Palataksemme kysymykseen. Jos aiot liimata ja saat puhtaat pinnat ilman rakoja, tavallinen puuliima riittää tekemään portaasta yhtä kestävän kuin aiemmin. Haasteena on saada saumasta niin puhdas, kestävä ja näkymätön. Ottaen huomioon portaan rakenteen, minusta näyttää helpommalta vaihtaa rikkoutunut askelma. Jos se on niin yksinkertaista kuin miltä näyttää, niin se on pienin riski eikä enempää työtä.
Täytyy vain kokeilla yksinkertaisesti. Jos se ei toimi, vaihdan tietysti askelman. Ainoa syy yrittää korjata se on se, että uusi askelma erottuu niin paljon kulumiseltaan.
Mutta palatakseni liimaamiseen. Joku ehdotti ottamaan askelman irti ja vetämään murtopinnan erilleen saadakseen tasaisemman liimauksen. Ehkä se on parempi (vaikka se hieman arveluttaa) kuin yrittää tarkasti saada liimaa nykyiseen halkeamaan? Luonnollisesti käytän 3-4 puristinta ja annan sen kovettua pari päivää, vain turvallisuuden vuoksi.
Muuten, minusta olet myös tehnyt tyylikkäät portaat, unohdin sanoa sen.
Ei, tietenkään edes kunnolla rakennettu tammiporras ei kestä vaurioita sellaiselta ystävälliseltä. Mutta se ei tule katkeamaan niin.
Ja en usko sinua, kun sanot, että voit seistä askelmiesi reunalla ja hyppiä vähän niin, että se ei jousta. Haluan nähdä sen elokuvassa, kun se tapahtuu siinä tapauksessa!
Aiheeseen liittyen: monet puristimet koko matkan varrella, ja varmista, että se puristuu täysin suoraan. Ehkä myös alaspäin.
Kiitos.
Ei 10 cm:n tammi todennäköisesti menisi poikki.
Sinulla on kuitenkin virhe joustossa. Särkohyttelin juuri askelman reunalla. Ne eivät liiku. En jaksa filma, sinun täytyy uskoa minua sanastani
Laskin hieman, mikä voima porrasaskelmaan kohdistui törmäyksessä. Erilaisten oletusten perusteella päädytään noin 1500 kg painon vastaavaan kuormitukseen jossain 1/100 sekunnin ajan.
Laskin hieman millaisen voiman porrasaskelma koki iskuhetkellä. Erilaisten oletusten perusteella päädyin siihen, että kyseessä oli rasitus, joka vastasi vähintään 1500 kg:n painoa noin 1/100-osasekunnin ajan.
Kyllä se oli sellainen epätodennäköinen tapahtuma, johon ei uskoisi. Remontoin julkisivua ja ikkunoita, ja olin maalannut ikkunoita pellavaöljymaalilla yläkerrassa. Olin asettanut hantelin (40 cm ikkunasyvennys) sisäpuolelle portaiden yläpuolelle, jotta ikkuna ei aukeaisi tuulen puuskassa. Ja muutama päivä myöhemmin olin ulkopuolella maalaamassa, ja aivoni kytkeytyivät pois päältä, kun työnsin hieman ikkunaa saadakseni paremmin otteen pensselillä. Sisäpuolella kuului KA-BOOOM, ja tiesin heti, että se olisi jotain harmillista katseltavaa. Porrasaskelma sai suoran iskun askeleen ulkoreunaan. En yhtään ihmettele, että puu ei kestänyt sitä. Aina joskus tulee pieni aivopieru. Ainakin minun iässäni
Jos tämä porras sijaitsee ulkona sadesäällä, voit unohtaa tavallisen valkoisen liiman.
Jos se on ulkona, sinun täytyy vaihtaa se polyuretaani liimaan.
Protte
Jos tämä porras on ulkona sateessa ja rännässä, voit unohtaa tavallisen valkoliiman.
Jos se on ulkona, sinun on vaihdettava polyuretaaniliimaan.
Protte
prototypen sanoi:
Jos tämä porras on ulkona sateessa ja rännässä, voit unohtaa tavallisen valkoliiman.
Jos se on ulkona, sinun on vaihdettava polyuretaaniliimaan.
Protte
Kaikki sade ja ränni tapahtuvat portaikon domänin ulkopuolella
Älä suutu, mutta vahvistan, että ulkonema on liian suuri portaissasi tämän materiaalin ja askelman paksuuden kanssa. Mutta asiaan:
Miksi et halua vaihtaa tätä astetta? Se on helpoin tapa. Mutta jos vaadit sen korjaamista, sinun on murrettava askelma kokonaan voidaksesi liimata sen kunnolla. Lisäksi käyttäisin pitkiä ruuveja (noin 3 cm lyhyempiä kuin askelman syvyys - 6 mm halkaisijaltaan) ruuvattuna takareunasta. Parempaan tulokseen voit porata syvennyksen ruuvin kannalle ja täyttää sen puutapilla. Olisi hyvä idea hioa kaikki asteet tällä tavalla.
Olen pahoillani, mutta: Nämä askeleet eivät näytä hyväkuntoisilta. Asutko Tukholmassa? Uskallatko lyödä vetoa siitä, että voin ensimmäisellä yrittämällä talloa ne hajalle? Jotain, mitä en ole lähelläkään tehdäkseni missään normaalissa portaikossa, pitäisi mainita. Jotain, joka pitäisi olla mahdotonta, väittäisin.
edit (unohtui)
Käyttäisin tilaisuuden hyväkseni vaihtaakseni kaikki askeleet parempiin. Yläosassa jonkinlainen ongelma seurauksena, joka on ottamisen arvoinen. Ota kuva siitä osasta, jos haluat apua ratkaisun löytämisessä.
Kaikki kuvan portaat näyttävät olevan taipuneita.. kuidut eivät jaksa kantaa ikuisesti. Se johtaa uupumukseen.
Voi pudottaa lasin klinkkerille, joka kestää. Mutta seuraavalla kerralla, kun koskee siihen, se räjähtää.
Vain koska se on toiminut tähän asti, ei tarkoita, että se on oikea tapa. Kuuntele niitä, jotka esittävät jotain järkevää sen sijaan, että torjuisit sen ylpeytesi vuoksi.
Lisäksi se, että näytät kuvia vangstyckeistä ruuveilla, osoittaa myös, että et ole aivan ymmärtänyt esitettyä asiaa?
Kukaan ei tarvitse huolehtia kestävyydestä. Riippumatta ylityksestä, vankilenkkien tuesta ja puun pituussuunnasta rakenteessa, se on kauttaaltaan tukeva porras täyden kantavuuden kanssa eikä pienintäkään 'jousto' askelmissa. Teoria on yksi asia, mutta 15 vuoden empiirinen tutkimus on osoittanut, että mikään edellä mainituista ei ole huolenaihe. Jos teoria sanoo, että kimalainen ei voi lentää, ilmeisesti teoria on tarkistettava.
Se, joka lukee viestit, näkee, että kysyn sopivaa liimaa ja alun perin suunnittelin tukemista kulmateräksellä. Kun huomautettiin, että liimaliitos 'on vahvempi kuin muu osa puuta', keskustelu siirtyi siihen, riittäisikö pelkkä liimaus, jos se tehtäisiin optimaalisesti.
Uuden askeleen asentaminen on luonnollisesti vaihtoehto, josta olen aina täysin tietoinen. Mutta jos korjaus riittäisi, välttyisin erottuvalta ulkonäöltä askelmassa, kun muissa on valkoista pellavaöljyä 15 vuoden kulutuksella.
Viimeisissä postauksissa lisätään jotain, nimittäin suositus irrottaa ja vetää osat erilleen, jotta päästään levittämään liimaa kaikille pinnoille. Ehkä parasta saada vahva liitos, vaikka on vastenmielistä erottaa kaikki, mikä nyt pitää yhtä?
Ja voin yhä ajatella vahvistavani kulmateräksellä, jos kuitenkin käy niin, että liimaliitos EI vastaa alkuperäisen porrasaskelman kestävyyttä.
Kokeile Karlssons klisteriä, koska olet kiinnostunut empiirisistä kokemuksista.
Ei kestävä!?!? Säästä röyhkeytesi. Siinä on kaksi 10 cm palkkia vahvistettuina alapuolelta 5 mm rautakiskoilla, ja minä, joka painan 90 kg, olen kulkenut ylös ja alas sen 15 vuotta. Että se ei kestänyt 10 kg massiivista käsipainoa 2m korkeudelta on anteeksiannettavaa. Se on j-vligt tyylikäs ja hyvä portaikko. Kiitän, ettei minun tarvitse lukea viestejä, jotka eivät lisää mitään kysymykseen sinänsä.
En ole röyhkeä, mutta tällä foorumilla olemme rehellisiä edistääksemme rakentavaa kehitystä.
Portaikossa on esteettisesti houkuttelevia elementtejä, mutta se on väärin suunniteltu materiaaliteknisestä näkökulmasta. Jos joku loukkaantuu askelman rikkoutuessa, voi sinua uhata syyte ruumiinvamman aiheuttamisesta. On olemassa rakennusteknisiä sääntöjä, joita täytyy noudattaa, vaikka asuisitkin Knohultissa ja sinulla olisi omia inspiroivia ideoita!
Ja ei myöskään tarvitse hankkia muuta kuin kunnollista 'tavallista' valkoista puuliimaa? Kaikki ovat samaa mieltä tästä?
Epätasaisilla liimapinnoilla ja puuttuvilla tikkuilla olisin käyttänyt PU-liimaa. Olen liimannut melko "hauraan" tuolin, joka on saanut "samankaltaisia" vaurioita melko paljon kuormitetussa osassa, ja se kestää edelleen monien vuosien jälkeen.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.