K
C cpalm sanoi:
Mutta sehän on juuri kysymys. Kuinka hyvin se kestää?
Olemassa olevat talot, joissa on vanhat masoniittijulkisivut, ovat elävä todiste siitä, että se pitää. Ainakin oikeissa olosuhteissa (eikä, en puhu taloista aavikolla). Näyttää kylläkin kamalalta, mutta kosmetiikan merkitys ei ehkä olekaan täällä niin tärkeä (?) Mutta se ei ole mädäntynyt tai homehtunut pois.

En itsekään tekisi julkisivua masoniitilla, mutta mitkä ovat todisteet siitä, että se ei tule toimimaan?
Onhan se niin yksinkertaista, että talot joita olen nähnyt. Ja muut, joilta olen kuullut, jotka ovat purkaneet sellaisen julkisivun, ovat sanoneet siitä vain pahaa ja huonosta kestävyydestä. Mutta onko syy masoniitissa itsessään vai puuttuuko tuuletusväli tai onko jokin muu taustallaan ongelma, en voi tietää. Ja jos luet viestini uudelleen, näet, että en ole väittänyt, että se ei tule toimimaan, vaan olen vain skeptinen sen kestävyyteen. Ja punnitsen tätä ts:n mainitsemia tärkeitä syitä vastaan.

• Haha
  • Tykkään
guggen ja 1 muu
  • Laddar…
Masoniitti itsessään kestää varmasti monta vuotta (vaikka se meneekin kuprulle ja rumaksi). Suurin ongelma, jonka näen, on sahanpuru suoraan masoniittia vasten.

Omistin 1900-luvun alkupuolelta olevan hirsitalon, jossa ulkopuolella oli masonitti ja ohuet puulistat. Maalattu Falu rödfärg:llä. Talo ei ollut pysyvästi lämmitetty, vaan sitä oli käytetty pesutuvana ja kylmävarastona. Ei muovia tai muuta tiivistä, joten kosteus liikkui vapaasti. En tiedä tarkalleen, milloin talo verhottiin masonitilla, mutta koska tiedän ketkä sen tekivät, sen olisi pitänyt olla 80-luvulla.

Kauempaa katsottuna se näytti ihan hyvältä ja masonitti täytti ehdottomasti tarkoituksensa. Eli sai sen näyttämään "oikealta" puujulkisivulta pienemmillä kustannuksilla. Lähietäisyydeltä nähtynä Masonitti kupruili selvästi, oli höylätty ja alareunassa sekä kaikissa saumoissa oli rappeutunut. Joissakin paikoissa puulistat ja naulankannat eivät jaksaneet pitää kiinni kupruilevasta masonitista, ja siellä irtosi joitakin suurempia paloja.

Homeinen - ei.
Kestänyt säätä ja tuulta - jep.
Näytti hyvältä kaukaa - jep.
Näytti paskalta ja halvalta 30-luvun huijaustuvulta kun tuli lähelle - kyllä vain.

• Tykkään
guggen ja 2 muuta
  • Laddar…
P
Kapsyl Kapsyl sanoi:
Minulla on kolmen kerroksen vaja mökilläni, jossa alakerta oli suunniteltu autotalliksi ja siihen asennettiin portti, joka veivattiin ylös. Ollakseen 75-vuotias ja koskaan maalamatta portin valmistamisen jälkeen on masoniitti yllättävän hyvässä kunnossa.
Mutta suurin ero TS:n ajatteleman rakenteen kanssa on, että sinulla on masoniitin takana avoin tila, TS aikoo laittaa sahanpurua sisäpuolelle, joka tulee kostumaan ja homehtumaan, mikä puolestaan lahottaa ja leviää runkoon aiheuttaen vaurioita.

• Tykkään
AG A
  • Laddar…
R Rodgar Den Frie sanoi:
Pystysahatut sahatavarat niin tiiviisti kuin mahdollista
Vahva pahvi
Kutterspån
45 x 220: syll, pystysuorassa cc 120, hammarband
45 x 45: 2 kpl kortlingar lohkoissa cc 80
Masonit
Pystysahatut sahatavarat niin tiiviisti kuin mahdollista

Kuvaile mielelläsi, miten ajattelet...
Ajattelen, että sinun pitäisi jättää kortlingar pois lohkoista, jos aiot eristää kutterspån:illa, se saattaa roikkua.

Kiitos kaikista vastauksista

Luen ja pohdin

K
Mitä vastauksia olet saanut professorilta?

K Kling 1 sanoi:
”Nu har jag kontaktat en professor i byggnadsfysik på Chalmers och bett honom om hans tankar kring min konstruktion”

Kun haluan rakennusvinkkejä, puhun mieluummin yhden tai mieluiten useamman kokeneen rakentajan kanssa kuin professorin, vinkkejä pullaresepteistä kysyn mieluummin iloiselta leipurilta kuin kemistiltä😀.
Samaa mieltä. nyt olen koulutettu ja kaikkea korkeakoulupisteiden kanssa.

Mutta olen seurustellut kahden rakennusinsinöörin kanssa siitä lähtien, kun ostin talon, ja molemmat ovat sanoneet "oi kuinka paljon enemmän osaat taloista kuin minä".

Akateemikot ovat hyviä monessa (mikä "moni" onkin oppineiden väittelyn kohteena). Mutta harvoinpa he ovat niin taitavia kuin luullaan oikeassa elämässä. Meillä on varastointi niille, joita on mahdotonta käsitellä, kuten tohtorinhakupaikat, professuurit ym. Joten tavalliset ihmiset välttyvät näkemästä heitä liian usein 🤣

Kulkutan hieman ja vitsailen, mutta ei se ole kaukana todellisuudesta...

K Krux sanoi:
Mitä professori on sinulle vastannut?
Odotan vastausta

• Tykkään
Krux
  • Laddar…
Appendix Appendix sanoi:
Samaa mieltä. Nyt olen koulutettu ja minulla on paljon korkeakoulupisteitä.

Mutta olen seurustellut kahden rakennusinsinöörin kanssa sen jälkeen kun ostin talon, ja molemmat ovat sanoneet "oi kuinka paljon enemmän sinä tiedät taloista kuin minä".

Akatemikot ovat hyviä monessa asiassa (mistä "monessa asiassa" oppineet kiistelevät). Mutta harvoin he ovat niin taitavia kuin luulee tosielämässä. Meillä onhan säilytystilat niille, joita on mahdotonta käsitellä, esimerkiksi tohtorinhankkeet, professuurit ja niin edelleen. Siten me tavalliset emme näe heitä liian usein 🤣

Veistelen ja vitsailen hieman, mutta ei se ole kovin kaukana todellisuudesta....
Kerro meille, mitä tiedät seinärakenteestani. Olemme uteliaita.

Saitko vastauksen professorilta 😉

Vinkkini on rakentaa hyväksi todetuin menetelmin Ruotsissa, rankarakenteisena ja perinteisellä paneeliverhouksella, mikä on pitkällä tähtäimellä edullisinta. On syy siihen, miksi melkein kaikki talot rakennetaan niin ja ei masoniitista.

Masonit tuntuu enemmän joltain, jota näkee kodittomien leireissä.

• Haha
  • Tykkään
Anonymiserad 405730 ja 1 muu
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.