12 822 lukukertaa ·
100 vastausta
13k lukukertaa
100 vastausta
Kestääkö Masonite säätä ja tuulta?
Luulin, että kirjoitit aiemmin suurista talovalmistajista ja heidän tuotannostaan, mutta näytät olevan joustava ajattelussasi ja vaihdat nopeasti keskittymistäRejäl sanoi:Se, että julkisivuja ei verhoilla peltillä, johtuu monista syistä esim. Ne ovat erittäin herkkiä, missä pieninkin epätäydellisyys näkyy, tavallinen ihminen ei voi tehdä sellaista julkisivua ilman, että kääntyisi peltisepän puoleen ikkunoiden ja ovien ympärillä jne...
Jos masonitilla ja lukkoseinämällä olisi toiminut julkisivuna, monet talonvalmistajat olisivat varmasti käyttäneet sitä...
Jos ihmiset haluavat masonit- tai peltijulkisivun, tuottajat tietysti tarjoavat sitä, mutta useimmat asunnon ostajat luultavasti pitävät sitä liian rumana, vaikka se onkin nopeaa, halpaa ja suhteellisen kestävää.
Mitä olet laskenut, mikä on hinta- ja aikasäästö, kun käytät levyjä verrattuna puupaneeliin?R Rodgar Den Frie sanoi:Kiitos kaikille teille, jotka jaatte ajatuksianne ja kokemuksianne Masonitin käytöstä ulkorakenteissa.
Otan vastaan kaiken, mitä jaatte kanssani, ja teen yhteenvetolaskelman.
Nyt olen ottanut yhteyttä professoriin rakennusfysiikan alalta Chalmersista ja pyysin hänen ajatuksiaan koskien rakennettani.
Toivon saavani vastauksen. Jos saan vastauksen, jaan sen luonnollisesti täällä, jotta voimme yhdessä keskustella asiasta eteenpäin.
Kiitos teille kaikille toistaiseksi. Jatkakaa jakamista täällä. Luen kaiken suurella mielenkiinnolla.
Kaikkea hyvää
Rodgar
H
HEM2121
Jäsen
· Västra Götaland
· 5 627 viestiä
HEM2121
Jäsen
- Västra Götaland
- 5 627 viestiä
Ei, masoniitti muodosti todennäköisesti tuulensuojan ja seinä saattoi kuivua sekä ulos- että sisäänpäin luonnonmateriaalien käytön ansiosta, ja itsevetoinen ilmankierto savupiipun kautta biopolttoaineiden avulla oli normaalia.H HEM2121 sanoi:
https://byggnadsvard.se/vard-och-underhall-av-masonit/
Satuin näkemään tämän ketjun juuri kun olin lukenut tämän artikkelin.
Satuin näkemään tämän ketjun juuri kun olin lukenut tämän artikkelin.
K
Kapabel
Omatoimirakentaja
· Värmland
· 372 viestiä
Kapabel
Omatoimirakentaja
- Värmland
- 372 viestiä
"Nyt olen ottanut yhteyttä rakennusfysiikan professoriin Chalmersissa ja pyytänyt häntä kertomaan ajatuksiaan liittyen rakenteeseeni"R Rodgar Den Frie sanoi:Kiitos kaikille, jotka jaatte ajatuksianne ja kokemuksianne Masonitista ulkonaisena rakennusmateriaalina.
Otan vastaan kaiken, mitä jaatte, ja teen yhteenvedon.
Olen nyt ottanut yhteyttä rakennusfysiikan professoriin Chalmersissa ja pyytänyt häntä kertomaan ajatuksiaan liittyen rakenteeseeni.
Toivon saavani vastauksen. Jos saan vastauksen, jaan sen tietysti täällä, jotta voimme yhdessä keskustella siitä eteenpäin.
Kiitos kaikille siihen asti. Jakakaa mielellään lisää täällä. Luen kaiken suurella mielenkiinnolla.
Kaikkea hyvää
Rodgar
Kun haluan rakennusvinkkejä, puhun mieluummin yhden tai mieluiten useamman kokeneen rakentajan kanssa kuin professorin kanssa. Jos haluan vinkkejä pullaresepteihin, kysyn mieluummin iloiselta leipurilta kuin kemistiltä😀.
Jäsen
· Västernorrland
· 12 029 viestiä
Juttu ei ole ensisijaisesti kyse masoniitista itsestään. Kyse on siitä, että jos muut materiaalit masoniitin läheisyydessä eivät koskaan saa mahdollisuutta kuivua. Silloin syntyy ongelmia. Vapaasti makaava masoniittilevy aavikolla kestää luultavasti satoja vuosia, mutta sama levy epäilyttävässä julkisivussa sateen piiskaamalla rannikolla ei todennäköisesti kestä kauan. Onhan se monia tekijöitä, jotka vaikuttavat, eikä vain itse rakenteeseen.
Olet nyt saanut todella monia vastauksia kysymykseesi. Kaikki, paitsi kaksi luullakseni, ovat yhtä mieltä siitä, että masonit on hyvin huono materiaali siihen tarkoitukseen. Mutta sen sijaan otat yhteyttä professoriin. Olisitko ottanut yhteyttä professoriin, jos useimmat täällä olisivat sanoneet, että masonit/rakennelma oli hyvä? Jos minun pitää arvata, niin et olisi!R Rodgar Den Frie sanoi:Kiitos kaikille teille, jotka jaatte ajatuksianne ja kokemuksianne Masonitin käytöstä ulkomateriaalina.
Otan kaiken huomioon, mitä jaatte, ja teen yhteenvedon.
Nyt olen ottanut yhteyttä rakennusfysiikan professoriin Chalmersilla ja pyysin hänen näkemyksiään koskien rakennelmaani.
Toivon saavani vastauksen. Jos saan vastauksen, jaan sen tietysti täällä, jotta voimme yhdessä keskustella siitä edelleen.
Kiitos teille kaikille tähän asti. Jakakaa mielellään lisää kokemuksianne täällä. Luen kaiken suurella mielenkiinnolla.
Kaikkea hyvää
Rodgar
Rakennustekniikan professori on hyvä monissa asioissa. Hän voi laskea, miten rakennelmasi, mukaan lukien masonit, pitää lämpöä, sekä onko konvektioriskiä. MUTTA, hänellä ei ole enemmän kokemusta kuin muillakaan siitä, miten masonit kestää ulkona sateessa, tuulessa ja auringonpaisteessa.
En vain voi ymmärtää, miksi olet niin valtavan kiinnostunut käyttämään masonitia seinässä?
Lisäksi ihmettelen, miksi kysyt, kun olet päättänyt vain yhdestä vastauksesta.
KiitosA AG A sanoi:Olet nyt saanut erittäin monia vastauksia kysymykseesi. Kaikki, paitsi kaksi luulen, ovat yhtä mieltä siitä, että masoniitti on erittäin huono materiaali tähän tarkoitukseen. Mutta sitten otatkin yhteyttä professoriin sen sijaan. Olisitko ottanut yhteyttä professoriin, jos suurin osa täällä olisi sanonut, että masoniitti/rakenne oli hyvä? Jos saan arvata, et olisi!
Rakennustekniikan professori on hyvä monessakin asiassa. Hän voi laskea kuinka rakenteesi, mukaan lukien masoniitti, pitää lämpöä sekä onko konvektiosta riskiä. MUTTA, hänellä ei ole enempää kokemusta kuin kenelläkään muulla siitä, miten masoniitti kestää ulkona ollessaan alttiina sateelle, tuulelle ja auringolle.
En vain voi ymmärtää, miksi olet niin hirveän innostunut ajatuksesta käyttää masoniittia seinissä?
Lisäksi ihmettelen, miksi kysyt, kun on vain yksi vastaus, johon olet päättänyt.
Kuten sanottu, otan vastaan kaikki kokemukset mitä voin saada ja teen niiden perustella yhteenvedon. Olen käsitellyt kysymystä myös muilla paikoilla, ja sielläkin olen saanut vastauksia. Ajattelen, että haluan jakaa ne täällä niin, että teilläkin on mahdollisuus ottaa ne huomioon arvioissanne. En ole päättänyt yhdestä vastauksesta. Se käsitys on sinussa. Ymmärrän erittäin hyvin, että on olemassa monia erilaisia tekijöitä, jotka vaikuttavat siihen, miten ulkoseinä toimii. Ilmasto, mikroilmasto, paksuus, ilmanvaihto ja lämmitys, vain muutamia mainitakseni.
Minulla on aina vipu esikuvana, kun suunnittelen talojani; niin yksinkertaista kuin mahdollista saavuttaakseni haluamani. Seuraavassa on muutamia ohjenuoria, joita pyrin noudattamaan:
A) Niin vähän erilaisia materiaalilajeja kuin mahdollista.
B) Niin vähän materiaaleja kuin mahdollista.
C) Niin vähän liitospisteitä kuin mahdollista.
D) Niin vähän työvaiheita kuin mahdollista.
E) Niin vähän valuuttana rahaa kuin mahdollista.
Hei toistaiseksi…
K
Kapabel
Omatoimirakentaja
· Värmland
· 372 viestiä
Kapabel
Omatoimirakentaja
- Värmland
- 372 viestiä
Hei!R Rodgar Den Frie sanoi:Kiitos
Kuten sanottu, otan vastaan kaikki kokemukset, joita voin saada, ja teen näiden yhteenvetona. Olen ottanut kysymyksen esille muissa paikoissa, joista olen myös saanut vastauksia. Ajattelen, että haluan jakaa ne täällä, jotta myös teillä on mahdollisuus punnita niitä arvioinneissanne. En ole päättänyt vastausta. Se käsitys on sinussa. Ymmärrän erittäin hyvin, että on monia muuttujia, jotka vaikuttavat siihen, miten ulkoseinä toimii. Ilmasto, mikroilmasto, paksuus, ilmanvaihto ja lämmitys muutamia mainitakseni.
Minulla on aina kangaspuikko esikuvana, kun rakennan talojani; niin yksinkertaisesti kuin mahdollista saavuttaakseni sen, mitä haluan. Alla on muutamia ohjaavia sanoja, joita pyrin noudattamaan:
A) Niin vähän lähtökohtaisia materiaalilajeja kuin mahdollista.
B) Niin vähän lähtökohtaisia materiaaleja kuin mahdollista.
C) Niin vähän lähtökohtaisia solmukohtia kuin mahdollista.
D) Niin vähän lähtökohtaisia työvaiheita kuin mahdollista.
E) Niin vähän valuuttaa rahoissa kuin mahdollista.
Hei siihen asti…
Hankalaa saada talo aikaan, jos aiot seurata noita ohjaavia sanoja, rakenna olkitalo tai vielä helpommin ja halvemmalla: kaiva kuoppa😀
Mitä aiot rakentaa? Jos se on asuminen pieni talo, olen skeptinen masoniten käyttämisestä materiaalina, koska on olemassa muita kohtuuhintaisia materiaaleja, jotka ovat parempia. Jos se on kahvittelumaja/majoitusmökki metsästysmaalla, miksi ei.
Eikö kestävyys kiinnosta sinua? Tarkoitan, että jos valitset julkisivun tyypin, joka täytyy tehdä uusiksi huomattavasti nopeammin kuin toinen julkisivu. Se merkitsee enemmän työtä ja kustannuksia pitkällä aikavälillä sekä enemmän materiaalien kulutusta. Kaikki tämä on sitä, mitä haluat välttää, jos olen oikein ymmärtänyt sinut.R Rodgar Den Frie sanoi:Kiitos
Kuten sanottu, otan vastaan kaikki kokemukset, jotka voin saada, ja teen näistä yhteenvedon. Olen ottanut kysymyksen esille muissa paikoissa, joissa olen myös saanut vastauksia. Ajattelen jakaa ne täällä, jotta voisitte ottaa ne myös huomioon omissa arvioissanne. En ole päättänyt vastausta. Se ajatus on sinussa. Ymmärrän hyvin, että on monia eri muuttujia, jotka vaikuttavat siihen, miten ulkoseinä toimii. Ilmasto, mikroilmasto, paksuus, ilmanvaihto ja lämmitys ovat muutamia esimerkkejä.
Minulla on aina vipu mallina, kun suunnittelen taloni; niin yksinkertaisesti kuin mahdollista saavuttaakseni sen, mitä haluan. Alla on muutamia avainsanoja, joihin pyrin:
A) Mahdollisimman vähän käytettyjä materiaalilajeja.
B) Mahdollisimman vähän käytettyjä materiaaleja.
C) Mahdollisimman vähän käytettyjä solmukohtia.
D) Mahdollisimman vähän käytettyjä työvaiheita.
E) Mahdollisimman vähän käytettyä rahaa.
Hei niin kauan...
Mutta juuri siitähän tässä on kyse. Kuinka hyvin se kestää?K Krux sanoi:
Olemassa olevat talot vanhoilla masoniittijulkisivuilla ovat elävä todiste siitä, että se kestää. Ainakin oikeissa olosuhteissa (ja ei, en puhu taloista aavikolla). Näyttää tosin hirveältä, mutta kosmeettinen puoli ei ehkä ole tässä kovin painava(?) Mutta ne eivät ole lahonneet/homehtuneet pois.
En itse rakentaisi julkisivua masoniitista, mutta mikä osoittaa, että se ei toimi?
Ja kaikki ne, ehkä 3-4, jotka pitävät sitä mielenkiintoisena valintana, omaavat kokemusta materiaalista pintakäsittelynä...A AG A sanoi:Olet nyt saanut todella monta vastausta kysymykseesi. Kaikki, paitsi kaksi luullakseni, ovat yhtä mieltä siitä, että masonit on erittäin huono materiaali tähän tarkoitukseen. Mutta sitten otat yhteyttä professoriin. Ottaisitko yhteyttä professoriin, jos suurin osa täällä olisi sanonut, että masonit/rakenne oli hyvä? Jos saan arvata, et olisi tehnyt sitä!
Rakennustekniikan professori on hyvä monessa asiassa. Hän voi laskea, miten rakenteesi, mukaan lukien masonit, pitää lämpöä, sekä onko konvektion vaaraa. MUTTA, hänellä ei ole enemmän kokemusta kuin kenelläkään muulla siitä, miten masonit kestää ulkona altistuessaan sateelle, tuulelle ja auringolle.
En voi vain ymmärtää, miksi olet niin valtavasti innostunut ideasta käyttää masonitia seinässä?
Lisäksi ihmettelen, miksi kysyt, kun vain yksi vastaus on se, johon olet päättänyt tyytyä.
Muut näyttävät olevan tavanomaisia muovi, mdf, halpa puutavara rakentajia, kun argumentit loppuvat.