin voi lentää, jos sen voi osoittaa empiirisesti. Muuten, jos olisin rakentamassa portaikkoa, en tuskin menisi ketjuun muuten kuin saadakseni linkkejä hyviin asiakirjoihin tästä aiheesta.

Mikä oikein sai sinut tuntemaan tarvetta lisätä tämä kommentti ketjuun, joka käsittelee liimaa? No, en välitä siitä asiasta, mutta koska ajattelit, että minua pitäisi 'ojentaa', sait vastareflektion ;).

Ajatteletko, että portaikkosi on kuin Harrisburgin onnettomuus?

"Sitten on myös niin, että jos Harrisburgissa tapahtunut todella tapahtui, vastoin odotuksia, niin onhan todennäköisyys sille, että se tapahtuisi uudelleen, niin äärimmäisen pienoinen, että tavallaan voi sanoa, että oli melkein hyvä, että Harrisburgissa tapahtunut tapahtui, jos se nyt todella tapahtui. Koska sitten voi melkein varmasti sanoa, että se ei tule tapahtumaan uudelleen."

• Haha
  • Tykkään
Roger Fundin ja 6 muuta
  • Laddar…
mexitegel mexitegel sanoi:
Ajatteletko, että portaasi on kuin Harrisburgin onnettomuus?

”Sitten on myös se, että jos Harrisburgissa tapahtunut todella tapahtui, epätodennäköisesti, niin onhan todennäköisyys sille, että se tapahtuisi uudelleen, se on niin valtavan naurettavan pieni, että tavallaan voi sanoa, että oli melkein hyvä, että Harrisburgissa tapahtunut tapahtui, jos se nyt tapahtui. Sillä tarkoitan, että voi melkein varmasti sanoa, että sitä ei tule tapahtumaan uudelleen.”
??? Huonosti valittu analogia, täytyy sanoa. Ellet tarkoita, että kuvittelen, että käsipaino ei enää koskaan putoa alas portaita pitkin? Siinä tapauksessa uskallan allekirjoittaa, että se on 'melkein varmaa, että se ei tule tapahtumaan uudelleen' :)

D DanMicke sanoi:
Mikä sai sinut oikeastaan tuntemaan tarvetta laittaa tämä kommentti ketjuun, joka käsittelee liimaa?
Kun annoin liimaneuvoni #45 päätyi ketju seurantalistalleni. Ei se kummallisempaa ollut. :)

• Tykkään
TRJBerg
  • Laddar…
A
D DanMicke sanoi:
men kanske att en humla också kan flyga om man kan påvisa det med empiri.
Mutta et ole todistanut sitä. Se on vain sinun kokemuksesi. Anna minun tulla käymään ja osoittaa kunnon tömisevällä askeleella, että tuo kimalainen ei lennä ollenkaan.

Ja keskustelu on antoisampaa ja opettavaisempaa, kun sitä viedään eteenpäin eri näkökulmista. Lähde mukaan sen sijaan, että näkisit sinulle esitetyt näkökulmat henkilökohtaisena kritiikkinä. Kukaan ei ole vihjannut, että olisit millään tavalla typerys.

Miten liimata puuta, siihen olet saanut hyviä vastauksia. Myös.

• Tykkään
  • Haha
RoAd ja 2 muuta
  • Laddar…
AXS
Joitakin ehdotuksia:
  • Irrota askelma ja käännä se niin, että halkeama jää sisäpuolelle.
  • Sahaa viilto laudan läpi mahdollisimman läheltä murtumaa. Liimaa sitten.
  • Kiinnitä listaruuvilla etupuolelta lisävahvuuden saamiseksi.
  • Vahvista "konsolilla", jonka kiinnität sekä runkoihin että askelmiin. Voit tehdä tämän kaikille askelmoille, jos haluat vahvistaa tulevia vaurioita varten.

• Tykkään
Dilato ja 1 muu
  • Laddar…
Mulvaden sanoi:
Mutta et olekaan todistanut sitä. Sinä vain koet asian niin. Anna minun tulla ohi ja osoittaa kunnon tömisevällä askeleella, että tuo kimalainen ei todellakaan lennä.

Ja ketju tulee antoisammaksi ja opettavaisemmaksi, kun keskustelua viedään eteenpäin eri näkökulmilla. Mene mukaan ja älä näe esille tuotuja asioita henkilökohtaisena kritiikkinä sinua kohtaan. Kukaan ei ole vihjannut, että olisit idiootti millään tavalla.

Kuinka liimata puuhun, siihen olet saanut hyviä vastauksia. Myös.
Onpa j-a jankkausta siitä, kuinka kovasti haluat tulla kotiin ja yrittää rikkoa portaikkoa todistaaksesi, että olen 'väärässä'. Ei ole mitään kunnioitusta siitä, mitä sanon. Enhän 'koke' portaikkoani. Käytän sitä enkä hiippaile varpaillani. Lopeta jankkaus. Voitko mahdollisesti tyytyä siihen, että olen tyytyväinen portaikkooni ja minulla on riittävästi pätevyyttä tietääkseni, onko se vaarallinen? Olet pahempi kuin Twitterissä trollaavat riidanhaastajat. Naamioituna jonkinlaiseksi 'välittämiseksi' toisista. Useimmat näyttävät kuitenkin ymmärtäneen, enkä anna enää aikaa ohjeille, joita en ole pyytänyt. Kauhuksesi olen sanonut, että portaikko, jolla on 'liikaa' ylitysosaa, voi myös kestää. Sinun on elettävä sen kanssa.

• Tykkään
useless
  • Laddar…
AXS AXS sanoi:
Muutama ehdotus:
  • Irrota askelma ja käännä se niin, että halkeama jää sisäänpäin.
  • Sahaa viilto laudan läpi mahdollisimman läheltä murtumaa. Sitten liimaa.
  • Kiinnitä listaruuvilla etupuolelta lisää kestävyyttä varten.
  • Vahvista "konsoleilla", jotka kiinnität sekä runkoon että askelmiin. Voit tehdä sen kaikille askelmille jos haluat vahvistaa tulevia kulumia varten.
Merkityksellisiä ehdotuksia ja olen harkinnut paria niistä.

Vaikea saada uusi suora viilto ilman että se deformoituu suorakaiteen muotoiseksi. Kuten sanottu, aion irrottaa sen, ja ylhäältä päin katsoen näyttää siltä, ettei siitä tule paljon pirstoa, joten toivon saavani suhteellisen puhtaan viillon.

Askelman kääntäminen oli luova neuvo. Riippuu vähän siitä, mihin ruuvinreiät osuvat, mutta ajattelemisen arvoista.

Listaruuvi saa olla melko pitkä ja ohut. Olen miettinyt sitä, mutta luulen, että voi olla vaikea vetää koko matkan loppuun, koska siinä on kuitenkin hieman välimatkaa.

Se konsolioidea oli alusta asti suunnitelmani, tai 90 asteen kulmassa olevat kiertyvät raudat, jotta voin piilottaa pystysuorat osat rungon taakse portaikon takaosaan ja antaa vaakasuorien osien ulottua hieman askelmaan. Siinä vaiheessa tulimme limasauman kestävyyteen, jonka olen saanut selville olevan vahvempi kuin puu, joten ehkä kannattaa kokeilla, riittääkö pelkkä liima.

Mutta hyviä pohdintoja. Kiitos.

richardtenggren
Mielestäni suurin osa on jo käsitelty ketjussa, mutta mitä nuo alumiiniprofiilit oikeastaan tuovat mukaan? :thinking:
Onko se designin kruunu? :geek:

Olisin luultavasti vaihtanut askelman, muuten erottanut murtopinnan, liimannut ja ruuvannut ketjun aiemman kuvan mukaisesti, sekä vaihtanut askelman paikkaa, jos se ei ole sovitettu palakappaleeseen.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
senap ja 2 muuta
  • Laddar…
Mielestäni se oli todella tyylikäs portaat. Vastaus löytyy ehkä aiemmista viesteistä (en jaksanut lukea kaikkia viestejä rakentamisen kiistelyn vuoksi), mutta miksi et vain tekisi uutta askelta?

• Tykkään
DanMicke ja 2 muuta
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren sanoi:
Mielestäni useimmat asiat on jo käsitelty ketjussa, mutta mitä nuo alumiiniprofiilit oikeastaan lisäävät? :thinking:
Ovatko ne kruununa teoksen päällä designmielessä? :geek:

Olen ehkä vaihtanut askelman, muuten erotan murtopinnan, liimaan ja ruuvit edellisen kuvan mukaisesti ketjussa, ja käännän askelman, jos se ei ole sopeutettu vankakappaleen jälkeen.
Oli epämääräinen idea kevyesti painaa askelman takareunaa vakauden vuoksi. Profiilit olivat niin halpoja, että laitoin ne sinne. En voi vastata, osallistuvatko ne mihinkään, mutta minulla oli tunne, että ne antoivat jonkinlaista hyötyä :)

N nybyggarn3 sanoi:
Mielestäni se oli todella tyylikäs porras. Vastaus saattaa olla aiemmissa viesteissä (en jaksanut lukea kaikkia viestejä johtuen kaikesta hälinästä rakenteesta), mutta miksi et vain tee uutta askelmaa?
On sanottu, mutta olen täysin myötätuntoinen. Kuka hemmetti jaksaa etsiä sitä, mikä oli keskittyä ketjussa? Aion ehdottomasti lisätä uuden askelman, jos korjaus ei toimi. Ainoa haittapuoli on oikeastaan se, että uusi askelma ei ole kulutukseltaan samanlainen kuin vanhat ja tulee 'erottumaan'. Mutta tämä vaihtoehto on ehdottomasti olemassa ja onhan se aika yksinkertaista oikeastaan.

PS. Mutta kokonainen kanisteri valkoista pellavaöljyä on kallis, jos tarvitsee vain desilitran ;)

D DanMicke sanoi:
Epäuskoinen onnettomuus tapahtui, kun 10 kg:n käsipaino putosi alas kelluvalta portaaltani ja halkaisi yhden puuportaan syiden pituussuunnassa. Voi itkeä, mutta se on korjattava. Puu ei ole täysin irronnut ja minulla on mahdollisuus tukea sitä kahdella kulmateräksellä. Haluan tietysti myös liimata pinnat.

Olen työskennellyt jonkin verran rakennusalalla ja tavallisella puuliimalla on hyvä maine liitoksen kestävyydestä, kun se levitetään oikein ja puristetaan kovettumisen aikana. Joten se on mitä ajattelen lähinnä. Halusin vain kuulla, tietääkö joku täällä vielä paremman liiman?
Kannattaa muistaa, että tavallinen puuliima ei täytä rakoja. Sen on oltava täydellisesti sopiva kestääkseen.

• Tykkään
DanMicke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.