39 035 lukukertaa ·
183 vastausta
39k lukukertaa
183 vastausta
Kestävin liima puulle?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 727 viestiä
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 727 viestiä
Polyuretaaniliima tarvitsee korkean paineen ja hyvän istuvuuden vahvaa saumaa varten. Ilman painetta siitä tulee vain heikko vaahto.Alfredo sanoi:
Töykeys on ennemminkin siinä, että valitsit melko 'halveksuvan' sävyn, mitä teet jälleen viitaten Knohultiin. Tällaiset elementit viittaavat 'trollaukseen' eivätkä kuulu mihinkään foorumiin. Olen ollut Internetissä alusta asti ja juuri foorumit, joissa ihmiset voivat keskustella asioista, ovat yksi hyödyllisimmistä asioista. Se etiketti, jota suosin, on että käsittelee konkreettisesti esitettyä kysymystä. Se ei tietenkään estä pohtimasta aihetta. Riippumatta rakennusmääräyksistä jne. (joita muuten kunnioitan, kun teen ratkaisuja itselleni sekä olen ollut kosketuksissa niiden kanssa työskennellessäni monta vuotta rakennusalalla) voi myös ymmärtää, että jokin asia toimii hyvin, vaikka rikkookin jotakin 'sääntöä' esimerkiksi ylityksen suhteen. Ja usko minua. Nämä portaat eivät aiheuta minkäänlaista vaaraa kenellekään, paitsi sen riskin, jonka portaat sinänsä aiheuttavat, jos joku astuu harhaan. En ole mikään idiootti, joka epäilee, että ehkä on riski, että askelmat murtuvat ihmisten kulkiessa niissä. Luuleko, etten 15 vuoden jälkeen alkaisi huolestua. Onnettomuus, joka tapahtui, johtui valtavasta voimasta, joka oli paljon suurempi kuin 15 vuoden aikuisten ihmisten kävely, enkä pyri siihen, että portaat kestävät äärimmäisiä painoja, jotka luhistuvat alas. Jos jossain vaiheessa havaitseisin pienintäkään joustoa, ryhtyisin suoraan toimeen ja korjaisin sen. Asia on, että minulla on riittävä arvostelukyky ja nämä portaat kestävät pitkään nykyisessä kunnossa mutta tarvitsevat korjausta onnettomuuden vuoksi. Foorumin tarkoitus on kuulla, jos jollakulla on kokemusta liiman osalta lisätietojen saamiseksi tässä tapauksessa. On ok, jos joku haluaa huomauttaa, että se on teoreettisesti 'väärin', mutta ehkä voisi myös kunnioittaa, onko asia niin tällaisten portaiden kohdalla, ilman että on astunut askeltakaan niillä ymmärtääkseen kuinka vakaa se on. Sillä se on. On olemassa outo halu 'kertoa' muille, että heidän tietonsa eivät vedä vertoja omalle tasolle, mutta on epäkunnioittavaa vähätellä toisten kokemuksia - riippumatta siitä, onko lukenut kaikki maailman rakennusmääräykset.S Skyflakes sanoi:En ole töykeä, mutta tässä foorumissa olemme rehellisiä edistääksemme rakentavaa kehitystä. Portaissa on esteettisesti miellyttäviä elementtejä, mutta ne on rakennettu väärin materiaaliteknisestä näkökulmasta. Jos joku loukkaantuu askelman rikkoutuessa, vaarana on syyte ruumiinvamman aiheuttamisesta. On olemassa rakennusteknisiä sääntöjä, joita on noudatettava, vaikka asuisi Knohultissa ja olisi omaperäisiä ideoita!
En aio pohtia enempää sitä 'hengenvaarallista' asiaa käyttää näitä portaita, sillä tiedän niiden olevan turvallisia. Jos jokin tuntuisi epävarmalta sen lisäksi, että minun on korjattava askelmat vastaavadta kestävyyttä, kuin mikä portailla oli muuten, olisi minulle selvää, että tein jotain väärin rakenteessa. Mutta kuten sanottu, ei ole mitään syytä tai kokemusta olla huolissaan. Joten lukekaa huuliltani: Aion säilyttää nämä portaat, koska ne ovat täysin turvallisia ja vakaita, ja jos ajan myötä jokin toinen viittaa muuten päinvastaiseen, korjaan sen. Sitten jokaisella on vapaus rakentaa portaita kaikkien rakennusmääräysten mukaisesti, täysi kunnioitus siihen. Vaatimukseni on, että kunnioitettaisiin minun näkemystäni siitä, että nämä portaat ovat 100% turvalliset. Minulla on riittävästi kokemusta ja arvostelukykyä todetaakseni tämän.
Täten päätän keskusteluni portaiden turvallisuudesta. Kokeilin ratkaisua (tietenkin ennen kuin viimeistelin sen), joka vaikutti toimivan ja empiirinen 'tutkimus' osoittaa, että vakaat portaat voivat olla olemassa, vaikka jokin sentti sieltä täältä poikkeaakin tietyistä normeista. Se, että voin seistä askelman ulkoreunalla ja joustaa sen joustamatta lainkaan, kertoo minulle, että se kestää kulkea ylös ja alas monien vuosien ajan.
Olen erittäin kiitollinen viesteistä, jotka mahdollistavat optimaalisen tuloksen saavuttamisen askelmien korjaamiseksi (ja askelmien vaihtaminen on mielessäni, jos liimaus ei onnistu). Foorumit ovat alttiita viesteille, jotka EIVÄT käsittele otsikossa olevaa aihetta, ja keskustelut karkaavat siksi usein. Foorumiketjut, jotka pysyvät aiheessa, ovat hyödyllisimpiä.
Kiitos osoitetusta kunnioituksesta!
Sille, joka

Jeez mitä paheksuntaa saa, kun laittaa kuvan jostain. Tykkään yhä enemmän portaikostani, joka herättää sellaista huomiota.
Jos ei pysty pitämään seinässä olevasta kaiteesta kiinni, ymmärrän että se on pelottavaa. Lupaan, ettei ketään pakoteta kulkemaan siitä.. Raskasta se on kyllä kantanut, kuten ämpärillisen sementtiä tai erilaisia kaappeja. Enempää en tarvitse.G gbgustaf sanoi:
Jeez mitä paheksuntaa saa, kun laittaa kuvan jostain. Tykkään yhä enemmän portaikostani, joka herättää sellaista huomiota.
Thomas59
Rakennusveteraani
· Stockholms län
· 3 282 viestiä
Thomas59
Rakennusveteraani
- Stockholms län
- 3 282 viestiä
Vielä yksi henkilö, joka, kuten Hobby Architect, kokee vaikeaksi käsitellä kommentteja, jotka eivät "sovi" TS:n (keskustelun aloittajan) agendaan.
Portaissa on selvästi puutteita rakenteessa/suunnittelussa, koska tuki puuttuu askelman ulkoreunasta (askelman nenä), mikä yhdessä ruuvinreikien murtokohtien kanssa heikentää rakennetta. TS ei myöskään näytä (haluavan) ymmärtää, missä vika on, ja sen sijaan hän arvostelee viestejä, joista hän ei pidä.
On kuitenkin useita yksinkertaisia tapoja "korjata" ja samalla vahvistaa askelman nenää, mutta TS:n ärtynyt asenne saa minut pidättäytymään antamasta vinkkejä.
Portaissa on selvästi puutteita rakenteessa/suunnittelussa, koska tuki puuttuu askelman ulkoreunasta (askelman nenä), mikä yhdessä ruuvinreikien murtokohtien kanssa heikentää rakennetta. TS ei myöskään näytä (haluavan) ymmärtää, missä vika on, ja sen sijaan hän arvostelee viestejä, joista hän ei pidä.
On kuitenkin useita yksinkertaisia tapoja "korjata" ja samalla vahvistaa askelman nenää, mutta TS:n ärtynyt asenne saa minut pidättäytymään antamasta vinkkejä.
Et saa "skit". Saat havaintoja useilta henkilöiltä, jotka arvioivat, että rakentamasi ei ole riittävän hyvää. Luulen, että olet hieman liian herkkä asian suhteen, mikä on myös hyvin yleistä internetissä. Kysymys, joka herää, liittyy alkuperäiseen kysymykseesi, sillä pidän kiinni siitä, että normaalisti rakennettu porras ei olisi hajonnut niin. Joten vaikka haluat liimata, sinun on siedettävä muita - itse asiassa asiaankuuluvia - näkemyksiä.
Kuten sanottu, luulen, että voisin antaa alimmille kahdelle portaalle lyönnin kumpaankin rikkoakseni laudat. Olet täysin fine sen kanssa, sen olemme ymmärtäneet.
Kuten sanottu, luulen, että voisin antaa alimmille kahdelle portaalle lyönnin kumpaankin rikkoakseni laudat. Olet täysin fine sen kanssa, sen olemme ymmärtäneet.
FYI mitä tulee teihin, jotka ovat kiinnostuneita korjauksesta, aion nyt, kun olen ottanut huomioon sen, mikä minulle on relevanttia juuri nyt, tehdä seuraavaa:
Irroittaa askelman. Erottaa niin, että mahdollisimman suuri pinta-ala altistuisi liimalle. Levittää valkoista puuliimaa murtopinnalle. Kiinnittää 4 puristimella askelman suuntaisesti. Painaa ylhäältä alaspäin tasaiselle pinnalle. Sitten odottaa kärsivällisesti viikon. Asentaa ja testata.
Minulla on julkisivutyö käynnissä, joten en tiedä, milloin se onnistuu, mutta lupaan palata asiaan tulosten raportoinnilla, mikä mielestäni on hyvä tapa keskustelupalstalla. Se voi kestää pari viikkoa, mutta sellainen viesti tulee.
Muuten kaikki jatkavat sitä, kuinka huono olen rakenteessa, ja olen ilmeisesti myös "herkkänahkainen", kun haluan korostaa, ettei ole mitään syytä rakentaa koko porras uudelleen. Mutta sille ei voi mitään, kun on tarve laittaa joku "rakennusidiootti" paikoilleen. Kuten tiedän, missä minulla on itseni ja kokemusta omasta arvostelukyvystäni, joten jos haluatte jatkaa keskustelua siitä, tehdään se ilman minun osallistumistani.
Suurkiitokset teille, jotka olette tarjonneet tietoa asiakysymyksessä liittyen kysymykseeni
Irroittaa askelman. Erottaa niin, että mahdollisimman suuri pinta-ala altistuisi liimalle. Levittää valkoista puuliimaa murtopinnalle. Kiinnittää 4 puristimella askelman suuntaisesti. Painaa ylhäältä alaspäin tasaiselle pinnalle. Sitten odottaa kärsivällisesti viikon. Asentaa ja testata.
Minulla on julkisivutyö käynnissä, joten en tiedä, milloin se onnistuu, mutta lupaan palata asiaan tulosten raportoinnilla, mikä mielestäni on hyvä tapa keskustelupalstalla. Se voi kestää pari viikkoa, mutta sellainen viesti tulee.
Muuten kaikki jatkavat sitä, kuinka huono olen rakenteessa, ja olen ilmeisesti myös "herkkänahkainen", kun haluan korostaa, ettei ole mitään syytä rakentaa koko porras uudelleen. Mutta sille ei voi mitään, kun on tarve laittaa joku "rakennusidiootti" paikoilleen. Kuten tiedän, missä minulla on itseni ja kokemusta omasta arvostelukyvystäni, joten jos haluatte jatkaa keskustelua siitä, tehdään se ilman minun osallistumistani.
Suurkiitokset teille, jotka olette tarjonneet tietoa asiakysymyksessä liittyen kysymykseeni
Thomas59
Rakennusveteraani
· Stockholms län
· 3 282 viestiä
Thomas59
Rakennusveteraani
- Stockholms län
- 3 282 viestiä
Kyllä, kuitusuuntaa, murtumista ruuvinreikien kohdalla, tuen puutetta porrasnokan alla ja askelman paksuutta ajatellen yksi painallus riittää katkaisemaan askelman. Se, että askelmat eivät ole oksattomia, vaikuttaa myös rakenteen heikkouteen.Mulvaden sanoi:Et saa "paskaa". Saat havaintoja useilta henkilöiltä, jotka arvioivat, että rakentamasi ei täytä vaatimuksia. Luulen, että olet hieman liian herkkä asiassa, mikä on myös hyvin yleistä internetissä. Heräävä kysymys liittyy alkuperäiseen kysymykseesi, sillä pysyn siinä, että normaalisti rakennettu porras ei olisi rikki niin. Joten vaikka haluat liimata, sinun on siedettävä muita - todella osuvia - näkemyksiä.
Kuten sanoin, luulen, että voin antaa noille kahdelle alemmalle askelmalle jokaiselle painalluksen, jotta laudat katkeavat. Olet täysin ok sen kanssa, kuten ymmärsimme.
TS on kuitenkin tyytyväinen, joten se on hyvä. Kommentit ovat enimmäkseen sitä varten, että muut, jotka harkitsevat portaiden rakentamista, eivät tekisi samoja virheitä kuin TS.
Thomas59
Rakennusveteraani
· Stockholms län
· 3 282 viestiä
Thomas59
Rakennusveteraani
- Stockholms län
- 3 282 viestiä
"Kaikki" eivät ole järkyttyneitä, eikä kukaan yritä laittaa sinua paikalleen. Kukaan ei ole ehdottanut, että sinun pitäisi purkaa ja rakentaa koko portaikko uudelleen. Kukaan ei myöskään ole kutsunut sinua "rakennushölmöksi" tai edes vihjannut, että olisit sellainen.D DanMicke sanoi:FYI mitä tulee teistä, jotka olette kiinnostuneita korjauksesta, aion nyt tehdä seuraavaa sen jälkeen, kun olen koonnut sen, mikä on minulle juuri nyt olennaista:
Irrota askelma. Erota, jotta suurin mahdollinen pinta-ala altistuu liimalle. Levitä valkoista puuliimaa murtopintaan. Kiinnitä 4 puristimella askelman myötäisesti. Paina ylhäältä tasaiselle pinnalle. Odota kärsivällisesti viikon ajan. Asenna ja testaa.
Minulla on julkisivutyö käynnissä, joten en tiedä milloin se tapahtuu, mutta lupaan palata tuloksen esittelyyn, mikä on mielestäni myös hyvää etikettiä aiheen threadissä. Se voi viedä pari viikkoa, mutta sellainen viesti tulee.
Muuten jatkavat kaikki järkyttyneet siitä, miten huono olen rakentamaan, ja ilmeisesti olen myös 'herkkänahkainen', kun haluaa korostaa, ettei ole syytä rakentaa koko portaikko uudelleen. Mutta ei voi tehdä mitään sille, jos on tarve laittaa jokin 'rakennushölmö' paikalleen. Onneksi tiedän, missä minä itse olen, ja olen kokenut oman arvostelukykyni, joten jos haluatte jatkaa keskustelua siitä, se tapahtuu ilman minun osallistumistani.
Suuri arvostus niille, jotka ovat antaneet tietoa kysymykseni ydinasiasta.![]()
Kuitenkin useat ovat yrittäneet auttaa sinua ymmärtämään, mitkä ovat portaikkosi rakenteen heikkoudet ja että se todennäköisesti vaikutti sen rikkoutumiseen, sekä kuinka voit korjata sen. Reaktiosi, kun saat vastauksia, jotka luultavasti koet kritiikkinä rakennelmaasi kohtaan, todellakin leimaa herkkänahkaisuus, ja alat sitten vastustaa väitteitä, joita kukaan ei ole tehnyt (olkiukkoja siis).
Muuten, oikein rakennettu ja mitoitettu porras kestäisi helposti 10 kg käsipainon, joka putoaa 3 metriä.
Puu on elastista vain kuitusuunnassa ja se ei käytännössä taivu poikittain kuitusuuntaa vastaan, joten se on aivan oikein, ei ole odotettavissa, että se taipuu kun kuormitat askelman reunaa. Mitä tapahtuu, on että se voi, ilman ennakkovaroitusta, katketa äkillisesti kun kuormitus kasvaa liian suureksi.D DanMicke sanoi:
Voi olla vaikeaa saada liimaa koko murtumapinnalle. Korjausyrityksen voi toki tehdä, mutta se vaatii varmaan sen, että palaset "rikotaan" täysin erilleen, kuten jotkut ovat huomauttaneet, jotta liimaa voidaan laittaa koko pinnalle. Kuitenkin tällaisessa murtumassa voi olla vaikeaa saada palaset takaisin yhteen, koska näyttää siltä, että murtumassa on myös irti murtuneita pitkiä kuituja. Paras korjaus on mielestäni uusi askelma useiden muiden viestien mukaan, mutta ennen tätä kokeilisin liimausyritystä. Vaikka uskonkin, että on vaikeaa saada siitä kaunista tai edes onnistua saamaan palasia täysin yhteen. Mutta yrityksessä ei ole mitään menetettävää, koska jos askelma on korvattava, se vanha on poiskin otettava.D DanMicke sanoi:
Nyt toimin vastoin omaa lupaustani, mutta kun tiivistit, mikä minulla on 'ongelma', niin tiivistän, miksi sinun ei tarvitse välittää siitä enempää:Thomas59 sanoi:
”Alla” eivät ole järkyttyneitä eikä kukaan yritä asettaa sinua paikoillesi. Kukaan ei ole ehdottanut, että sinun pitäisi purkaa ja rakentaa koko portaikko uudelleen. Kukaan ei ole myöskään kutsunut sinua "rakennushölmöksi" tai edes vihjannut siihen suuntaan.
Sen sijaan useat ovat yrittäneet auttaa sinua ymmärtämään, mitkä ovat portaikkorakenteesi puutteet ja että se todennäköisesti vaikutti siihen, että se meni rikki, sekä miten voit korjata sen. Reaktiosi, kun saat vastauksia, jotka todennäköisesti koet kritiikkinä rakennettasi kohtaan, todellakin leimaavat nopeaa suuttumusta ja alat sitten väitellä väitteitä vastaan, joita kukaan ei ole esittänyt (siis olkiukkoja).
Muuten, oikein rakennettu ja mitoitettu portaikko kestää helposti 10 kg painavan käsipainon, joka putoaa 3 metristä.
1. Minulla on rakentamiskokemusta ja tutkin kaikki portaita koskevat asiakirjat ja rakennusneuvot, joita löysin, ja olen siten täysin tietoinen siitä, että tiettyjen ulkonemien suositellaan olevan, täysin tietoinen siitä, että puun kuidut ovat heikompia sen pituussuunnassa. Joten kaikki, mikä 'korjaa' portaikkorakennettani tässä keskustelussa, oli jo tiedossani. Silti valitsin OMA tapani saada portaat, jotka olivat sekä turvallisia että vision mukaisia sulautua hyvin paikalleen.
2. Visiona oli 'kelluva' suora portaikko yläkertaan ja käyttää kahta 10 cm palkkia runkona. Vastasuunnitelman ulkonemat olivat välttämättömiä voidakseni viistää runkopalkkia niin, etten potkaise varpaitani mennessäni portaissa. Tein testin siitä, miltä askel tuntui, ja totesin, että se vastasi enemmän kuin hyvin vaatimuksiani. Kuten olen itsepintaisesti sanonut, ei ole vähäisintäkään taipumista, vaikka seisoisin 90 kg painoisena askelman ulkoreunalla ja 'keinuisin'. Minulla ei ollut aikomustakaan luoda askelmaa, joka kestäisi 10 kg käsipainon 3 m:n korkeudelta, koska sille ei ollut tarvetta. Otan täysin itselleni syyn huolimattomasta käyttäytymisestäni, joka aiheutti tällaisen tapahtuman, ja otan nyt täyden vastuun korjata se. Ja muuten, mikä tahansa puinen portaikko olisi vahingoittunut niin paljon tällaisesta iskuvoimasta, että sinun olisi joka tapauksessa pitänyt vaihtaa osia riippumatta siitä, tuliko halkeama pituussuunnassa tai suuri reikä askelmaan.
3. Kun olen niin monen vuoden ajan päivittäin käyttänyt näitä portaita enkä ole koskaan kokenut, että ne eivät kestäisi tai taipuisivat, voin päätellä, että vaikka en seurannutkaan rakennusneuvoja pilkulleen, sain portaat, joihin olen ollut ERITTÄIN tyytyväinen kaikki nämä vuodet, sekä ulkonäöltään että täysin turvallisina sellaisina. Kunnon kaide seinässä oli välttämättömyys, eikä sen käyttäjän tarvitse huolehtia tyhjyyteen putoamisesta.
4. Joten kysymykseni EI koskenut sitä, miten saisin paremman rakenteen, vaan hieman neuvoja liiman valintaan tässä rikkoutuneen askelman palauttamisyrityksessä. Aion suorittaa sen ja testata. Jos se ei tunnu yhtä vakaalta kuin ennen, teen uuden askelman. Portaikkoon ei ole mitään syytä tehdä muutoksia, enkä tarvitse vähentää ulkonemaa, koska tiedän jo, että se on riittävä.
5. Jos keskustelu kunnioittaa sitä, että olen testannut portaitani 15 vuotta ja tiedän hyvin, että siinä on runsaasti ylöspäin varaa kuormituksessa ennen kuin jokin askelma katkeaa, on hyväksyttävä, että kokemus ohittaa teoriat. Tein virheen ja se oli käsipainon väärä sijoittaminen. Otan siitä vastuun ja nyt korjaan sen. Kysyin menetelmästä siihen liittyen ja tiedän jo kaiken, mitä ne, jotka sinun mielestäsi ovat tarpeeksi avuliaita valistamaan minua, välittävät kertoa. Ongelma on ollut, että ei riittänyt, kun kerroin, että rakennus ei ollut minulle ongelma. Enkä ole herkkänahkainen enemmän kuin reagoidessani kommentteihin, jotka eivät voi olla alentavia, ja sellaisia löydät keskustelusta. Ja sellaisia löytyy monista keskusteluista. Implisiittisesti he katsovat, että olen 'rakennushölmö', enkä voisi vähempää välittää. Sillä kuten sanoin, minulla on oma arviointikykyni ja luotan siihen.
NÄIN se oli puoleltani sanottu. Elä hyvää elämää!
Viimeksi muokattu: